Gå til innhold

Ny HTPC / Stuepc Vil dette fungere optimalt?

Anbefalte innlegg

Så langt har jeg samlet denne handlevogna

Kabinett: 3RSYSTEM Mstation HT-1000 Kr 1595,-

Hovedkort: Asus P5K-E/WIFI-AP Kr 898,-

CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 Kr 1239,-

Minne: OCZ DDR2 PC2-6400 Platinum XTC Dual Channel 2GB (2x1024MB) KIT Kr 372,-

Skjermkort: Sapphire Radeon HD 3850 512 MB Ultimate Edition Kr 770,-

HD: Samsung SpinPoint T166 500 GB SATA Kr 509,-

Blueray: LG GGC-H20L Kr 863,-

Tvkort monteringssett: DIGITAL-everywhere FloppyDTV DVB-S/CI Full Package Kr 301,-

Tvkort: DIGITAL-everywhere FloppyDTV DVB-S/CI Light Package Kr 1445,-

Tastatur: Logitech diNovo Edge Kr 1245,-

PSU: Trust PW-5250 420W Low Noise Big Fan Kr 321,-

Conax Cam til parabol mottak er det jeg ser at jeg mangler i farta :)

Som skjerm bruker jeg tv'en (LG 37LB2R)

Ser dette fornuftig ut?

Endret av kjeb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- 3850 er litt overkill

- Jeg ville kanskje valgt en annen harddisk, f.eks. Samsung F1 eller WD GP hvis du vil ha 3,5", evt en 2,5" HDD som Samsung M6.

- Conax cam kan du kjøpe f.eks. på NetOnNet, jeg bruker en Dilog Conax cam den funker. - PSU ville jeg gått for et mer kjent merke som f.eks. Corsair VX-450.

- En Q6600 er unødvendig varm, vurder en E8200 f.eks. om du vil ha Intel

- Kabinett er veldig subjektivt, jeg anbefaler som alltid Antec Fusion :) Da får du forøvrig med en relativt stillegående PSU, men det krever mATX hovedkort.

- Husk CPU-kjøler!

Bare litt som jeg kom på i farta, alt er under forutsetnign at du ikke skal bruke den til "Crysis med alt på max"

Lenke til kommentar
- 3850 er litt overkill

- Jeg ville kanskje valgt en annen harddisk, f.eks. Samsung F1 eller WD GP hvis du vil ha 3,5", evt en 2,5" HDD som Samsung M6.

- Conax cam kan du kjøpe f.eks. på NetOnNet, jeg bruker en Dilog Conax cam den funker. - PSU ville jeg gått for et mer kjent merke som f.eks. Corsair VX-450.

- En Q6600 er unødvendig varm, vurder en E8200 f.eks. om du vil ha Intel

- Kabinett er veldig subjektivt, jeg anbefaler som alltid Antec Fusion :) Da får du forøvrig med en relativt stillegående PSU, men det krever mATX hovedkort.

- Husk CPU-kjøler!

Bare litt som jeg kom på i farta, alt er under forutsetnign at du ikke skal bruke den til "Crysis med alt på max"

Godt med litt innspill :)

-Skjermkortet tror jeg jeg beholder selv om det er litt overkill, greit og ha noe og gå på...

-Hd her strides jeg mellom Seagate Barracuda 1 TB og Samsung Spinpoint F1 1 TB.

500 Gb blir litt lite når jeg tenker meg om...

-CPU Hva er egentlig forskjellen på to og firekjernes prosessorer?

Jeg satt og titttet på Intel Core 2 Duo E6850 Som støtter Cool and Quiet og er litt rimeligere enn Intel Core 2 Duo E8200 Hvordan er de opp mot hverandre?

Cpu kjøler har jeg faktisk ikke tenkt på da jeg har kjøpt cpu og kjøler sammen tidligere...

Etter et kjapt søk så vurderer jeg Thermaltake Big Typhoon hva tror dere om det?

Psu: Etter og ha lest testen på Corsair VX-450 så er den lagt til i kurven :)

Conax cam tar jeg nok der du nevnte når jeg kommer så langt.

Jeg funderer også på om jeg skal gå opp til 4GB minne, men det er kanskje ikke nødvendig?

Når vi kommer til kabinettet så har jeg bestemt meg for og holde på 3RSYSTEM Mstation HT-1000 kabinettet...

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg mener skjermkortet er overkill er at det produserer en del mer varme enn det som trengs, og varme = støy, noe de færreste er interessert i på en HTPC. Men det finnes så klart grunner til å ha et så kraftig skjermkort, f.eks. hvis du vil spille heftige spill.

Jeg mener Samsung F1 vil være et bedre valg som HDD pga lavere støynivå, er f.eks. noen tester på www.silentpcreview.com.

Nå skal jeg trå litt varsomt, men så vidt jeg husker så er E8200 45nm og E6850 65nm, dvs velg E8200 til en HTPC pga mindre varmeutvikling. Samme gjelder for dual vs quad, en quad har høyere varmeutvikling.

Cpu-kjøler bør du finne en som passer til kabinettet. Hvis du trenger en som er litt lavere enn TT Big Typhoon kan du se på f.eks. Scythe Ninja Mini eller en Zalman-variant.

Minne er så billig nå om dagen, så jeg ville absolutt gått for 4GB selv om det ikke nødvendigvis er kritisk.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke spillt noe annet enn kabal de siste fire årene, så jeg trenger ikke noe ekstremt 3D kort.

Men det hender jeg bruker noen tegneprogram som jobber i 3D men de trenger vel ikke så mye power...

Ser det er plenty med skjermkort som støtter HDMI, men hva må jeg se etter for at de skal ha onboard lyd?

Pluss at jeg ser at dette begynner og bli dyrt, så jeg må slanke prisen litt om mulig...

Hva mener dere om Sapphire Radeon HD 3450 256 MB som det er en hyggelig pris på...

Når vi kommer til CPU, er det Nm som oppgir hvor mye varme det kommer av de?

Hva menes om hovedkortet? er det noen rimeligere varianter som gjør samme jobben?

trenger forsåvidt ikke trådløst nett på det da det ligger kabler der og jeg liker kabler best...

CPU kjøler kommer jeg litt tilbake til tror jeg...

Lenke til kommentar

Hvis du er ute etter 3d kort ville jeg byttet ut 3850 med 4850.

ATI 4850 er bedre en 3xxx serien på deinterlacing, og har støtte for de "nye" lydformatene.

Er du ikke opptatt av dette er 3450 et knallbra kort til prisen, og avlaster CPUen 100% på HD dekoding.

Har du vurdert AMD?

Highend:

Prosessor: AMD Phenom 9750 (95W TDP kontra intel 105W)

Hovedkort: GA-MA78GM-S2H

Skjermkort: ATI 4850

Alternativt hvis du ønsker lydløs pc:

Prosessor: AMD 4850e (Lavenergi prosessor 45W)

Hovedkort/skjermkort: GA-MA78GM-S2H

Lydkortene som er innebygd i skjermkortene er som regel gode nok.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sjekket noe på AMD det kan jo være en del rimeligere...

Jeg er fryktelig skeptisk til onboard HDMI da jeg har Asus M2A-VM HDMI hovedkort i denne maskinen og jeg synes teksten blir så rar når jeg kjører den over HDMI mot tv'en...

Pluss at da får jeg vel ikke avlastet cpu noe når jeg kjører HD?

Det går hvertfall dårlig i dette oppsettet...

Endret av kjeb
Lenke til kommentar
Dette hovedkortet klarer dekoding av 1080p med den integrerte grafikkbrikken.

Se omtale av hk her: http://www.hardware.no/artikler/gigabyte_ga-ma78g-ds3h/53262

Ytelsen på det integrerte ATI 3200 grafikkkortet er litt lavere enn ATI 3450

Hmmmm...

Lurer på om jeg skal gå for dette, i værste fall kan jeg jo sette inn et skjermkort om det ikke fungerer noe særlig...

Så lenge det klarer Blueray og HD dvd så skulle dette fungere fint...

Det som gjenstår da er om dette kan startes opp via fjerkontrollen som følger med kabinettet...

Lenke til kommentar

Abit kortet er et ATX kort mens Gigabyte kortet er mATX.

Det kommer ann på størrelsen på kabinettet ditt.

Ytelsen på grafikkortet er omtrent det samme, så ATI vs NVIDIA er en smaksak.

ATI har fordelen av at den kan kjøre 3200 kortet i hybrid crossfire med f.eks 3450 for høyere ytelse.

Velger du mATX er kabinettet Antec Fusion 430 et knallbra kabinett, med bra luftflyt, og stillegående strømforsyning. Kabinettet støtter også power on fra IR.

Lenke til kommentar

Ytelsen på grafikkortet er omtrent det samme, så ATI vs NVIDIA er en smaksak.

ATI har fordelen av at den kan kjøre 3200 kortet i hybrid crossfire med f.eks 3450 for høyere ytelse.

Velger du mATX er kabinettet Antec Fusion 430 et knallbra kabinett, med bra luftflyt, og stillegående strømforsyning. Kabinettet støtter også power on fra IR.

Det kabinettet jeg skal ha er et atx kabinett, så det er ikke noe problem med plassen...

Det du nevnte med Hybrid crossfire, betyr det og sette inn et 3450 kort og la det jobbe sammen med onboard kortet?

Jeg så også at det er 7:1 lyd på abit kortet...

Lenke til kommentar

Det Gigabyte kortet han linket til er faktisk ATX. Specs er vel omtrent likt som mATX varianten GA-MA78GM-S2H.

Lenke til kommentar

Jeg satt og leste litt rundt og fant en del dårlige erfaringer der ute, så nå ha jeg gjort om igjenn...

Her er handlevogna

Kabinett: 3RSYSTEM Mstation HT-1000 *kjøpt*

Hovedkort: Asus M3N-HT Deluxe/Mempipe

CPU: AMD Phenom 9850 Black Edition

Minne: Corsair TWIN2X4096 8500C5DF PC2-8500

HD: Samsung Spinpoint F1 1 TB

Blueray: LG GGC-H20L

Tvkort monteringssett: DIGITAL-everywhere FloppyDTV DVB-S/CI Full Package

Tvkort: DIGITAL-everywhere FloppyDTV DVB-S/CI Light Package

Tastatur: Logitech diNovo Edge

PSU: Trust PW-5250 420W Low Noise Big Fan

Hva tror dere om dette oppsettet?

Jeg byttet ut hovedkortet slik at jeg fikk Asus M3N-HT Deluxe/Mempipe med Nvidia nForce 780a SLI integrert skjermkort, det burde holde?

Til cpu valgte jeg nå AMD Phenom 9850 Black Edition for og utnytte det integrerte skjermkortet maks og for og få full hastighet til minnet Corsair TWIN2X4096 8500C5DF PC2-8500.

Hva tror dere om dette oppsettet?

Og hvor stor PSU vil jeg trenge for og drive oppsettet som står over?

Lenke til kommentar

Jeg vil fortsatt anbefale et hovedkort med AMD 780G eller evt Nvidia Nforce 8200-chipset (begge disse har bedre integrert grafikk enn Nvidia Nforce 780a) . Er generelt skeptisk til Nvidia-chipset pga ustabilitet, men har ikke noe mer enn magefølelsen å gå etter.

Du kan også vurdere en 9350e-prosessor, den er noe kjøligere.

Endret av koks
Lenke til kommentar

Man kan jo bli gal av dette...

Tror jeg skal gå for intel i stedet...

Det jeg ikke har spikret 99% nå er skjermkortet men hva mener dere om resten?

Passer hovedkort, cpu og minne 100% sammen?

PSU er vel den mest stillegående man kan oppdrive?

Holder det med Termaliright kjøleribba til og kjøle cpu uten vifte?

Gigabyte GA-X48-DS4 (rev. 1.3)

Intel Core 2 Duo E8400

Corsair TWIN2X4096 8500C5DF PC2-8500

Corsair HX 620W

Asus EAH3650 SILENT/HTDI/512M

DIGITAL-everywhere FloppyDTV DVB-S/CI Light Package

Conax cam

LG GGC-H20L

Logitech diNovo Edge

Samsung Spinpoint F1 1 TB

Thermalright ULTRA120 Extreme

Lenke til kommentar

Du må regne litt på hvor mye strøm du trenger. Du er ikke i nærheten av å trenge 620W.

Du har valgt et hovedkort som støtter 2 skjermkort. Dette er vel ganske uaktuelt i en htpc? Velg et P45 chipsett.

Om du kan kjøre CPUen med kun kjøleribbe kommer ann på luftstrømmen i kabinettet.

Lenke til kommentar

Åssen kabinett skal du bruke, husk på at TRUE kjøleren er veldig høy.

PSU anbefaler jeg Corsair VX-450 istedenfor for å spare litt penger, men det er jo valgfritt. Effektforbruk=varme=støy, så du vil uansett ikke ha et oppsett til HTPC som krever mer enn et par hundre watt.

Selv om du har planer om å kjøre CPU-kjøleren uten vifte må du nok uansett ha en eller to vifter for å få bra luftflyt gjennom kabinettet, da helst 12cm-vifter for å få mye luftflyt med lite støy. Når du uansett har dette vil jeg anbefale å ha en 120mm vifte på CPU-kjøler også, da den sannsynligvis blir overdøvet av andre ting. Bare en 800RPM vifte gjør mye, og skal mye til for at du hører denne... (f.eks. Noctua S12-800)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...