Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] (?)Etter oppgradering av komponenter, maskinen starter ikke opp. P5Q, E8500, HIPER 580W

Anbefalte innlegg

HK: Asus P5Q PRO, P45 *

CPU : Intel Core 2 Duo E8500 *

DDR2 : OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400 x2 *

Bios : Hvis jeg hadde fått kreket til å funke ...

VGA :3DCLUB 8800 GT

HDD : Maxtor MAXLP500 (500GB) 7200RPM

PSU : Hiper 580W ATX (HPU-4B580)

Lydkort: Creative Xtreme Gamer

OVERCLOCK (MHz) = Nada

* Nye komponenter

:tease:

Følte det var på tide å oppgradere noen gamle biter, så her har du en fin miks av gammelt og nytt. Alt er hivd inn i en splitter ny Antec P182, men nå får jeg problemer.

Etter å ha installert PSU, HK, plugget inn 24pins main connector, skjermkort, minnekort, harddisk, lydkort, frontpanelets utallige kabler - og etter utrolig finlesning av supportsiden til HIPER, adapter P4 til P8. Ooog ... jeg heiv ut Tricooler viftene og puttet inn Mist 120 vifter istedet.

(med et smil) plugget jeg inn strømkabelen, skjermpluggen, keyboard, mus, power opp skjermen, flikket PSU knappen fra 0 til 1 oooog ingenting. Absolutt ingenting.

Ja, jeg mener absolutt ingenting. Ingen vifter starter opp. PSU viftene starter ikke opp. -Harddisk starter ikke opp. Nope - nei - ingenting. Opp med kabinettet, hmm ... jo - SB-PWR lampen lyser grønt - så jeg har strøm på hovedkortet.

Så her er det jeg har prøvd:

* Sett til at PSU kontaktene sitter ORDENTLIG i.

* Sjekket at adapteren har 2x molex 4 pins og P4 koblet i (HIPER Extender HLC-2M1P-15)

(http://www.hipergroup.com/faq.php?action=answer&cate=1&id=8&w=1280&h=633)

* Etter å ha lest brukerveiledningen nok en gang, sjekket at strømkoblingene ikke er "feil". To 4 pins som går i "loop" f.eks

* Begynt å få abstinenser fordi jeg ikke får gamet

* Trippelsjekket at det de kaller System panel connector sitter korrekt i

Kort forklart, ledningene fra strømknappen og reset faktisk sitter i pluggene sine

Med ASUS så følger det med hva de kaller en Q-adapter som skal luke ut slike feil.

* I desperasjon, plugget dem manuelt inn

* Plugget ut et av minnekortene, prøvd på nytt

* Fjernet batteriet til BIOS (og satt det tilbake i igjen)

* Dobbeltsjekket at CPU sitter riktig og at viften er korrekt dyttet på plass

Jøss, jeg beregna kjølepaste korrekt ... flink jeg er.

* Plugget ut alt ikke kritisk som DVDspiller, lydkort, floppy

* HDD har strøm og SATA kabeln er plugget inn i den og hovedkortet

* Plugget ut 1394 porten, USB porten og audio fra front panelet.

(Nei, 1394 porten ble ikke satt inn i en av USB portene)

Eneste jeg ikke har prøvd er å dra ut skjermkortet og prøvd

Uansett - jeg får det samme resultatet. Har sjekket på ASUS sine sider hvor du legger inn komponentene du har, så estimerer den hvor mye W du bruker. Jeg skal da ca bruke 350 ut av mine 580.

Lest opp om at Hiper 580 har dårlige kondensore, men ... hvis lampa lyser grønt - kan ikke være det heller. Kan det?

Så gutter, nerder og flamere - hva har jeg glemt? Jeg frykter å bite i det sure eple og måtte levere inn ... tja ... hovedkortet? CPU? Jeg aner ikke.

Går på den 4de dagen nå, og jeg står i virkelig fare for å måtte begynne å snakke med samboeren min etter jobb. HJELP!

(Endring: byttet emnetittel)

Endret av nchri
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For noen år siden opplevde jeg lignende med en pc.

Eneste forskjellen var at med meg så startet PSU og laget en tikkelyd, men ingenting annet.

Jeg nappet ut CPU, trykket pc på. Da bootet den, men fekk selvfølgelig feilmelding p.g.a jeg manglet prosessor i hovedkortet. En defekt CPU var problemet. Ingenting tok skade av å starte uten CPU. Fikk ny CPU av netthandelen og pc'en funket fint etterpå.

Lenke til kommentar

Denne tråden begynner som en typisk: Jeg hater "X", men ender opp å gi deg litt innsikt.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=955038&st=0

Jodda - hadde noen kompiser på besøk, og etter utallige feilsøk så kom vi frem til at problemet er strømforsyningen.

Siden vi vet hva som er galt, og jeg ikke har tid til å klage (hallo - JEG VIL SPILLE, ikke krangle og reklamere) så åpna vi PSU.

Lang historie kort - alle, untatt 1 kondensor, bula og lakk brunt gørr i alle retninger.

Problem løst. Takk for innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...