Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For de som ikke har fått det med seg:

ESXi er nå kostnadsfritt tilgjengelig fra vmware.com

ESXi, tidligere kjent som ESX 3i, er "miniutgaven" av ESX kommer uten Service Console.

HW-kravene er de samme som for ESX så det kan ikke installeres på hvilken som helst hw. Her er likevel en bra link for de som vil prøve å installere på en whitebox: http://www.vm-help.com/esx/esx3.5/Whitebox..._ESX_3.5_3i.htm

Videre info her:

http://communities.vmware.com/thread/158632

Lastes ned her:

https://www.vmware.com/tryvmware/login.php?eval=esxi&t=1

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ang. HW-støtte: Alle Linux-drivere vil fungere, selv om de ikke er inkludert direkte.

Huh?

De fleste driverne som brukes er basert på linux-drivere og derfor vil ESX støtte de samme enhetene som tilsvarende driver på linux vil.

Dette betyr derfor ikke at man kan legge inn en linuxdriver for å støtte alskens nettverkskort og diskkontrollere.

For å kompilere inn nye drivere må man være medlem av VMware IO vendor program eller Community Source.

Eller var det noe annet du tenkte på?

Lenke til kommentar

Nåh, du har helt rett.

Jeg har lest en del om dette for omlag 2 år siden da jeg hadde en ustøttet server (men fikk budsjett for en ny server til slutt). Finner ingen kilder nå, og det er ikke utenkelig at verden ser annerledes ut idag.

Når jeg nå leser om arkitekturen i detalj virker det som Linux benyttes som basesystem for å laste vmkernel som er en proprietær utvidelse av Linux-kjernen. Det er da ikke ikke sikkert at det holder å ha støtte i Linux-kjernen (og på dette tidspunktet kan vi ha en lengre diskusjon på om VMWare bryter GPL eller ikke ;).

Lenke til kommentar

Veel....

ESXi er versjonen av ESX som shippes uten en linux VM for administrasjon og bootstrappes heller ikke fra linux slik ESX tradisjonelt har blitt.

Management VM for ESXi er et posixmiljø basert på en gammel versjon av busybox (1.2.1) som ikke hadde GPL2 som et krav til lisensiering.

At de har brukt den siste versjonen som kom før GPL2 ble innført som et krav er nok ikke tilfeldig.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

At ESXi er gratis er jo fint, men hva skal man bruke til å administrere ESXi? Jeg bruker "VMware infrastructure Client" nå til å sette opp virtuelle maskiner etc. Men det står Evaluation-60 days remaining.

Vil det si at man må kjøpe lisens for å bruke dette verktøyet?

Finnes det andre verktøy som er gratis?

Edit:

Fant ut av det. Måtte registrere "VMware infrastructure Client", men mistet da Backup funksjonen.

Noen som vet hvordan man kan ta manuell backup?

Edit:

Fant ut av det. Høyreklikk Datastore og velg Browse for å laste image opp ned fra ESXi server. :)

Endret av klikk1
Lenke til kommentar
Når du snakker om backup her, er det da den snapshot funksjonen som er i VMware Infrastructure Client ?

Tror nok han mente om en måte å få kopiert ned filene fra ESXi-hosten på mer enn et tradisjonelt backupoppsett.

Har prøvd å ta snapshot, men aldri funnet ut hvor de filene blir lagret :D

Når du tar snapshot havner alle nye endringer mot disk i nye .vmdk-filer som havner på samme område som de eksisterende .vmdk-filene til den virtuelle maskina.

Lars

Lenke til kommentar
Når du snakker om backup her, er det da den snapshot funksjonen som er i VMware Infrastructure Client ?

Snapshot er greit, bare å ta snapshot og rulle tilbake når man vil. Det jeg trengte var å ta ut en komplett kopi av hele VMware imaget, det er som sagt bare å høyreklikke på datastore og laste ned. Backup funksjonen som man går glipp av når man registrerer klienten tror jeg inneholder litt mer avanserte funksjoner som å automatisere og ta backup mens virtuell maskin kjører.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Snapshot er greit, bare å ta snapshot og rulle tilbake når man vil. Det jeg trengte var å ta ut en komplett kopi av hele VMware imaget, det er som sagt bare å høyreklikke på datastore og laste ned. Backup funksjonen som man går glipp av når man registrerer klienten tror jeg inneholder litt mer avanserte funksjoner som å automatisere og ta backup mens virtuell maskin kjører.

Hvilke filer er det som må lagres. Alle? Under datastore er det jo både .vmdk, .vmx, .vmsn, .vmxf ... osv.

Lenke til kommentar

.vmdk-filene er de virtuelle diskene og .vmx er konfigurasjonene så dette er de kritiske filene. Hvis man har tatt snapshot så vil det også være .vmsn og .vmsd-filer der som du må passe på å få med.

Det som skjer nå du tar et snapshot er at alle nye diskoperasjoner gjøres mot en -delta.vmdk-fil. Når du sletter snapshot så vil disse diskoperasjonene kjøres inn i den originale vmdk-(disk)fila (evt inn i et snapshot på høyere nivå hvis man har flere nivåer).

Lars

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...