kevinedomm Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Ja, noen som vet det? Endret 29. juli 2008 av Daniel_91 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 "Snurrepiperier" - jeg har aldri sett ordet opptre i entall - betyr noe sånt som "dingsebomser". Saker og ting. Ræl. Ting rare gamle folk samler på. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. juli 2008 OK, takk skal du ha Isbilen Var flertall der jeg så det ja. Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Tatt ut av sammenheng ville jeg tro at det var noe merkelig en person har gjørt eller gjør. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Det er det ikke. Snurrepiperier er alltid gjenstander. Selvsagt med forbehold om dialektvariasjoner. Ordbokoppslaget ser sånn ut: subst fl, bf -iene (fra lty 'verdiløse saker') dikkedarer, pedantiske formaliteter; rariteter Litt interessant at det nedstammer fra lavtysk. Trodde det bare var et snedig norsk uttrykk. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Fra ordboka snurrepiperi -et, -er (mest i pl.) pedantiske formaliteter; dikkedarer: alskens snurrepiperier Etym.: nty. avl. av snurrpipe lekefløyte som kan summe; eg. om verdiløse saker, rariteter Fra synonymordboka hokuspokus, som igjen viser til: bløff dikkedarer fiksfakserier hundekunster knep kunster snurrepiperier taskenspillerfakter (-knep, -kunster) tull tøv tøys Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Også brukt i NRK-programmet "Antikviteter og snurrepiperier". Altså rare gamle ting. Lenke til kommentar
Lolla Palooza Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Det er det ikke. Snurrepiperier er alltid gjenstander. Selvsagt med forbehold om dialektvariasjoner. Ordbokoppslaget ser sånn ut: subst fl, bf -iene (fra lty 'verdiløse saker') dikkedarer, pedantiske formaliteter; rariteter Litt interessant at det nedstammer fra lavtysk. Trodde det bare var et snedig norsk uttrykk. En pedantisk formalitet er ingen gjenstand ... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 31. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2008 Sant nok. Har til gode å se ordet i en slik sammenheng, så jeg tolket formalitet som en ting også, kanskje f.eks. ubetydelige ting folk har for å gjøre en samling komplett og sånt, men formalitet er visst utelukkende handlinger. I følge online-ordboka. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 4. august 2008 Rapporter Del Skrevet 4. august 2008 Også brukt i NRK-programmet "Antikviteter og snurrepiperier". Altså rare gamle ting. Også brukt i en Team Antonsen-sketsj, hvor den ene programlederen elsker antikviteter, men avskyr snurrepiperier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå