Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc slår seg av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden du nå benytter deg av alle 4 rambankene så bør også volten på ramen også økes.

 

Kanskje denne tråden under kan hjelpe?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry11732518

Volten står på auto i BIOS, så det skulle vel gå greit?

Når det gjelder plasseringen av ramen, har det noe å si når jeg har 4 helt like? Hvor finner jeg ID?

Jeg har vel egentlig eleminert ramen, ettersom jeg ikke har fått noen feil under testing av ram. Og fordi den ikke slo seg av under kjøring med den gamle prosessoren.

Edit: Eller er det noen grunn til at jeg skulle tro det var det?

Endret av ElBarto
Lenke til kommentar

Har nå dukket opp en litt mer spesifik ting, som noen andre enn meg kanskje forstår seg på.

Når jeg prøver og kopiere noe fra denne maskinen, til en annen maskin på nettverket.

Så skrur pc'en seg rett av sånn som den pleier å gjøre. Tidligere har det tilsynelatende skjedd helt tilfeldig. Men nå har jeg i det minste en måte og framprovosere det på.

Noen ble noe klokere av dette?

Lenke til kommentar
Høres ut som et virusangrep, kanskje du bør vurdere reinstallering av pcen siden nå allikevel brukt så mye tid på feilsøking.

Har jo reinstallert hvertfall 1 gang, på en helt ny disk. Uten noen av de gamle tilkoblet. Samme resultat. Så er nok ikke virus heller desverre.

Har forsåvidt kjørt opp pc'en uten kabinett. Koblet også til så lite som mulig, for å se om det hjalp noe. Altså bare strøm til hovedkort, skjermkort og 1 harddisk. Samt bare koblet til keyboard og mus. Prøvde og overføre noen filer igjen. Som resulterte i at pc'en skrudde seg av. Så da er det ikke noe med kabinettet i det minste.

Lenke til kommentar

Nå har jeg lagt inn Linux Mint også. Så nå kan man se bortifra virus ja.

Prøvde igjen og overføre filer til den andre maskinen, slo seg tvert av.

 

Jeg tror enten det er noe feil med prosessoren.

Eller så er det hovedkortet som ikke "liker" den prosessoren.

Er ingen andre alternativer igjen.

 

Kommer jeg noen vei med å sende tilbake prosessoren og eventuelt be om en ny?

Lenke til kommentar
Nå har jeg lagt inn Linux Mint også. Så nå kan man se bortifra virus ja.

Prøvde igjen og overføre filer til den andre maskinen, slo seg tvert av.

 

Jeg tror enten det er noe feil med prosessoren.

Eller så er det hovedkortet som ikke "liker" den prosessoren.

Er ingen andre alternativer igjen.

 

Kommer jeg noen vei med å sende tilbake prosessoren og eventuelt be om en ny?

 

Kan være noe feil med harddisk kontrolleren til hovedkortet, får du samme problem hvis du kopierer fra cdrom til usb-enhet?

Lenke til kommentar
Det er ikke virus, hadde samme problem at pcn skrudde seg av over nettverks deling og cd-brenning. Fjernet 2 RAM brikker så funket det.

Har jo kjørt minnetest og fjernet de to nye rambrikkene tidligere, men prøver igjen.

Fjernet de to nye, så et av de gamle, så prøvde jeg med bare ett av de nye.

Ingenting av det hjalp. Så tror ikke det er minne desverre. :(

 

Kan være noe feil med harddisk kontrolleren til hovedkortet, får du samme problem hvis du kopierer fra cdrom til usb-enhet?

Nå har jeg prøvd litt forskjellig kopiering:

Slår seg av:

Fra -> Til

Lokal HD -> HD på annen maskin

Ekstern HD -> HD på annen maskin

DVD-rom -> HD på annen maskin

HD på annen maskin -> Lokal HD

(gadd ikke teste noe mer kopiering fra den andre maskina)

 

Slår seg ikke av:

Fra -> Til

DVD-rom -> Lokal HD

DVD-rom -> Ekstern HD

Lokal HD -> Lokal HD 2

Lokal HD -> Ekstern HD

Ekstern HD -> Lokal HD

 

Så den trigger på kopiering til/fra nettverket.

Men, den har jo slått seg av mange ganger uten at jeg har vært det minste borti noe nettverksdeling. Så problemet er nok større enn bare det.

 

Er dette håpløst? :(

 

Edit:

Ekstern HD er usb.

Alle diskene i maskina og DVD-rom'en er SATA.

Endret av ElBarto
Lenke til kommentar

Hei. Ville prøvd å ta ut nettverkadapter eller deaktivere i BIOS viss du bruker integrert kort. Lan kort kan lage mye krøll som er "umulig" å feilsøke. Viss man får rare feil i win så er det ofte lan kort som har skylda...

 

Edit: Du kan prøve å sette strømsparing i BIOS til S1 istede for S3 og..

Endret av Junk Inbox
Lenke til kommentar
Hei. Ville prøvd å ta ut nettverkadapter eller deaktivere i BIOS viss du bruker integrert kort. Lan kort kan lage mye krøll som er "umulig" å feilsøke. Viss man får rare feil i win så er det ofte lan kort som har skylda...

 

Edit: Du kan prøve å sette strømsparing i BIOS til S1 istede for S3 og..

Ok. Har 2 integrerte kort. Kan prøve å deaktivere i BIOS. Er ikke bare i windows feilen er, uavhengig av operativsystem.

Får se på strømsparinga i BIOS senere. Får se om jeg rekker og få feilsøkt mer i kveld.

 

Bytta tilbake til den gamle prosessoren igjen. Orka ikke at den slo seg av hele tia.

Prøvd og kopiere over nettverket igjen. Fungerer helt fint. Så da ER det ett eller annet i forbindelse med den nye prosessoren, noen som kan skjønne hva? :(

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har du sjekket om du kan bruke din nye cpu på den bios versjonen du har?

Da var jeg tilbake ijgen.

 

Ja, har det.

Liste her: MSI

Så i følge listen så er CPU'en støttet med den siste BIOS versjonen.

 

Begynner på skolen til mandagen, så får se om jeg får lånt no utstyr av noen sånn at jeg kan finne helt ut av det. En god PSU og et hovedkort med AM2 hadde vært fint. =P

Lenke til kommentar

Nei , nei , nei .

Dette er håpløs feilsøking.

Totalt på villspor alle forslag.

 

ElBarto ! Du sier at PSU (Apevia..?) slår seg av og du må resette den med bryteren for å få på maskinen igjen.

Dette betyr at PSU internt slår seg av ,grunnet overbelastning , for høye/lave utspenninger e.l , dette ihh til sikkerhets rutiner definert i ATX12V spesifikasjonen.

Bryter reset / eller vente X antall sekunder før du får systemet på igjen er et hw/strøm problem som er oppstått som PSU ikke takler ihh til spec og den slår seg av.

Dette kan ikke være drivere / windows / eller software.

 

Grunner til at PSU slås av grunnet intern overvåkning er flere. Men set som er mest trolig her er overload av en rail

siden du har oppdatert til mere strømkrevende komponenter.

Så bytt ut Apevia skiten til noe bedre , og prøv igjen med de samme komponentene.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hehe.. takk for svar. God informasjon, fint å vite. Skal ta til meg det.

 

Fikk ny CPU av Amentio.

Men, samme problem.

Undersøkte en del til, å det viste seg at det var hovedkortet som var synderen.

Kjent problem med dette hovedkortet. Fikk igjen penger på garnatien.

Kjøpt nytt:

https://prisguiden.no/product.php?productId=100774

 

Får det iløpet av et par dager.

 

Edit:

Hovedkortet ble testet deffekt hos Komplett.

Angående PSU'en, så fikk jeg den som erstatning når den forje tok kvelden for lenge siden. Den fikk faktisk god tilbakemelding, men aldri hørt om merke før jeg heller. :p Siden du reagerte på det.

Endret av ElBarto
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...