Gå til innhold

Metallica - Death Magnetic: hva mener du?

Marbash

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

det er ikke selve lyden på mixen som er dårlig, bare hvordan volumet i master er komprimert for mye og presset.

dette er det samme på plata som på mp3 filene som er ute.

har du lastet ned 192kbit eller høyere vill du ikke høre noe særlig forskjell mellom mp3 filene og cden, eneste er noe høyere frekvenser og lave, men "normale" folk som ikke har godt trent øre for slike ting vil ikke høre forskell.

Lenke til kommentar

Problemet med loudness effect er at platen er mastered på en slik måte at lyden blir mer jevnt høy, mindre dynamisk. "Peaks" som man normalt ville fått ved f.eks. trommeslag blir dempet, og gitar og bass blir gjort høyere (i volum). Resultatet er at lyden blir langt mer jevnere, og man blir rett og slett sliten i ørene av å høre på det. Det låter ikke pent, og musikken mister rett og slett mye av sjarmen.

Jeg postet bildene rett før jeg måtte rekke toget, så jeg fikk ikke tid til å utdype, men ja, jeg sammenlignet lydnivået på Black Album med Death Magnetic. Black Album er langt mer dynamisk, og er langt mer behagelig å høre på. Jeg kan skru volumet generelt høyere på Black Album enn jeg orker på Death Magnetic, fordi DM rett og slett blir "støy" for meg.

Nytter ikke å vente på selve CDen og tro at masteringen er forskjellig på den. Det er bare noen få dager igjen til plata er i butikken, så det som ligger på nett nå er identisk med hva som kommer på cden (med unntak av perseptual encoding for å få filstørrelsen ned).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

fordi, de fleste folk synes høylyd = bedre musikk/lyd, men det er ikke sant, lyden blir ikke bedre jo høyere den er, jeg hører på musikk på et relativt lavt volum.

så hvis de ikke hadde pumpet så høyt, hadde folk "hørt" det som dårlig.

og de kan ikke være lavere enn noen andre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Men i helvete, folk må da klare å skru volumhjulet så høyt de selv vil ha det. Man trenger da ikke en høy innspilling for å få høy nok lyd. Makan...

tror ikke du helt forstår logikken bak dette, er ikke helt sikkert på hvordan jeg skal forklare det, er en smule komplisert.

legge til et eksempel.

du har på shuffel på ipoden din, plutselig volumet lavt på en låt, og så opp igjen neste,

dette er ikke noe folk vill ha.

så det er en slags norm. alt over 0db er peak, da oversyter lyden.

så da ligger de fleste på -2 til nær 0db.

mye av dette har men kompresjon også, ikke bare selve lydvolum

jo mer du komprimerer og nærmer 0db man er jo mindre dynamikk får man.

etter en mix er ferdig, ligger den som regel rundt -4db

deretter sendes den til master hvor man legger på EQ og master kompressor

her presses lyd opp slik at den blir "kraftig" man kan ikke gå over 0db.

noen har gjort dette med litt modding av hardware.

hvis det blir presset for høyt mister man dynamikk.

det er ikke mer rom alt er presset til det ytterste som er mulig.

men skal prøve å tenke på en måte jeg kan forklare det på.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Så poenget er bare at det skal være like høyt som all annen musikk jeg har på iPoden som jeg ikke har? Jeg har nemlig en Clip, hvis vi skal begynne å dra inn merker.

Uansett trenger jeg ikke en voldsom forklaring. Lurte bare på hvorfor de gjør dette, og det er for å være like høyt som alle andre? Akkurat...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

ja på en måte, øret til mennesker fungere på den måten, at jo høyere og mer intest lyder er jo bedre høres det ut,

det er ikke noe dirkete feil med det, DM funker bedre i biter enn hele album i strek, da blir man ikke så sliten av det.

men det har blitt en liten styggdom innad i bransjen om høy master, vet egentlig ikke hvorfor det er slik..

det er snakk om små forskjeller som utgir et resultat, hadde de senket bittelitt på DM og litt mindere komp. hadde det vært plutselig mye bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

i den artikkelen står det greit forklart.

When comparing two recordings with different levels, it is likely that the louder one will be regarded as sounding better.[2] This can be attributed to the way the human ear responds to different sound pressure levels: our ability to respond to sound frequencies changes according to differences in sound pressure level (SPL), the more the SPL increases,[3] the greater the amount of low and high frequency content we perceive.[4] Music with higher levels is easily heard and understood in noisy environments such as a car, train, or busy city street. Higher levels can also result in subjectively better sounding recordings on low quality reproduction systems such as web audio formats

dette kan man trene øret til, som beskrevet over er det folk flest oppfatter, derfor prøver de og presse høyt, Pop musikk er værre en metal, siden det er mer main stream.

jeg har trent øret i mange år og derfor kan høre på lavere volum og høre ting bedre osv, jeg har også testet at jeg har et ganske stort frekvensspekter, noe ikke alle har, men kan trenes opp.

derfor som jeg sa liker jeg å høre på musikk på en relativt lavt volum.

kanskje det er derfor du ikke blir sliten i ørene av hele DM i strek slik jeg bil..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Så ved å ha DM surrende i bakgrunnen store deler av døgnet har jeg fucka opp ørene mine såpass kraftig at jeg kan gi opp å få supertrente ører som hører alt? :p

nei, ikke missforstå nå da.

teoretisk, har mennesker et spekter fra 20hz til 22khz, men de fleste har ikke det,

mer 40hz til rundt 15khz en plass.

med et trent øre kan du kanskje høre laver og høyere.

og hvilke frekvenser over hele spektere du hører.

musikk blir kuttet i topp og bund uansett.

har mer med hvordan du klarer og skille de forskjellige frekvensene i lydbildet.

men lyd er veldig subjektivt, som jeg har en overegrense i db som jeg synes musikk høres best i over denne grenses synes jeg ikke musikk blir behaglig å høre på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789
Jeg merker at jeg blir sliten i hode av å høre på DM, i motsetning til andre plater med samme bitrate.

Men jeg har nok en heller dårlig rip.

Gleder meg til fredag og få cd'n, sånn at den kan høres slik den er tenkt til.

da blir du nok skuffet for den høres helt lik ut som de mp3 filene du har hørt,

bitrate forandrer ikke på dette...

Lenke til kommentar
Jeg merker at jeg blir sliten i hode av å høre på DM, i motsetning til andre plater med samme bitrate.

Men jeg har nok en heller dårlig rip.

Gleder meg til fredag og få cd'n, sånn at den kan høres slik den er tenkt til.

Takker for gode forklaringer på lydstuffet. :p Skjønner litt mer av hvordan lyd blir mixet i studio osv nå. :) Dumt at plata som kommer ikke er mindre komprimert da. :/

Lenke til kommentar

nå har jeg en 320mp3 som har blitt transkodet fra 128wma sies det i bukta, og da må alt bare låte bedre enn det.

så selv om cd'n er pushet så vil jeg tro at den fortsatt høres bedre ut enn rip'n min.

som det har blitt nevnt tidligere i tråden, så kan god lyd spilles så høyt man vil mens dårlig lyd gjør vondt i ørene.

Lenke til kommentar

Rippen jeg har er direkte fra CD å er rippet med variabel bitrate med ett snitt 245 kbps. Tror ikke man klarer å høre forskjell fra det til orginal CD med tanke på hvor høy bitrate albumet er rippet i. Er ikke noe 128kbps crap det her for å si det sånn.

Lyden er som mange sier her "anstrengende" Synes ikke den er direkte stygg men den kan ikke måle seg med lydkvaliteten til f.eks Black Album.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...