Jann - Ove Skrevet 24. mai 2010 Del Skrevet 24. mai 2010 Billige kniver trenger mer bryning enn dyrere kniver, og dyrere kniver har ofte så hardt stål at de i mange tilfeller trenger maskinell sliping/polering for å bli skikkelig skarpe igjen. Billige kniver med mykere stål er ofte lette og bryne men holder skarpheten dårligere. Det fins ikke kniver som man ikke kan få skarp med sliping for hånd. Må man ty til maskinell sliping så har man for dårlig utstyr for håndsliping. (Men maskinsliping kan være en ide for å få til en fin konveks egg på hardt stål.) Sliping handler ikke bare om teknikk - man må også ha rett utstyr. F.eks vil en moderne diamantbryne takler alt av hardt stål uten problem. Den samme brynen kan være uegnet til mykt stål om man ikke er meget erfaren, siden disse brynene er så effektive at teknikken virkelig sitter. Du får det til å høres ut som om at hardt stål er best - det er ikke fullt så enkelt. Hardt nok stål blir sprøtt, og det må til bedre behandling av stålet under produksjonen av kniven for å få til hardt stål som ikke er så sprøtt at kniven er ubrukelig. Mykt stål kan holde eggen lenge om eggen er tilpasset bruken. Hvordan eggen er slipt fram har mye å si for egenskapene. F.eks er den konkave eggen på billig-billig-kniven min fra dealextreme til 7$ holdbar nok til alt av mitt bruk, uten at det blir nødvendig med oppfrisking av eggen på noen år. En enkel V-egg på samme kniv er skarpere, men blir uskarp latterlig fort. Tipset om å lære seg knivsliping er godt. Det er nyttig, og faktisk ganske gøy. (F.eks kan jeg slipe fram en egg på en barberkniv som matcher ethvert kommersielt barberblad. Det er gøy å få til så perfekte resultater.) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå