Gå til innhold

Metallica - Death Magnetic: hva mener du?


Marbash

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981234789
Gain på fullt er knall. Det er det forsterkeren min står på :fun:

 

Men det kan ha noe med å gjøre at den er så sliten at den må på fullt for å få noe vreng ut av den...

 

er ikke slik gain Zeph sikter til.. men det heter ikke gain the han sikter til heller.

det er drøssevis med kompressorer som har komprimert lyden,

deretter har de presset mixen så høyt som mulig i master.

derav "ear bleeding" "ear fatigue" men dette gjør nesten alle metal band idag,

ingen vill være dårligere enn andre..

 

hvis de hadde hat Gain på ampen på fult på skiva hadde det bare blitt grøt i lydbildet.

 

Det det er snakk om er The Loudness Effect. Flere å flere plater har begynt å bli sånn desverre......

 

 

klar over det hvis du leser posten min engang til så ser du at det er akuratt det jeg beskriver..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gain på fullt er knall. Det er det forsterkeren min står på :fun:

 

Men det kan ha noe med å gjøre at den er så sliten at den må på fullt for å få noe vreng ut av den...

 

er ikke slik gain Zeph sikter til.. men det heter ikke gain the han sikter til heller.

det er drøssevis med kompressorer som har komprimert lyden,

deretter har de presset mixen så høyt som mulig i master.

derav "ear bleeding" "ear fatigue" men dette gjør nesten alle metal band idag,

ingen vill være dårligere enn andre..

 

hvis de hadde hat Gain på ampen på fult på skiva hadde det bare blitt grøt i lydbildet.

 

Det det er snakk om er The Loudness Effect. Flere å flere plater har begynt å bli sånn desverre......

 

 

klar over det hvis du leser posten min engang til så ser du at det er akuratt det jeg beskriver..

 

Jeg skjønte du visste hva det var, men jeg la bare til youtube linken så folk som ikke skjønte det skulle forstå :)

Lenke til kommentar
Metallica er favorittbandet ditt, men du høyrer ikkje på Black Album på grunn av lydkvaliteten?

 

Samtidig bryr du deg ikkje om høg gain på DM? Eg er forvirra. :p

 

Forresten er det merkverdig at ikkje ein einaste franskmann som fekk albumet har klart å rippe det i god kvalitet.

 

Hører skjelden på Black Album pga den overpolerte lyden, lyden er jo altfor perfekt.

 

Hva faen betyr gain i det hele tatt? Vent til skiva kommer før dere kritiserer lydkvaliteten. Jeg har lest ørten anmeldelser av skiva av folk som har hørt the real deal, og ingen klager på lydkvaliten....

 

Er ikke lydkvaliteten jeg ikke synes var helt topp, men hvordan plata er miksa. Skjønner at det her er downsamplete mp3'er, men det forandrer ikke hvordan miksen høres ut.

Lenke til kommentar
Noen i det hele tatt her inne som fortsatt venter til 12. med å høre på plata, eller har alle sprukket?

 

Har nok "sprukket" ja, selv om jeg aldri var inne på tanken om å vente til 12 når jeg så at den var leaket. Hvis Lars sporenstreks hadde hostet enn video på YouTube og bedt oss instendig om å ikke laste ned, hadde jeg nok ventet, men når han sier han ikke bryr seg, er det jo bare å forsyne seg. Plata er forhåndsbestilt allikevel.

Lenke til kommentar
Noen i det hele tatt her inne som fortsatt venter til 12. med å høre på plata, eller har alle sprukket?

Venter modig, og tre sanger er jo ute alleredde så jeg klarer meg :) Vil ha the real deal, for å si det på den måten...

 

Så det finnes fortsatt noen tålmodige sjeler der ute altså. Jaja, da var det avklart.

 

Og til dere som klager over lyden: Ta heller å konsentrer dere om musikken og ikke lyden? Er det virkelig så gale at dere blir irriterte av å sitte å høre på det? Jeg forstår ikke hva problemet med lyden er.

Lenke til kommentar

 

pic1.png

pic2.png

pic3.png

pic4.png

 

 

 

Noen bilder som viser godt hvor ødelagt masteren er... De to øverste viser låter fra death magnetic, de to nederste fra black album. Legg merke til at DM låtene stort sett er helt -flate-, nesten ingen dynamikk. På black album kan man tydelig se at det varierer.

Lenke til kommentar

pic1.png

pic2.png

pic3.png

pic4.png

 

 

 

Noen bilder som viser godt hvor ødelagt masteren er... De to øverste viser låter fra death magnetic, de to nederste fra black album. Legg merke til at DM låtene stort sett er helt -flate-, nesten ingen dynamikk. På black album kan man tydelig se at det varierer.

 

Jeg ser det, men jeg hører det ikke. :p

 

Men altså, hvis det skal være så avansert så gir jeg heller bare en god faen i hele greia.

Lenke til kommentar
Trodde han her sammenligna med Black Album, og det gjorde jeg også, men jeg hørte ikke noen stor forskjell. Hørte bare at lyden var skrudd opp på DM.

Hvis du setter på for eksempel justice på veldig høy lyd, og deretter en death magnetic-sang (for eksempel andre halvdel av the day) synes du det fremdeles er komfortabelt å høre på?

Jeg synes det høres ut som et togvrak.

Lenke til kommentar

Eg synest det blir slitsomt. Fordelen med eit album som ikkje lider av loudnesseffekten er at du kan skru opp lyden utan at den blir så intens at du ikkje makter å høyre på. Det er mykje meir behageleg når delar av lyden er høgare, når den faktisk skal være høgare. Som på toppen av kurva til ei tromme. I dag blir det sånn at alt går heilt til topps. Det inkluderer gitaren som går heile tida, det blir slitsomt.

 

Prøvde å samanlikne Blackened med DM-låt no, det er ein enorm forskjell. Blackened er deilig å høyre på, du kan kjenne det når lyden peaker, resten held seg lågt nok til at det ikkje blir slitsomt. På The Day er det ein vegg av lyd som står mot deg, konsant. Det er ingen variabel der delar av lyden er lågare, alt er like kraftig. For øvrig eit aldri så lite irritasjonsmoment at ein må skru opp og ned lyden når ein bytter låt/album.

 

Har du i tillegg eit bra lydanlegg får du peaklydene på Justice perfekt, dei gjev heile låta eit levande preg når det plutseleg er lyd i heile rommet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Prøvde å samanlikne Blackened med DM-låt no, det er ein enorm forskjell. Blackened er deilig å høyre på, du kan kjenne det når lyden peaker, resten held seg lågt nok til at det ikkje blir slitsomt. På The Day er det ein vegg av lyd som står mot deg, konsant. Det er ingen variabel der delar av lyden er lågare, alt er like kraftig. For øvrig eit aldri så lite irritasjonsmoment at ein må skru opp og ned lyden når ein bytter låt/album.

Prøvde det nå, og jeg må si at jeg skvatt ganske kraftig da det volumet som var behagelig på Blackened var altfor høyt på The Day...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...