kilik Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 ISP: Canal Digital Type: Internett via kabel-TV Modem: Thomson Internett forsvinner i timesvis flere dager i uka. Modemet bare blinker som om det ikke finner noe signal fra kabel-TV-boksen. Men vanligvis når det fungerer, så fungerer det utmerket, og jeg får den hastigheten jeg skal ha (4000/800). Tekniker fra Bravida mente det var linjekvaliteten innad i huset som er for dårlig (og dermed ikke deres problem), men synes det er rart dette skal ha noe med det å gjøre. Da burde vel internett vært ustabilt hele tiden? Sånn som det er nå er det dønn stabilt og raskt i 2-3 dager sammenhengende for deretter å kutte ut i mange timer. Merkelig. Har tidligere byttet modem, men det samme skjer. Modemet står også i en veldig kald kjeller, så det er ikke varme som er problemet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Hvis lysene i modemet kutter slik at det er kun 1-2 lysdioder som lyser eller blinker er det trolig ISP som har problemet. Lyser de fire første diodene kan feilen ligge hos deg eller langt borte siden du har forbindelse med ISP via modemet. Du får bare ringe de hver gang nettet faller ut (sjekk først status på modemlampene slik at du vet om feilen sannsynligvis er hos deg eller hos ISP). Da får de sjanse til å feilsøke nettet sitt. Lenke til kommentar
woptidu Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Hvis lysene i modemet kutter slik at det er kun 1-2 lysdioder som lyser eller blinker er det trolig ISP som har problemet. *SNIP* Nuhvel, det betyr bare at modemet ikke klarer å opprette en US og/eller DS link.. Det i sin tur og spesielt om det har vedvart en stund, tyder på at feilen enten er veldig lokal eller i din bolig/på din tomt [ellers ville feilen alt ha blitt rettet siden det da påvirket andre kunder] .. Sjekk at antennekabelen du bruker ikke er skadet, skjøtet eller er uoriginal(modemer som dette krevet godt skjermede antennekabler). Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Det finnes selvsagt flere muligheter som du nevner. Må jo kanskje regne med at han har sjekket over kablene hjemme siden det var nevnt av Bravidia. Lenke til kommentar
General Musa Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Husk at dersom du har eldre kabler inn i huset så er canaldigital\get plaget av problemer ved store tempratursvinginger..les: 40grader i sola om dagen-->10-15grader om natta... har du ringt dem og prata med dem? Lenke til kommentar
kilik Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Ja, har ringt dem og hatt tekniker her. Det med temperatursvigninger er interessant. Har vært rimelig varmt her iTrondheim de siste ukene. Lenke til kommentar
_howy Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Du kan gå inn på www.canaldigital.no og sjekke driftsstatus. Får du nesten garantert "Det er et problem i ditt område..." CD er veldig ustabilt hos meg også Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Gå over til Telenor og ADSL da! Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Først av alt: Finn ut om problemet ligger i forbindelsen fra modem/ruter og ut til sentralen. Det finens du lettest ved å sjekke lysene på modem/ruteren når du mister kontakten. På ADSL rutere så er det et "DSL" lys som regel, men nå har jo du nett via kabel så da heter sikkert ikke lyset akkurat det. Likevel er det garantert et lys som indikerer om den grunnleggende forbindelsen er oppe. Den heter kanskje noe slik som "signal" eller "sync", og vanligvis påde fleste modem/rutere vil den lyse stabilt om den er oppe, og enten blinke eller ikke lyse i det hele tatt om linken er nede. Når du har funnet ut av det, så går du evt. videre til din leverandør og klager. Om linjeforholdene er dårlige så får det være så, men da er det som regel likevel mulig å stabilisere linjen ved å redusere hastigheten et hakk ned, eller ved å justere andre parametre (dette må din ISP gjøre for deg). Kort sagt så om problemet faktisk ligger i linjen ut så er det din ISPs annsvar å finne en løsning som fungerer for deg innenfor det som er teknisk mulig, men gjør det først sikker på at det ikke er internt i ditt nettverk at problemt ligger (eksempelvis på trådløst nettverk eller andre koblingspunkter). Alt for mange folk har en stygg tendens til å annta med en gang når det er problemer at det er ISPen sin feil, selv om det statistisk sett oftest er intern nettverksproblematikk (spesiellt med trådløse nettverk som sagt). Lykke til -Stigma Lenke til kommentar
ysoligard Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Hei! Jeg bor i ei blokk i trondheim og har samme problemet som tråd starter, dette problemet har vedvart helt siden jeg flyttet inn for 6 mnd siden. Litt usikker på hva det er, mn har hatt teknikker hjemme hos meg 5 ganger og byttet modem 1 gang...problemet oppstod senest på sist torsdag og vedvarte i 2 dager. Har ikke fått noe godt svar fra CD om hva årsaken kan være, mn.... kan ha noe med temperaturen å gjøre. Problemet kommer, jeg ringer CD, de sier at teknikker kommer innen 3 virkedager, mn så ordner problemet seg selv etter kanskje 2 dager, å da kommer det ingen teknikker!! Endret 30. juli 2008 av ysoligard Lenke til kommentar
Achelous Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 dere sier begge to at dere bor i trondheim.. kanskje dere bor på samme plass ? (nå bor jeg også i trondheim og har CD, men har aldri noen problemer, hatt kanskje 10 timer nedetid på 2 år. mest pga kabelbrudd fra en ivrig gravemaskinfører) Lenke til kommentar
kilik Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Jeg bor i Orionveien og langt fra noen blokk. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Hos meg falt nettet ut et helt døgn forrige uke. Det samme gjelder også de nærmeste naboene. Trolig er det utstyr hos ISP som streiket pga uvanlig varmt vær. Feilsymtomet her var at kabelmodemet mistet kontakt og blinket med max 2 lys. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Jeg hadde problemer i min forrige leilighet, med at nettet ramlet ut opptil 6-7 ganger om dagen. Altså at DSL-lampa på modemet bare slokna. Var ikke modemfeil, det testa jeg. DSL-lampa blinka også stort sett hele tiden. Det viste seg at jeg hadde for høy hastighet ift avstanden til sentralen, og dermed for mye "støy" på linja. Derfor datt den ut hele tiden. Telenor satte linja ned fra 4Mbit til 2Mbit så skjedde det ikke flere ganger. Endret 30. juli 2008 av Bytex Lenke til kommentar
kilik Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Søkte på driftstatus på Canal Digital.no: Postnummer: 7037 Feil i området Vi jobber med å forbedre kabelnettet i ditt område og må med beklagelse koble ut deler av dette en periode. Nettet vil være i ordinær drift igjen innen 16/08 kl. 16:20. Irriterende at karen jeg snakket på support ikke sa noe om dette. Nå prøvde jeg imidlertid flere postnummer i Trondheims-området og mange har denne meldingen. De har nylig blitt oppgradert til 4 Mbit fra 1.juli tror jeg det var, så kan jo ha noe med det å gjøre, men vil gjerne ha kapasiteten jeg har krav på. TV-en fungerer forresten utmerket (digital dekoder). Endret 30. juli 2008 av kilik Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Ingen har "krav på" superhøy hastighet på internett. Det er ikke en livsrett. Så kan du ikke ha så høy hastighet pga linjestøy, må du jo bare finne deg i det. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Så lenge jeg betaler for 4 Mbit har jeg krav på det. Hvis de ikke greier å levere det, så får de gå ned på pris. 4 Mbit er forøvrig en rimelig beskjeden hastighet anno 2008. Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 canal digital og samme problem. kabel lyset på boksen bare blinker, driftstatus sier feil i området. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Ingen har "krav på" superhøy hastighet på internett. Det er ikke en livsrett. Så kan du ikke ha så høy hastighet pga linjestøy, må du jo bare finne deg i det. Man har rett og krav på det man betaler for. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Begynner faktisk å lure på om det har noe med varmen å gjøre. Nettet har vært borte mellom ca. 14.00 og 19.00 to dager på rad nå. Endret 30. juli 2008 av kilik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå