Gå til innhold

Heftig lyn over Oslo nå klokken 23.00

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg brukte lukkerprioritet på 20 sek. Også undereksponerte jeg med 1 trinn. ISO 100. Brukte seff stativ. Bulb hadde sikkert vært det beste, men jeg har ikke snorutløser slik at det fort ville blitt camera shake av slikt!

Litt merkelig at fargene ble så rare på det siste bildet, har ikke gjort annet enn å oppskarpe dem.

Edit: siste av lynbldene altså, ikke trikken

Endret av lurfelus
Lenke til kommentar

Håhå! Etter mye tenking fram og tilbake endte jeg i formiddag opp med å kjøpe en Olympus E-3 med 12-60mm, og bedre dåp enn dette kunne vel ikke nyanskaffelsen fått! :)

Dro ned til Hvervenbukta, og tok et lass med bilder ut mot Nesodden og Oslo. Og når det starta å regne dro alle de andre skuelystne hjem, mens jeg og mitt værtette kamera ble stående en god stund til :D

Et skikkelig knallskudd uteble desverre (passe irritert når det nedslaget kom mellom to eksponeringer ja.. :p), men noe ble det da.

Dette så ut til å være de beste. Får shoppe dem senere, er jo midt på natten..:

post-15096-1217376397_thumb.jpgpost-15096-1217376405_thumb.jpg

post-15096-1217376412_thumb.jpgpost-15096-1217376417_thumb.jpg

post-15096-1217376422_thumb.jpgpost-15096-1217376427_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det var en utrolig kul storm. Første tanke var å løpe etter kamera, men her hvor jeg bor på Majorstua er det umulig å få tatt noe bra bilde. Hadde ikke særlig lyst å traske rundt i uværet heller for å komme til et bedre sted. *sukk*

Lenke til kommentar

Jeg lærte litt nå... :p

jeg gikk faktisk helt omvendt av det dere har gjort, kort(ere) lukkertid med høy iso, snorutløser og stativ seff.

det betyr egentlig at jeg har vært veldig tålmodig for å treffe, og det gjør meg til helt (våt)!

Her har jeg nattens udyr som jeg sendte inn til aftenposten.

Hva synes dere?

Edit: f=6,7 1/125 400iso, -2 mørk for å være helt nøyaktig :)

post-19598-1217378013_thumb.jpg

Endret av anbar
Lenke til kommentar

Jeg skulle også likt å ha en guide til hvordan man tar bilder av lyn.

jeg var ute i går og tok 300 bilder med mitt canon 350d, og jeg fanget lynet i 2 av bildene. Jeg hadde ISO400 og prøvde meg frem når det gjelder lukkertid. Alt fra bulb til lynraskt (hah, ordspill) uten at jeg liksom fikk det perfekte bildet :(

Håper det blir lyn i kveld også så jeg kan fullføre "egen opplæringen"

En guide ville vært topp!

Lenke til kommentar

Dette var skikkelig moro ja. Det er så og si første gangen jeg tar bilder på kvelden med stativ, så det var artig at jeg fakisk fikk til endel ålrighte bilder.

Når tordenværet kom fant jeg kamera og stativ og løp ut på terassen. Stillte inn lukkerprioritet og speilforsinkelse og begynte å knipse. Så at det ble greit og gikk etter hvert over til manuell, og de fleste bildene ble tatt med 25sek, F 8 (7,1-10), ISO 200. Litt vanskelig å forutse både hvor lynet kommer, for var det for nærme blir det for lyst. Traff heller aldri optimalt med komposisjonen, kjørte stort sett med vidvinkel i stedet for å gamble på at lynet kommer akkurat der jeg siktet inn...

Husket etter hvert også å skru over til RAW da jeg tenkte at hvitbalansen trolig ikke ble helt god, og at man muligens kan bruke et av bildene å henge på veggen (normalt tar jeg masse bilbilder og bruker kun nedskalert jpg og legger det på web).

Jeg har 0 erfaring med å behandle denne type bilder, så jeg har stort sett bare dratt i spakene for eksponering, kontrast, farger etc. i Lightroom, og ikke gjort så mye med støy. Var utrolig tøffe farger på noen av bildene jeg tok i starten, men desverre kun i jpg og her er det masse støy som jeg ikke helt vet hvordan man fjerner - se siste bilde. På RAW-bildene kom ikke denne støyen, men skjønner ikke helt hvorfor...

post-20360-1217403584_thumb.jpg

post-20360-1217403592_thumb.jpg

post-20360-1217403604_thumb.jpg

post-20360-1217404314_thumb.jpg

Endret av Zamot
Lenke til kommentar
Jeg skulle også likt å ha en guide til hvordan man tar bilder av lyn.

jeg var ute i går og tok 300 bilder med mitt canon 350d, og jeg fanget lynet i 2 av bildene. Jeg hadde ISO400 og prøvde meg frem når det gjelder lukkertid. Alt fra bulb til lynraskt (hah, ordspill) uten at jeg liksom fikk det perfekte bildet :(

Håper det blir lyn i kveld også så jeg kan fullføre "egen opplæringen"

En guide ville vært topp!

Lav iso, liten blenderåpning og lang lukkertid. Gjerne bulb.

Lenke til kommentar
Dette var skikkelig moro ja. Det er så og si første gangen jeg tar bilder på kvelden med stativ, så det var artig at jeg fakisk fikk til endel ålrighte bilder.

Likte de bildene dine jeg. Litt dumt med boligblokka der. Hadde bildene bare vært av lynet hadde de vært helt perfekte i mine øyne. Skikkelige blinkskudd.

Hvor i Oslo er det forresten?

Lenke til kommentar
Lav iso, liten blenderåpning og lang lukkertid. Gjerne bulb.

Fant raskt ut at man ikke bør ha for lang lukkertid også, for da synes ikke lyn eller blir for svakt eksponert (med mindre det er veldig nærme).

Hvordan vet man når man skal stoppe ved bulp?

Cyclo: Bildene er tatt i Lillestrøm. Var litt begrenset i forhold til komposisjon pga. plassering på veranda og omgivelsene... Har også beskjært litt, hadde det ikke vært for en ledning, noen trær osv., samt plassering av lynet tror jeg fort det kunne blitt et skikkelig blinskudd ved full vidvinkel..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...