Gå til innhold

4:3 og widescreen

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en ting rundt ulike formater vist på et widesceen-tv. DVD-spilleren er stilt inn på 16:9, noe også tven er.

Når jeg skal se en film/serie som vises i 4:3, fylles likevel hele bildet på widescreen-tv-en opp. Er dette fordi den kapper på toppene? Eller drar den bildet? Bør jeg ideelt sett stille inn tv-en på 4:3 når jeg ser filmer i dette formatet, for å få det best mulig, eller er det i dvd-spilleren jeg bør sette over til 4:3?

Hvorfor kommer i så fall ikke disse grå/sorte kantene på siden automatisk, som tilfellet er med sorte streker over og under når jeg f.eks. dytter inn en film med anamorphic 16:9-tilpasning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på en ting rundt ulike formater vist på et widesceen-tv. DVD-spilleren er stilt inn på 16:9, noe også tven er.

Når jeg skal se en film/serie som vises i 4:3, fylles likevel hele bildet på widescreen-tv-en opp. Er dette fordi den kapper på toppene? Eller drar den bildet? Bør jeg ideelt sett stille inn tv-en på 4:3 når jeg ser filmer i dette formatet, for å få det best mulig, eller er det i dvd-spilleren jeg bør sette over til 4:3?

Hvorfor kommer i så fall ikke disse grå/sorte kantene på siden automatisk, som tilfellet er med sorte streker over og under når jeg f.eks. dytter inn en film med anamorphic 16:9-tilpasning?

Når du ser tv serier eller filmer i 4:3 så strekkes bildet ut på hver side. Hvis du kikker etter så blir nok folk litt avlange i anskikt og kropp.

Hvis du bruker dekoder så kan denne stilles slik at du får sorte streker på hver side når det er 4:3 sendinger. Bare gå inne i bruker menyen så finner du disse oppsjonene...

Hvis ikke så må du selv gjøre skifte på tv-en.

Sorte streker oppe og nede fortoner seg litt annerledes. Hvis filmen er skutt i 1:77 eller 1:85 så vil den fylle hele skjermen på en 16:9 WS screen tv. Hvis filmen derimot er skutt i skikkelig bredformat som for eksempel 2:35. Så er bildet bredere enn skjermen og derfor blir det sorte streker oppe og nede, men den er allikevel 16:9 anamorphic.

Dette kan du se på kino i forhold til hvor mye av scene teppe som sklir til siden.

Nå vet jeg ikke hva slags tv du har, men min er alltid stilt til 16:9, men setter jeg inn en dvd i 4:3 så kommer det sort på sidene.

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Oki.

På dekoderen (fra Get) har jeg tre muligheter. 4:3, 16:9 og en som heter 16:9 - Fullskjerm. Jeg har stilt den til 16:9, noe som resulterer i sorte striper på siden når jeg ser f.eks. tv-serier i 4:3. Jeg er usikker på hva 16:9 - Fullskjerm betyr?

DVD-spilleren min (Denon DVD-1940) er ny, men den drar likevel 4:3-bildene (for øvrig en Panasonic PX80) ut til å dekke hele skjermen. Det er mulig det er noen innstillinger jeg bør se på? Ser det er relativt mange innstillingsmuligheter i den. Bruker for øvrig HDMI fra DVD-spilleren.

Lenke til kommentar
Oki.

På dekoderen (fra Get) har jeg tre muligheter. 4:3, 16:9 og en som heter 16:9 - Fullskjerm. Jeg har stilt den til 16:9, noe som resulterer i sorte striper på siden når jeg ser f.eks. tv-serier i 4:3. Jeg er usikker på hva 16:9 - Fullskjerm betyr?

DVD-spilleren min (Denon DVD-1940) er ny, men den drar likevel 4:3-bildene (for øvrig en Panasonic PX80) ut til å dekke hele skjermen. Det er mulig det er noen innstillinger jeg bør se på? Ser det er relativt mange innstillingsmuligheter i den. Bruker for øvrig HDMI fra DVD-spilleren.

Setter du dekoderen til 16:9 fullskjerm så vil den dra bildet ut på høyre og venstre side slik at det blir litt avlangt. Det er bedre å ha den til vanlig 16:9. Det er rart at ikke spilleren din skalerer til riktig format, men så lenge dvd og tv står til 16:9 så skal alt være i orden. Jeg har selv en PX80 og den skifter til 4:3 hvis jeg setter inn en dvd som er det. Jeg kjører også med hdmi og bruker en Sony spiller...

Lenke til kommentar
Setter du dekoderen til 16:9 fullskjerm så vil den dra bildet ut på høyre og venstre side slik at det blir litt avlangt. Det er bedre å ha den til vanlig 16:9. Det er rart at ikke spilleren din skalerer til riktig format, men så lenge dvd og tv står til 16:9 så skal alt være i orden. Jeg har selv en PX80 og den skifter til 4:3 hvis jeg setter inn en dvd som er det. Jeg kjører også med hdmi og bruker en Sony spiller...

Ja, jeg forsøkte med 16:9-fullskjerm nå, med det resultatet at den drar ut sendinger som har sorte striper både over og under (en del program på travel-channel, discovery, osv, kjører denne formaten).

Det er sannsynligvis noen innstillinger i dvd-spilleren. Det er svært mange innstillingsmuligheter der. Jeg får sjekke bruksanvisninga litt nøyere. Hvis ikke får jeg bare slå tv-en over på 4:3 når jeg ser serier i 4:3-format. Er jo ikke all verdens jobb det heller. :)

En ting siden du nå engang har denne tv-en: På tv-en er det noe som heter sidepanel. Denne har jeg hatt på "høy", da jeg har sett noen innstillingsmaler som anbefaler at den skal stå på det. Men klikker jeg denne mot venstre helt til "av", blir gråfargen sort i stedet. Synes det ser langt bedre ut når jeg ser noe i 4:3. Har denne "sidepanel"-funksjonen noe mer for seg enn å forandra på fargen på det ubrukte området? Så vidt jeg forstår er uansett ikke innbrenning noe problem med denne tv-en, så om den står på sort eller grått har vel fint lite å si?

Det er min første flatskjerm, og det følger ikke med all verdens info i bruksanvisninga fra Panasonic.

Jeg fant forresten denne hos teknofil.no

Panasonic Viera TH-42PX80

Lasse Kalleklev har sendt inn idealinstillinger for Panasonic TH-42PX80 som er laget av HDTVtest. Innstillingene gjelder bildemodus for film (i mørkt rom):

Viewing mode: Cinema

Contrast: 2 clicks left

Brightness: 1 click left

Colour: 3 clicks right

Sharpness: 3 clicks left for HD, 1 click left for SD

Colour balance: Warm

Colour Managment: Off

P-NR: Off

SET UP MENU

Power save: Off

Side panel: High

Picture overscan: Off for HD, On for SD

Kan du fortelle meg forskjellen på HD og SD? Når jeg bruker HDMI fra dvd-spilleren bruker jeg HD-oppsettet over, ikke sant?

Hvis du, eller noen andre, har noen lignende innstillingsforslag å vise til hadde det også vært hyggelig. Den over funker knallbra i mørkt rom, men jeg skulle gjerne hatt en for litt mer dagslys også. Funker for øvrig meget bra på "Normal" uten at jeg gjør noe med standardinnstillingene, men det kan sikkert bli bedre. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg forsøkte med 16:9-fullskjerm nå, med det resultatet at den drar ut sendinger som har sorte striper både over og under (en del program på travel-channel, discovery, osv, kjører denne formaten).

Det er sannsynligvis noen innstillinger i dvd-spilleren. Det er svært mange innstillingsmuligheter der. Jeg får sjekke bruksanvisninga litt nøyere. Hvis ikke får jeg bare slå tv-en over på 4:3 når jeg ser serier i 4:3-format. Er jo ikke all verdens jobb det heller. :)

En ting siden du nå engang har denne tv-en: På tv-en er det noe som heter sidepanel. Denne har jeg hatt på "høy", da jeg har sett noen innstillingsmaler som anbefaler at den skal stå på det. Men klikker jeg denne mot venstre helt til "av", blir gråfargen sort i stedet. Synes det ser langt bedre ut når jeg ser noe i 4:3. Har denne "sidepanel"-funksjonen noe mer for seg enn å forandra på fargen på det ubrukte området? Så vidt jeg forstår er uansett ikke innbrenning noe problem med denne tv-en, så om den står på sort eller grått har vel fint lite å si?

Det er min første flatskjerm, og det følger ikke med all verdens info i bruksanvisninga fra Panasonic.

Jeg fant forresten denne hos teknofil.no

Panasonic Viera TH-42PX80

Lasse Kalleklev har sendt inn idealinstillinger for Panasonic TH-42PX80 som er laget av HDTVtest. Innstillingene gjelder bildemodus for film (i mørkt rom):

Viewing mode: Cinema

Contrast: 2 clicks left

Brightness: 1 click left

Colour: 3 clicks right

Sharpness: 3 clicks left for HD, 1 click left for SD

Colour balance: Warm

Colour Managment: Off

P-NR: Off

SET UP MENU

Power save: Off

Side panel: High

Picture overscan: Off for HD, On for SD

Kan du fortelle meg forskjellen på HD og SD? Når jeg bruker HDMI fra dvd-spilleren bruker jeg HD-oppsettet over, ikke sant?

Hvis du, eller noen andre, har noen lignende innstillingsforslag å vise til hadde det også vært hyggelig. Den over funker knallbra i mørkt rom, men jeg skulle gjerne hatt en for litt mer dagslys også. Funker for øvrig meget bra på "Normal" uten at jeg gjør noe med standardinnstillingene, men det kan sikkert bli bedre. :)

----------

Sidepanelet skal være grått slik at du unngår innbrenning i plasma panelet. Det er en liten sjanse for at dette kan skje hvis du ser alt for mye 4:3 sendinger. Hvis du har dekoder så varierer formatet slik at skjermen fylles ut på enkelt kanaler og hvis du ikke bare ser 4:3 kanaler så er det liten sjanse for permanente innbrenninger.

Hvis du skal være helt sikker så ser du med full skjerm, altså strukket bilde de første 100 - 200 timene skjermen står på. I denne periode brenner plasmaen skarpest og faren for innbrenning er noe større enn etter innkjørings perioden.

Det anbefales også og ikke stille kontrasten og lystyrke over midten de første 100 timene. Selv har jeg stilt dem rett under midten og dette gir et godt resultat på kvelden. På dagen kan du skifte til billedmodus "miljø" og bare dra ned kontrasten og lyset. Denne innstillingen er bra på dagtid. Du kan også eksperimentere med "Dynamisk"

Til syvende og sist så bør du stille tv-en slik du selv ønsker. Det er ikke alltid de anbefalte innstillingene er de beste. Personlig synes jeg bildet blir litt for skarpt med Teknofil sine innstillinger, men jeg liker ting litt mørkt da:). Cinema moden er veldig bra med dempet belysning og til dvd. Til vanlig tv titting så blir hvitt en smule gult.

Hvis du vil nerde deg skikkelig til så kan du kjøpe en kallibrerings dvd på de fleste utsalgsteder for dvd og flat tv-er. De koster rundt 250 kroner så det er ikke urimelig.

HD står for High Definition og SD står for Standard Definition. 720P kalles for HD-Ready og 1080P er Full HD. Dekoderen din har sd signaler som er 576i og flat tv-en må skalere disse slik at de skal passe med skjermens oppløsning. En tv som skalerer dårlig vil gi et tv bilde som er veldig fult av støy og annet grums. Plasma tv-er er klart best på dette og PX80 er særdeles god til å vise vanlige tv signaler.

Jeg kjenner ikke Denon spilleren din, men hvis du bruker HDMI så tipper jeg den skalerer opp signalet fra SD til HD. Dette er et forholdsvis nytt system som ser ut til å virke ganske bra. Hvis spilleren din gjør dette så kan du gå inn å sette den til 576 - 720 eller 1080P. Det beste er nok å sette den til 1080 selv om PX80 ikke har denne oppløsningen så kan den lese signalene og den gjør en veldig jobb med å skalere dem ned. Pussig nok blir bildet litt dårligere hvis det settes til 720P som er tv-ens egentlige oppløsning.

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Spilleren skalerer opp til 1080P, og det er det jeg har stilt den inn på. Da skal jeg altså følge innstillingene for HD. Det funker forresten meget godt, og jeg er svært fornøyd med bildekvaliteten.

Når det gjelder innbrenning skulle det jo vært fare for det også ved 16:9 anamorpich-dvd-er, da det blir sorte striper både oppe og nede, noe jeg har sett mye av uten å se antydning til innbrenning, selv om jeg så mye film av denne typen den første måneden jeg hadde tv-en. Men det er kanskje greit å stille sidepanelet til høy uansett for å være sikker.

I DVD-spilleren er det også en del innstillinger som går på bilde, der jeg blant annet skal velge mellom Scart (som jeg ikke bruker) og Component Progressive og Component Interlace. Jeg vet ikke om det har noe å si hva jeg stiller inn på, og jeg tror ikke jeg ser noen forskjell, men det er en del småplukk i menyen der inne som muligens kan ha noe å si for om den registrerer hvilket format filmen er i. YCbCr og RGB skal jeg også velge mellom, uten at bruksanvisninga sier stort om hva som er hva. Jeg burde muligens sjekke ut en teknisk ordbok eller noe sånt, for spilleren er åpenbart litt mer avansert enn hva jeg er vant med. ;)

Lenke til kommentar
Spilleren skalerer opp til 1080P, og det er det jeg har stilt den inn på. Da skal jeg altså følge innstillingene for HD. Det funker forresten meget godt, og jeg er svært fornøyd med bildekvaliteten.

Når det gjelder innbrenning skulle det jo vært fare for det også ved 16:9 anamorpich-dvd-er, da det blir sorte striper både oppe og nede, noe jeg har sett mye av uten å se antydning til innbrenning, selv om jeg så mye film av denne typen den første måneden jeg hadde tv-en. Men det er kanskje greit å stille sidepanelet til høy uansett for å være sikker.

I DVD-spilleren er det også en del innstillinger som går på bilde, der jeg blant annet skal velge mellom Scart (som jeg ikke bruker) og Component Progressive og Component Interlace. Jeg vet ikke om det har noe å si hva jeg stiller inn på, og jeg tror ikke jeg ser noen forskjell, men det er en del småplukk i menyen der inne som muligens kan ha noe å si for om den registrerer hvilket format filmen er i. YCbCr og RGB skal jeg også velge mellom, uten at bruksanvisninga sier stort om hva som er hva. Jeg burde muligens sjekke ut en teknisk ordbok eller noe sånt, for spilleren er åpenbart litt mer avansert enn hva jeg er vant med. ;)

Spilleren din kjører 1080P, altså progresivt. RGB og compnent gjelder Scart og component kabel... Når du bruker tv til sd signaler som dvd og vanlig tv så er sjansen for innbrenning svært liten, men PX80 har en tendens til å litt retention når den blir matet med HD signaler. Altså middlertidige innbrenninger... Når jeg ser en blu-ray med sort oppe og nede så ser jeg dette når jeg skrur av spilleren. Det er ikke farlig og blir bedre og bedre.

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...