Gå til innhold

Peltier MEN får kjempe høy temperatur ! ? :

Anbefalte innlegg

Jeg har prøvd meg på Peltier (igjen). Jeg monterer ellementet etter bruksanvisningen, og setter på Golden Orb vifta mi. Men hva skjer ? jo temp på cpu begynner på 40 grader celsius og fortsetter å stige med ca. 1 sek. intervaller (en grad i sekundet)... Den bare stiger og stiger helt til den når 75 grader, og jeg skrur av maskinen. Peltier ellementet er av typen 78Watt kjøpt fra 3dfx cool.

I helgen fant jeg frem et Peltier jeg kjøpte for et par år siden på 50 watt, prøvde dette, men med samme resultat, eneste forskjell er at temp'en stiger mye senere..... i tillegg monterte jeg en temperatursensor intill Kjernen på CPU'en, for å sjekke om det faktisk blir varmere der eller ikke (det kunne jo være at det var kjøleribba som ble så varm og at den påvirket de andre sensorene) men neida, den nye sensoren begynte på ca. 30 grader og steg med samme fart som den andre sensoren....

Jeg har følgende hardware :

HK :Abit ST6-raid

CPU : Intel Celeron 1,2Ghz@1,51Ghz, socket fc-pga2

Noen som har vært borti lignende problemer med Peltier ??

Håper på svar.

Jegeren88

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går vel ann å bruke peltier og luftkjøling, men da skal du ikke ha større element en 85w og en sinna kjøleribbe og vifte. Tror det vil bli bedre uten peltier. Skal du gjennoføre prosjektet så er vannavkjøling absolutt og anbefale, gjerne et større peltier element også.

Lenke til kommentar

Quote:

fytti f*** i h******* din j**** dust, argg!! jeg gidder f*** ikke si noe i h*******!! skaff en dårligere kjøler!!

Ja dette var saklig, det er slike innlegg som dette som virkelig bidrar til å trekke kvaliteten på forumet oppover! Stå på gutt!

Som svar på det aktuelle spørsmålet; Peltier kombinert med luftkjøling er en stor no-no. Iallfall for peltierelementer over 85W, da må du til med vannkjøling, jeg ville forøvrig anbefale vannkjøling for peltier uansett. Husk på at dersom ikke kjøleelementet (ikke peltier) ikke klarer å frakte

bort varmen fra peltierelementet fort nok vil også den kalde siden varmes opp.

Lenke til kommentar

Takker for svarene (tror jeg):

Når det gjelder kjøling så har jeg testet med en Socket A REX kjøler fra 3dfxCool også (denne fikk vi til å passe på fc-pga socket'en min), men med samme resultat, bortsett fra at temperaturen steg mye senere... Og som 3dfxCool selv sier : "Dette er en ekstremt stor og kraftig kjøler" denne kjøleren burde da klare et 78Watts peltier ??

Jeg takker Journey for SAKLIG svar, han skriver jo bl.a. at "Husk på at dersom ikke kjøleelementet (ikke peltier) ikke klarer å frakte bort varmen fra peltierelementet fort nok vil også den kalde siden varmes opp." hvilket antakelig er svaret på problemet mitt...

Dersom jeg visste at kjøleribba mi var for svak, så hadde jeg vel ikke lagt inn forumet ! derimot har en kollega av meg diskutert nettop dette med meg, men jeg trengte bekreftelse fra noen som kanskje hadde testet dette i praksis.

"du må ha vannkjøling på peltier over 85 watt" skriver noen, men i mitt innlegg så spesifiserer jeg jo at jeg har testet med peltier på 50 og 78 watt...

Ingen av disse er over 85watt's grensen deres...

Jeg sender ellementet med en kollega hjem, han skal teste ellementene på sin Sillverado for å se om det hjelper.

mvh

jegeren88

Lenke til kommentar

Joda.

Etter å ha svart på innlegget ditt fant jeg ut at jeg måtte prøve dette i praksis, så jeg gravde frem et 80W peltierelement jeg har liggende, et par kjøleribber (Swiftech MC-ett-eller-annet) og en utgammel sak. Swiftech'en la jeg mot den varme sida på elementet og den andre unevnelige saken brukte jeg til å få press mellom peltier og kjøleribbe... mao. en slags sandwich-ordning. Uansett, jeg satte en ganske kraftig 7000RPMs vifte på swiftechen, plugga i peltierelementet og kjørte på...

Riktignok etter få minutter var den utgamle kjøleribba dekket med kondensvann, men swiftechen ble også meget meget varmere enn hva som er sunt. Jeg lot det fortsette å gå nok en stund til, siden jeg med nøyaktig samme peltierelement kjøler ned GPUen min (ok, et annet element men samme type) og under testen av det elementet (riktignok med vannkjøling) var coldplate dekket av is etter 15minutter. Dette skjedde derimot ikke, og swiftechen ble meget, meget varmere etterhvert, det samme med den andre ribba etter en stund. Så, kjøleevnen med peltier vs. luftkjøling er nok gode greier de første 5-10 minuttene, men siden vil det fungere dårligere... og husk, dette var en test med en swiftech kjøleribbe, ikke en goldenorb.

Mye mas her... men kanskje poenget er synlig.

Peltier er gøy det, men helst i kombinasjon med vannkjøling.

Lenke til kommentar

Peltier elementer blir mindre effektive jo høyere temperatur den varme siden har.

I tillegg må kjøleren fjerne varmen fra selve peltier elementet.

Et 85W peltier bruker ca 150W for å flytte de 85 wattene.

Hvis prosessoren aavgir 85 watt må kjøleren fjerne 135watt. langt mer enn en CPU kjøler kan håndtere.

effekten på peltieren er oppgitt ved en gitt temperaturforskjell på den varme og kalde siden (ofte 0grader), hvis forskjellen du oppnår er større enn dette (den er ALLTID større enn 0) synker effektiviteten.

bncache

Lenke til kommentar

Takker igjen for geniale innlegg, spesielt Journeyer's testing.

Da har jeg i allfall lært en hel del om Peltier som jeg ikke visste fra før...

Når det gjelder Vannkjøling, tror jeg ikke det blir noe slikt prosjekt for meg med mine 10 tommeltotter (jeg var fornøyd nok når jeg klarte å montere Peltier ellementet uten å brenne CPU'en)

Jegeren88

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...