Gå til innhold

Hva er en 'rettighet'?

Anbefalte innlegg

Det snakkes ofte om at mennesker har "en rett" til å tenke, ville, gjøre både det ene og det andre, men det er sjeldent at folk reflekterer over nettopp hva det vil si å ha en rettighet.

Jeg sier: Rettigheter, i den sammenhengen som folk vanligvis bruker, er egentlig samfunnsbetingede privilegier. De eneste urokkelige og universelle rettighetene er de som en finner i naturen og som en ikke kan unslippe. F.eks - rettigheten til å bli spist av alt som er større enn seg selv, rettigheten til å dø på et tidspunkt, etc.

Diskutér.

PS - beklager hvis det allerede finnes en identisk tråd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rettigheter er jo bare et abstrakt begrep som mennesker bruker. Finner ikke noe sånt i naturen ellers.

En definisjon på rettighet blir kanskje: Noe som samfunnet mener er etisk riktig at skal eller ikke skal skje med deg når du lever.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Det snakkes ofte om at mennesker har "en rett" til å tenke, ville, gjøre både det ene og det andre, men det er sjeldent at folk reflekterer over nettopp hva det vil si å ha en rettighet.

Jeg sier: Rettigheter, i den sammenhengen som folk vanligvis bruker, er egentlig samfunnsbetingede privilegier. De eneste urokkelige og universelle rettighetene er de som en finner i naturen og som en ikke kan unslippe. F.eks - rettigheten til å bli spist av alt som er større enn seg selv, rettigheten til å dø på et tidspunkt, etc.

Diskutér.

Hva skal vi diskutere etter at du som er så livstrett forlater oss til fordelen ved å bli til muld?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva skal vi diskutere etter at du som er så livstrett forlater oss til fordelen ved å bli til muld?

Regner med at det blir utnevnt en etterfølger.

Mener du at "Han" kommer til å gjøre det?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvordan vi kan stoppe delfinene og alvene fra å ta over verden.

Hva gir deg intrykket av at jeg er livstrøtt?

Hvordan vi kan stoppe delfinene og alvene fra å ta over verden.

:love:

Lenke til kommentar

Diskutér.

Fin tråd.

Rettigheter eksisterer ikke i naturen, det er noe mennesker lager. Vi har rett til det rettighetene våre sier at vi har rett til.

Personlig er jeg sterk motstander av utsagn som "Jeg har rett til...". At du har rett til noe betyr ikke nødvendigvis at det er riktig eller bra.

Lenke til kommentar

Vi har rett til ded vi tar oss rett til, ikke sant?

Si meg, er vi ateister uten moral eller ER vi ateister uten moral?

Javel, kom igjen karer, la oss plyndre og voldta og brenne og myrde og rane... for hva stopper oss? Ingenting! La oss ta for oss av våre rettingheter...

Jippi, here we come!!!

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...