Snirfle Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Hvordan vet man når man skal stoppe ved bulp? Når du har eksponert et lyn eller to, men det bør kanskje ikke gå av 15 lyn mens lukkeren er åpen. Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Hvordan vet man når man skal stoppe ved bulp? Når du har eksponert et lyn eller to, men det bør kanskje ikke gå av 15 lyn mens lukkeren er åpen. Skjønner, men da har du ikke helt kontroll på en eventuell forgrunn, men hvis det kun er snakk om å ta bilde av himmelen er det vel greit ja. Og da kan man jo også leke litt og forsøke å få med noen flere en 1-2 også (men må da kompensere med lavere ISO og/eller mindre blenderåpning). Det krever litt flaks og tålmodighet da... Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Nå angrer jeg på at jeg ikke gadd å gå ut og ta bilder Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Digger bildene som er tatt her. *klapp klapp* Fantastiske bilder. Det at det oppstår en så kraftig ladning fra himmelen ved hjelp av skyer er helt fasinerendes. Fantastisk jordklode vi har Lenke til kommentar
EVH Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Mye bra bilder her. Prøvde for første gang å ta bilder av lynet igår jeg og. Brukte canon 400d. Noen som vet hvordan man stiller fokus på uendelig langt borte? kjørte manuell fokus og dro den helt til den ene siden, men følte liksom ikke at det ble skarpt nok allikevel.. Brukte stativ, men rista nok kanskje litt på kameraet, da jeg satt med bulb opp til 30sek om gangen.. Lenke til kommentar
Hermie Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Ja.. Jeg fikk jo knipsa noen bilder jeg også da Jeg Så først at det bare blinka litt smått når jeg satt inne og så på TV. Jeg gikk ut og fant fort ut at det var lyn og torden, Så jeg løp inn og hentet mitt Canon EOS 30D. Prøvde meg litt med kort lukkertid, men skjønte at det ikke var vits og gjøre. Så byttet jeg til lukkertid på 6'', blenderåpning på 3.5 og ISO 100. Hadde selvfølgelig stativ. Og da fikk jeg dette: Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Satt å så få hele fyrverkeriet mens det varte i går kveld. Så når det glei over Holmenkollen. Det var et syn det! Plutselig kunne man se hele kollen som om det var dagslys, og lynet slo ned over, bak, foran og rundt meg. Helt vanvittig. Bor nemlig såpass fint til at jeg har utsikt over holmenkollen og mot Oslo. Hadde jeg bare hatt et kamera skulle det blitt mange gode bilder, da stormen var rett over hodet på med med noen spektakulære lynnedslag. Dessverre har jeg bare mobilkamera. Fikk tatt et bilde med den og som ikke ble så ille, men dte er da fremdeles et mobilkamera. Dæven, alarmen på en bil begynte å pipe, da er det nærme. Begynte å regne slik at det ikke gikk å stå på verandaen lengere. Bilder kommer snart,Her var det også en del biler som gikk av, gamle damer som satt seg i bilene sine osv. Lenke til kommentar
JohnRichard Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Mye flotte bilder av lyn her Ved forrige storm her i sør, stod jeg på terrasen min og bare nøt synes. Mektig å se naturkreftene i sving. Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Ble tatt noen bilder på balkongen hjemme her også. Både min kone(canon 350D) og meg(Canon 30D) satte oss ned med vært sitt kamera og stativ. :)Har ikke fått overført bildene til PC enda, men skal nok sees på etter jobb idag tenker jeg! Jeg fant ut at det enkleste er å sette kameraet på stativ, bruke trådutløser. Kameraet med følgende verdier: Sett kamera på manuellt og skru lukker tid til Bulb. Blender ett sted mellom f/8 til f/16 (avhengig av hvor lenge du vil holde lukkeren åpen, tror nok at 8 til 12 og deromkring er beste valget). ISO settes til 100 eller ganske så lavt. Trykk ned trådutløseren og aktiviser låsing slik at den holdes av seg selv nede, vent 1-3 minutter og slipp, sjekk eksponeringen selv om du ikke har fått lyn enda. Juster til du har funnet best mulig verdi slik at du kan ha lukkeren åpen så lenge du ønsker, men samtidig så må ikke hele bildet bli overeksponert og du må få fanget lynet også. Alternativ 2 = Manuell og Buld med ISO 100. Blender f/8 til f/16. Skaff svart papp, eller noe som er helt tett og kan tette fronten av objektivet. Hold foran objektivet og trykk ned og lås utløseren slik at du starter å ta bildet, men svarte platen forhindrer lyst å komme inn til sensor. Når du ser lynet så må du være råkjapp til å fjerne plata som dekker objektivet! For sent ute = null lyn fanget. Platen kan dekke objektivet igjen og fjernes når neste lyn kommer. Jeg testet begge metodene og uten tvil så er første den enkleste. Trykk og vent. Alternativt nummer 2 blir litt å "jakte" på lynet og ikke bare "fange det i en åpen felle". Fordel med alternativ 2 er at du ikke overeksponerer selve omgivelsene så lett, men lynet er såpass kraftig at det lyser opp uannsett og fanges, bare du er rask nok. Håper at dette gir tips til fremtidige "lynfangere". Lenke til kommentar
EVH Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Gode tips. Skal testes ved neste anledning.. Lenke til kommentar
anbar Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 bildet mitt kom på nrk trykk til du er på nr.6 Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Var (dessverre) for lat til å gå ut - trodde tordenværet skulle gi seg mye fortere, så jeg endte opp med noen fra balkongen. Fikk flere ok av selve lynet da, men det blir jo lite spennende uten noe mere i bildet og ordentlig komposisjon. Etter et par testbilder kjørte jeg på blender 11 og lukkertid 15 sek. Satte etterhvert på intervallmodusen på kameraet hvert 20. sekund så jeg slapp å trykke hele tiden. Men jeg skulle inderlig ønske at jeg hadde enten bedre utsikt eller hadde giddet å dra ut Lenke til kommentar
eitp Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Mange skikkelig gode bilder her! Send inn et bidrag til TV2's værkonkurranse, da vel. Tema til i morgen er "Lynglimt": http://www.tv2.no/ver/article1657196.ece eitp Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Høres ut som det kan skje litt i kveld også. Rumlinga høres godt i det fjerne og regnet er på vei inn. Lenke til kommentar
kj_ Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Det har nettopp gAtt over her (Vestre Toten). Ikke sA mye som i gAr, vel A merke, men det passerte iaf her, og satte kursen sorover. SA hver klar Oslo Lenke til kommentar
Evju Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Får legge ut mitt også da. Et skikkelig flakseskudd Det eneste bildet jeg fikk. Synes det er litt artig med siluetten på balkongen. Han ser fryktelig liten ut Fryktelig uskarpt da... Noen forslag til hva jeg kan gjøre med det? Endret 30. juli 2008 av Evju Lenke til kommentar
EVH Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Slenger ut mitt også da. Tatt på ammerud. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Prøvde en del ganger uten flaks. Dette var det eneste jeg traff med. prøvde med ganske kort lukekrtid og fyrte av når jeg så lynet. Det er om å gjøre å være rask nok i avtrekkerfingeren. Du rekker ikke å flytte på kamerea og så ta bilde Raskere enn sin egen skygge er en ting, men raskere en lynet....... Men kort lukkertid gir ett smalere lyn som gir en litt annen effekt. Dog kansje ikke så spennende måtte stå under takutstikket pga styrtskur men så masse lyn alikevel f4 1/60 iso400 40mm (pentax da40mmltd) Endret 30. juli 2008 av Phaser_ Lenke til kommentar
Andie93 Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Har ikke noen utsikt fra her jeg bor, så jeg og pappa hadde tenkt å kjøre en tur ut. Men han hadde tatt èn øl, så vi spurte mamma om hu kunne kjøre. Men hu tørte ikke... Endret 30. juli 2008 av Andie93 Lenke til kommentar
iMacKenna Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Synd at det var bare godvær her i Vestfold. Får håpe det blir bedre tider med lyn og torden også her *kremt* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå