Gå til innhold

Problemer med DVD/CD brenner


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en PLEXTOR DVDR PX-755A (S-ATA) og jeg kjører Win XP SP3.

For øyeblikket så greier den ikke å lese noe media i det hele tatt, tidligere har jeg brent en plate (CD-R) men den greier ikke å lese det den selv har brent, setter jeg platen i en gammel CD-ROM så leses den uten problemer.

 

Har prøvd forskjellige brenne programmer.

Har avinstaler den i enhetsbehandlinga uten att det hjelper.

 

Noen som har ider angående dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

test med en annen sata kabel, jeg hadde problemer med min dvd brenner og harddisk og når jeg byttet til en annen sata kabel så forsvant alle problemene og når fungerer de kjempe fint.

Jeg kanke si hvorfor det fungerte det vet jeg ikke jeg bare leste om det på et forum og fant ut at det var verdt et forsøk. Du kan også teste en annen sata inngang på hovedkortet ditt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs
Takk for svaret, jeg skal prøve.

Bare hyggelig og kunne hjelpe, gi svar om det fungerer eller ikke så skal vi lete etter noe annet som kan fungere.

Greit for andre også og få vite hva som fikset problemet også vis andre får lignendes problem.

Lenke til kommentar

Takker for svarene og ikke minst interessen.

 

Har nå prøvd med 3 forskjellige S-ATA kabler (nye) og flytta til en annen kontakt på hovedkortet uten at det hjalp.

 

Prøvde å sette inn en eldre CD-R plate som jeg har brent tildligere og det virker fint men den DVD plata funker ikke i det hele tatt.

 

Sitter å tester lit med "Nero Info Tool" Når jeg setter i en CD-R plate så ser alt ok ut, finner brenneren.

Det samme skjer når Brenneren er tom.

Men når jeg setter i en DVD plate så finner ikke "Nero Info Tool" brenneren i det hele tatt, den er ikke et valg i rulgardin listen (finner kun den virtuele disken som Alcoho 120%) har laget.

I "Nero Info Tool" Så er det en fane som heter "ASPI Installation" når jeg velger "System ASPI" så sier den at ASPI ikke er installert, velger jeg "NERO ASPI" så er den installert og fungerer som den skal står det, kann dette ha noe å si?

 

Når det sitter i en DVD plate så blinker lampen (dioden) i front på brenneren orange.

 

Musty:

Takk for tipset, skal prøve den linken, men jeg ergrer meg grøn åver att jeg ikke får den plextor brenneren til å virke, tror jeg toppen har brent 10 plater på den så det hadde hvert fint å finne ut hva som er feil, jeg tror ikke det er brenneren men er langt fra sikker.

Endret av petter_n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Kan det være at dvd brennern din faktisk er ødelagt? eller noe galt med den siden den ikke vil lese dvd-er. gir du den dvd-er som den kan lese?

Noen dvd brennere leser kun - dvd-er og noen leser kun +dvd-er.

 

vis ikke så ville jeg fått byttet den og kjøpt en annen for det høres jo ut som den er besatt av pest og kolera.

Lenke til kommentar

Er antagli Windows som er plaget av pest og Cola :p

Ser ut som jeg har greid å løse problemet, har googlet lit å funnet ut at jeg/windows ikke hadde ASPI driver riktig/fraværende installert, dette kan sjekkes med dette programet, har du ikke de 4 filen riktig instalert så laster du dem ned her.

 

Detter ser ut til å ha løst hele greia, driver fortsatt å tester lit her så skal komme tilbake med flere bekreftelser, er ikke 100% enda for jeg bytta til et annet merke med DVD plater i samme slengen som jeg ordna de ASPI driverne.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Nja windows er sikkert plaget av det meste, men det fungerer veldig greit når alt vil fungere. Sånn som alt annet, er det 1 feil så river det alltid med seg så mye mer i fallet.

 

Hyggelig at du la ut hvor du fant svaret ditt så andre som har problemet finner en måte og få det fikset på.

 

Hm kan være at dvd-ene du byttet til gjorde forskjellen men syns det høres litt merkelig ut for det skal vel ikke være så stor forskjell på dvd-ene du bruker tenkte jeg på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...