Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sjekker vesker ved personalutgangen

Cupcake

Anbefalte innlegg

Jeg har sommerjobb på en fabrikk i sommer. Fabrikken produserer matvarer, hovedsaklig kyllingprodukter. I går, da arbeidstiden var over stod det en mann ved personalutgangen og ba om å få se i veskene/sekkene til de som hadde det. Han sa ikke hva han så etter. Han hadde helt normale klær, og viste ikke noe identifikasjon på at han enten jobba i bedriften eller var ansatt som noe slags vakt.

Er dette lovlig? Jeg trodde det bare var politiet som hadde myndighet til å titte oppi veskene til folk, eller er det jeg som har misforstått?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Skrev du under kontrakt om at de fikk lov til og få mulighet til og gå igjennom tingene dine når du går fra jobben?

Det er ikke lov for hvem som helst og sjekke vesken din når arbeids dagen din er over. Vis de skal få lov til og sjekke tingene burde du spørre om de har lov, be om og få se bevis og kort fra bedriften som sier at de er vakt eller lignende. For vis personen ikke har dette eller nekter og vise dette så ringer du opp til sentral bordet å forklarer det og får en til og komme ned for og sjekke det ut. For det hørtes litt sånn spessielt ut at de skal sjekke tingene dine når du skal dra derfra.

Jeg kunne skjønt det om de sjekket når du skulle starte arbeids dagen vis du jobbet blandt matvarene så du ikke kunne ha noe i matvarene så de ble ødelagt eller lignende. Men ikke når du skal hjem derfra, forestiller meg ikke helt at du stjeler en kylling vinge og legger den i vesken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ja jeg kanke akkurat tenke meg du får sparken eller problemer for en kylling bit hehe.

Kunne skjønt det om du helte masse kjemikaljer i maten liksom. Syntes det hørtes rart ut at dere blir sjekket når dere dro.

Vis det skjer igjen ring til sentral bordet for vis personen ikke har ID eller lignende så kan det være noe galt.

Lenke til kommentar
Er dette lovlig? Jeg trodde det bare var politiet som hadde myndighet til å titte oppi veskene til folk, eller er det jeg som har misforstått?

Det er ikke direkte uvanlig at arbeidsgiver foretar stikkprøver. Hva slags verdier som kan stjeles på en matvarefabrikk, vet jeg dog ikke. Du kan naturligvis nekte, men problemet da blir jo at arbeidsgiver lurer på hvorfor du nektet.. Har også opplevd slik kontroll, da hadde kontrollør tydelig legitimasjon.

Lenke til kommentar

Det er ikke direkte uvanlig at arbeidsgiver foretar stikkprøver. Hva slags verdier som kan stjeles på en matvarefabrikk, vet jeg dog ikke. Du kan naturligvis nekte, men problemet da blir jo at arbeidsgiver lurer på hvorfor du nektet.. Har også opplevd slik kontroll, da hadde kontrollør tydelig legitimasjon.

Det kan jo godt hende han hadde en form for leg, men jeg spurte ikke. Hadde uansett bare to gensere i veska. Det er jo sånn på skolen at lærerene ikke har lov til å se i sekkene våre, så det ville jo være rart om arbeidsgiver kunne det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det er en god del forskjellige regler som er satt opp for hva arbeidsgiver kan sjekke, sånn som arbeidsgiver får ikke sjekke mailen din uten at du har gitt ham lov til dette. Det var en utrolig stor sak rundt dette.

Jeg vil tro at de skulle ha legitimasjon ganske tydelig framme vis de skal sjekke vesker og lignende. Eller en tilatelse fra arbeidsgiver som personen skal vise fram så folk skjønner at de har fått lov til dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det er jeg ikke sikker på, med mindre han viser deg et brev fra en dommer som sier at de har lov så kan du nekte ja. For det er ikke ofte at de går så drastisk til verks, det er mer at de forventer at folk skal si ja uten problemer.

Men du kan jo av personlige årsaker bare nekte og gjøre det uten at han kan si noe på det. For det er jo personlige eiendeler og uten noen bevis på at du har gjort noe eller lignende så skal det være mulig og bare nekte han/henne spessielt om personen ikke har ID kort eller papirer på at han har lov.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Som klilleng sier, så har du all rett til å nekte. Så sterkt er faktisk personvernet her i landet. Men som det er nevnt: Hva har du egentlig å vinne på å være vrang?

Personvern har hun og vinne, sjekk veska til en vennine en gang herregud de har jo med seg hele livet i veskene sine jo. Nesten skremmende hvor mye rart jenter får med seg i veskene glad jeg er gutt og bare trenger 1 mobil og en ipod.

Er ikke alle som er like glade i og pakke fram alt de eier foran vilt fremmede, og det kan være at hun ikke er det heller da. Så da har hun alt og vinne på og ikke måtte vise fram vesken sin.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Er kanskje ikke riktig måte og opparbeide goodwill, men vis hun ikke vil vise fram vesken sin og ingen lov sier at hun må så er det jo et personlig valg.

Jeg ville heller ikke vist fram sekken min til en person vis han sa jeg skulle, jeg ser ingen grunn til at folk skal gå gjennom tingene mine uten en god grunn. Handler mest om at de det er personlige ting og kanskje ikke alle skal se hva man har i sekken og veskene sine.

Er nok en mer prinsipiel sak egentlig og moralsk. Noen syns det er helt greit og vise fram tingene sine andre syns ikke det er greit.

Edit: det er sommerjobben hennes så hvor mye goodwill hun skal opparbeide seg det vet jeg ikke. Greit hun vil sikkert ha noen hyggelig papirer for at hun jobbet der men kanskje hun ikke vil ha det på bekostning av sitt privatliv.

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar

Skjønner at arbeidsgiver kan begynne å lure litt ja. Har uansett ikke tenkt til å nakte hvis det skjer en gang til. Har bare 3 dager igjen på jobb nå. Den vaske med alt mulig rart i :love: , som donnieakalefty viser til, ligger hjemme. Har med en annen på jobb som ikke inneholder så mye.

Siden fabrikken jeg jobber på er så stor (over 450 fast ansatte) er det ikke akuratt lett å opparbeide seg noe goodwill uansett tror jeg. Skal få en standard attest når jeg slutter, der det eneste de endrer er at de setter inn navnet mitt.

Lenke til kommentar

Avgangskontroll er veldig vanlig i mange bedrifter. Jeg har selv nektet å vise frem innholder i lommer o.l. når vekteren ikke har legitimert seg. Riktignok førte det til skriking i min retning dagen etter, på sjefens kontor, men rett skal være rett synes jeg.

Det juridiske er klart, som det blir nevnt tidligere i tråden. Du har all rett til å nekte, men arbeidsgiver vil naturlig nok stille spørsmålstegn ved hvorfor du nekter.

Men hva ser de etter, og hvorfor? Det bør arbeidsgiveren redgjøre for. Kontroll for kontrollens skyld synes jeg er en inngripen i den private sfære...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Pleier også og legge igjen de viktigste og personligste tingene mine før jeg drar til steder hvor de ber om og åpne baggen. Som flyplasser pleier jeg bare og legge alt i baggen og så bare gå igjennom sikkerhets kontrollen med ipoden og mobilen. Har opplevd at skoene mine har blitt bombesjekket 2 ganger og det er helt vanlige sko ikke sko med veldig tykke såler så syntes det var litt rart.

Vis du er heldig og spør en av lederne dine om og skrive attesten så kanskje du får en mer personlig en, jeg har fått 3 forskjellige attester og 1 av dem var mer spessielt laget for meg, men de 2 andre var helt standard. Så disse bruker jeg ikke nesten for de passer ikke helt inn i jobbene jeg søker.

Lenke til kommentar
Også kan en jo spørre hvorvidt en arbeidsgiver som driver slik kontroll av de ansatte, fortjener noen større goodwill fra arbeidstagernes side.

Jeg ser ikke problemet. Det er langtfra noen hemmelighet at mye svinn i bedrifter skyldes utro ansatte. At det gjøres stikkontroller på ansatte for å ta tyver ser jeg ikke noe galt i.

Hadde en ansatt kommet med prinsipper som nektet meg som arbeidsgiver å sikre verdiene mine hadde den samme ansatte fått beskjed om kleskode på arbeidsplassen som inkluderte lommeløse klær, samt et forbud mot å ha med seg sekk, veske pose eller annet som kan brukes til å frakte ting inn i lokalet. Slike ting måtte blitt oppbevart i garderoben.

Da får den ansatte samme tillit som han viser arbeidsgiver.

Lenke til kommentar

i arbeidsmiljøloven åpnes det for denne type kontroller men det henvises oggå til Personopplysningsloven. jeg regner med dette er gjort for å begrense hva arbeidsgiver eventuelt kan lagre om deg så jeg er litt usikker på hvilken paragraf i denne loven som skulle gjelde i dette tilfelle. Når det er sagt så vil jeg henvise til hva som er sagt tidligere i tråden. hvis du setter deg på bakbena og nekter innsyn i vesken din kan dette tolkes negativt av arbeidsgiveren din.

i Arbeidsmiljøloven er dette behandlet i §9. I første ledd står det:

§ 9-1. Vilkår for kontrolltiltak i virksomheten

(1) Arbeidsgiver kan bare iverksette kontrolltiltak overfor arbeidstaker når tiltaket har saklig grunn i virksomhetens forhold og det ikke innebærer en uforholdsmessig belastning for arbeidstakeren.

(2) Personopplysningsloven gjelder for arbeidsgivers behandling av opplysninger om arbeidstakere i forbindelse med kontrolltiltak med mindre annet er fastsatt i denne eller annen lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...