Gå til innhold

Metallica - Death Magnetic: hva mener du?


Marbash

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal jeg ikke tråkke altfor hardt på tærne til svorne Metallica fans, men jeg hadde faktisk ventet meg mer av denne plata. Spesielt siden det er R.Rubin som har hjernen bak operasjonen.....ved første gjennomhøring blei jeg rett og slett skikkelig skuffa...låt på låt og ingenting satt, ingenting som er minneverdig....nå, etter 3 gjennomhøringer er det fortsatt lite som sitter igjen....Jeg pratet med en Australsk kompis om plata og jeg synes han beskrev den veldig bra når han sa : "It sounds like ...and justice for all, except all the songs are fillers"....så for meg så virker det som om de har prøvd å finne tilbake til de gamle tidene, men låtene er rett og slett ikke der ! Hvor er hittene ? ikke på den plata her hvertfall. Lyden er jo like ille. Kald og pregløs, og hvor faen er bassen? Det er så vidt den fyller bånn.....nei, det her var en skikkelig skuffelse assa !

Lenke til kommentar

Du har tydeligvis ikke peiling. Ikke vondt ment, men denne plata sitter som faaeen! Den har en absolutt perfekt time og et hardt lydbilde med solid bass, gitar, sang og tromme. Kanskje du skal vurdere nye høytalere?

 

Red.: Eneste jeg har noe å si på er Hetfield's stemme. Den begynner å bli gammel, og slår ikke fra seg like bra som før, men absolutt bra nok.

Endret av Xecuter
Lenke til kommentar

Det trengs nok mer enn tre gjennomhøringen for å se genialiteten til Death Magnetic. Jeg mener, hvor lang tid tok det ikke for mitt vedkommende å forstå genialiteten til Master of Puppets og ...And Justice for All? Et år, minst før jeg kom innpå låter som Disposable Heroes og Leper Messiah f.eks. Låter som gjør Master of Puppets til det mesterverket det er.

 

Du sier at det ikke er bass? Tilogmed jeg på mine halvsprengte høytalere hører bassen. Jeg liker produksjonen mer og mer, jeg hadde HATET det om produksjonen var overpolert som Black Album f.eks. Lars er virkelig bra på denne skiva, dobbelbassen på All Nightmare Long tar jo kaka, herregud så fort det går :)

 

Det kommer fortsatt til å ta lang tid for meg å komme helt inni plata, er endel låter som ikke sitter enda. Som f.eks That Was Just Your Life, Suicide & Redemption og The Unforgiven III.

 

Men jeg er rimelig sikker på at det er et mesterverk allerede :)

Lenke til kommentar
Du har tydeligvis ikke peiling. Ikke vondt ment, men denne plata sitter som faaeen! Den har en absolutt perfekt time og et hardt lydbilde med solid bass, gitar, sang og tromme. Kanskje du skal vurdere nye høytalere?

 

Red.: Eneste jeg har noe å si på er Hetfield's stemme. Den begynner å bli gammel, og slår ikke fra seg like bra som før, men absolutt bra nok.

 

Neida, lyd er bare det jeg har universitetsgrad i og det jeg jobber med til daglig......jeg sier bare hva jeg synes, og jeg synes ikke lyden var noe å rope hurra for på den plata her. Jeg hadde foretrukket mer av det samme lydbildet som på Black Album, men det her høres ut som ...and justice for all....som jeg synes har akkurat det samme problemet. Ikke låt-messig, men med lyden. Hvis du er av en annen oppfatning så er vel det fint, alle kan ikke være enige !

 

Jeg synes jo det er litt rart at jeg fortsatt etter 3 gjennomhøringer ikke har noen låter sittende i skallen. Jeg er jo ikke en hardcore metallica fan og låtene burde være litt mer minneverdige enn det der. Tenk den gjennomsnittelige musikklytter, de trenger hooks å forholde seg til...det er det lite av her altså ! De selger på navnet sitt med den plata her, hadde det vært et annet band som hadde gitt ut den skiva så hadde det ikke slått ann stort, det er helt sikkert. Synes det er synd at ikke Trujillo har fått utfolde seg mer, men har også tro på at den neste plata vil mye bedre.

 

At dere er av en annen oppfatning enn meg er jo helt greit det, dette her er bare meninger fra en som ikke er noen super-fan av bandet.

Lenke til kommentar

Eg synest låtene musikalsk sett er gode, men synest dei kunne gjort ein betre jobb med lyden. Det er veldig massivt, lite dynamisk. Blir som ein lydvegg på det værste. Difor har eg høyrt mest på The Day og The Unforgiven, dei har ikkje dette voldsomme presset heile tida. Det er ikkje noko snap i cymbalene, ingen punch i trommene.

Lenke til kommentar

Det finner vi ikke ut av før til neste fredag, når skiva forhåpentligvis klarer å lande i postkassa mi.

 

 

Men jeg er ingen fan når ting høres overprodusert ut, det blir for rent og pent for å si det sånn. Synes det er mer enn nok av band som har gått i den fella di siste årene.

 

Edit:

 

Inkludert Metallica, Bob Rock er vel det verste som kunne ha skjedd med Tallica.

Endret av Manx
Lenke til kommentar

De første minuttene i S&R er jo helt orgasmiske. Kun den første biten som har satt seg skikkelig hos meg enda though, etter 3 minutter synes jeg den taper seg noe.

 

Ellers så jizzer jeg over iTunes hver gang James trekker pusten og ...HUNT YOU DOWN WITHOUT MERCY!!!! Soleklart den sangen jeg liker best thus far.

Endret av Hegland
Lenke til kommentar

For de som ikke liker stemmen til James er det ikke fordi han har "glemt kunnskapene" om å synge.. den er gjort lysere ala Justice albumet for å høres mer old shit like... ! Det bekrefter tilogmed Kirk Hammet!

 

Og når det kommer til mix av lyd på selve albumet i sin helhet syns jeg det er helt levelig det som er av mp3 versjoner ute nå, og albumet på cd blir nok ikke værre....

 

Flisespikkeri å diskutere det... men så har ikke jeg million bucks speakers og utdannelse innefor lyd så kan vel bare lukke brødboksen på det området!

 

Plata rocker uansett max ballestein UANSETT lyd, stemmer, spøkelser, lars sine skills, bass, bla bla bla bla.... :fun:

Endret av JudasKiss
Lenke til kommentar
De første minuttene i S&R er jo helt orgasmiske. Kun den første biten som har satt seg skikkelig hos meg enda though, etter 3 minutter synes jeg den taper seg noe.

 

Ellers så jizzer jeg over iTunes hver gang James trekker pusten og ...HUNT YOU DOWN WITHOUT MERCY!!!! Soleklart den sangen jeg liker best thus far.

 

Enig, All nightmare long ruler så langt.

 

Men er etter hvert veldig skeptisk til lyden, de filene eg har er 320kbps, men det hørest slett ikkje bra ut. Har selvrippede filer på 128kbps som høres bedre ut enn dette :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg synes jo det er litt rart at jeg fortsatt etter 3 gjennomhøringer ikke har noen låter sittende i skallen. Jeg er jo ikke en hardcore metallica fan og låtene burde være litt mer minneverdige enn det der. Tenk den gjennomsnittelige musikklytter, de trenger hooks å forholde seg til...det er det lite av her altså ! De selger på navnet sitt med den plata her, hadde det vært et annet band som hadde gitt ut den skiva så hadde det ikke slått ann stort, det er helt sikkert.

Og der traff du innertier. Det handler om forventninger, og hva man ønsker at et album skal være. Når man er blodfan og har ventet i ukevis med ståpels på dette albumet, så er man rett og slett ikke i stand til å være objektiv. Vent et års tid, til blodfansen har fått roa seg ned litt og hørt på plata litt lenger, så får vi se om det er den klassikeren mange her hausser det opp til å være.

 

Det er sånn med alt. Selv er jeg harcore Bowie-fan, og det er alltid en stor gruppe mennesker som utroper ethvert nytt album til "Bowies beste siden Scary Monsters". Så går det en stund, og så roer folk seg litt ned, og folk får en litt mer edruelig holdning og klarer å sette ting bedre i sammenheng.

 

Selv er jeg heller ikke noen hardcore Metallica-fan, jeg har "the black album" og Ride the Lightning, og synes begge er ganske gode. Basert på å ha hørt bare førstesingelen fra Death magnetic er jeg skeptisk til at dette skal være noe godt album. Enter Sandman, som var førstesingelen fra den svarte plata, er en mye bedre låt, og man ser jo hvor lunkne Metallica-fansen er til den svarte plata i dag :tease:

Lenke til kommentar
Jeg synes jo det er litt rart at jeg fortsatt etter 3 gjennomhøringer ikke har noen låter sittende i skallen. Jeg er jo ikke en hardcore metallica fan og låtene burde være litt mer minneverdige enn det der. Tenk den gjennomsnittelige musikklytter, de trenger hooks å forholde seg til...det er det lite av her altså!

Det synest ikkje eg er så veldig negativt. Min erfaring er at musikk som klikker frå første gjennomlytting er musikk eg fort går lei, ikkje nødvendigvis kun fordi eg høyrer mykje på det med ein gang. Mine favorittband i dag er ikkje av typen eg likte umiddelbart. Det har gått både månader og år før det har festa seg. Det er litt spanande sidan du heile tida høyrer noko nytt i låtene.

 

Eg kan ta to konkrete eksempler: Tool og System Of A Down. Førstnevnte tok det sikkert 1 år frå eg først kjøpte eit par album til eg verkeleg fekk sansen for bandet. I dag er det favorittbandet mitt. Med SOAD klikka det med ein gang. I ein periode høyrte eg like mykje på begge bandene, men så vart det brått slutt for SOAD, sidan har eg av og til satt på eit album. Samtidig som SOAD falt av lasset høyrte eg genialiteten med Tool.

 

Samme med Iron Maiden, svært få låter klistra seg med ein gang, men eg har fått meir og meir sansen for dei etterkvart.

Og når det kommer til mix av lyd på selve albumet i sin helhet syns jeg det er helt levelig det som er av mp3 versjoner ute nå, og albumet på cd blir nok ikke værre....

 

Flisespikkeri å diskutere det... men så har ikke jeg million bucks speakers og utdannelse innefor lyd så kan vel bare lukke brødboksen på det området!

Det blir sjølvsagt betre med CD-kvalitet, eller i det minste ein betre ripp i mp3, men det er framleis like høg gain. Kva du meiner med flisespikkeri er eg ikkje heilt med på, det er opp til kvar enkelt å finne ut kva dei synest om albumet. Eg har eit stereoanlegg til 25 000, men høyrer forskjell på ei plate med og utan høg gain sjølv på eit dårleg sett. Argumentet med at du må ha eit anlegg til fleire titals tusen for å høyre forskjell stemmer ikkje.

 

Lite kan ein sjølvsagt gjere med saken. Det er produsent og plateselskap som styrer volumet. Likevel må det være lov å uttrykke sin irritasjon for dette problemet.

 

Ein skulle tru at folk som høyrer mykje på musikk er opptatt av kvalitet, men tydelegvis varierer det.

Lenke til kommentar
Og når det kommer til mix av lyd på selve albumet i sin helhet syns jeg det er helt levelig det som er av mp3 versjoner ute nå, og albumet på cd blir nok ikke værre....

 

Flisespikkeri å diskutere det... men så har ikke jeg million bucks speakers og utdannelse innefor lyd så kan vel bare lukke brødboksen på det området!

Det blir sjølvsagt betre med CD-kvalitet, eller i det minste ein betre ripp i mp3, men det er framleis like høg gain. Kva du meiner med flisespikkeri er eg ikkje heilt med på, det er opp til kvar enkelt å finne ut kva dei synest om albumet. Eg har eit stereoanlegg til 25 000, men høyrer forskjell på ei plate med og utan høg gain sjølv på eit dårleg sett. Argumentet med at du må ha eit anlegg til fleire titals tusen for å høyre forskjell stemmer ikkje.

 

Lite kan ein sjølvsagt gjere med saken. Det er produsent og plateselskap som styrer volumet. Likevel må det være lov å uttrykke sin irritasjon for dette problemet.

 

Ein skulle tru at folk som høyrer mykje på musikk er opptatt av kvalitet, men tydelegvis varierer det.

 

Jo seff er opptatt av kvalitet og mente ikke heller at man måtte ha fett anlegg for å høre høy eller lav gain. Jeg driter i det helt ærlig! Jeg har ingen problemer med å spille det her hjemme og ikke er lyden dårlig heller... men folk er forskjellige! For all del! Uansett må det jo være noe å sette fingern på... er sangene bra er det no gærnt med lyden... er sangene dårlig er det bra lyd men ikke en bra sang.... :ph34r:

 

Men denne lyd diskusjonen skal ikke jeg henge meg opp i... det får dere som har peil på sånt ta dere av :whistle:

Lenke til kommentar

Produksjonen er fet som faen den, og den blir enda fetere når skiva kommer ut. Til han som sa at han vile ha Black Album-produksjon: EPIC FAIL. De er en grunn til at jeg aldri hører på Black Album mer, og det er den polerte ekle produksjonen. AJFA har tidenes produksjon spør du meg, at denne ligner på AJFA, bare med bass er helt perfekt for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...