After Dark Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Jeg har ikke vært medlem så lenge, men en ting har jeg merket meg og det er at det oftere og oftere kommer personangrep/ diskusjon og drittkasting istedefor argumenter. Hvordan man generelt sett skal få nivået opp er det vel ikke noe fasitsvar på bortsett fra at alle skal gå fram med et godt eksempel slik det alt har vært nevnt her i tråden. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Har summert opp et par essensielle regler som nå er synlig hele tiden når man er i denne kategorien. Hvor lenge det blir slik får vi se, men det er greit med en liten påminner. Om boksen blir for dominerende (spesielt i de skins som ikke er dynamisk) så får vi se om den kan reduseres den. Ellers så anbefales det sterkt at alle som kommer over tull og tøys rapporterer Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Veldig bra Dotten, men som sagt. Så krever det fortsatt brukerenes innsats. Særlig er det å rapportere noe som gjerne blir oversett, særlig merker jeg det på meg selv, "latterlig tråd" tenker jeg og så gjør jeg ikke noe med det annet enn å ignorere den. Det skal skjerpes. Samt prøve å få opp nivået generellt. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Har summert opp et par essensielle regler som nå er synlig hele tiden når man er i denne kategorien. Denne overså jeg totalt til jeg leste innlegget ditt. Antar at jeg ikke er alene om det, så den kan godt være mer synlig. Men den vil ihvertfall være veldig fin å "peke til" i en tråd. Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Det har vel noe med at mange av emnene er utdiskutert og alt som gjenstår er endeløs drittkasting og påstander folk ikke lengre gidder å argumentere for. Det dukker ikke opp nye debatter, dog dukker det opp nye debattanter. Gjerne av typen som ville heller passet inn på VGD. Ja, dette er jeg helt enig med deg i (for en gang skyld ), og det er synd at alle de nye brukerne er mer opptatt av å ha de siste ordet, en å føre en saklig og konstruktiv debatt. Moderatorene skulle ha stengt eller flyttet tråder mye oftere en de faktisk gjør! Lenke til kommentar
J@cob Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Jeg kan si meg enig i at kvaliteten har falt litt i løpet av de årene jeg har lest her. Nå skal jeg ikke peke en streng finger mot andre enn meg selv heller, for jeg vet at jeg ikke er verdens mest reflekterte menneske, men jeg prøver alikevel å slenge fra meg noen ord i ny og ne. Det blir gjerne litt lett å bare legge skylden på VG og DB, når en god del 'aktive debatanter' har forsvunnet fra radaren her. Jeg, som alle andre, savner TWFA, og du, Dotten har jo også blitt ganske så inaktivt. Brukere som Klileng, Kalinken, Feynam og Rampage poster mindre og mindre noe jeg synes er rett ut irriterende. Det er ikke alltid at jeg er enig med dem, sikkert svært sjeldent! Men de er velreflekterte, nyanserte, høflige og evner å se en sak fra flere sider enn bare èn. Jeg er fristet til å si at deres stadig forminskene traversering her inne har ført til at vi har havnet i en ond sirkel, der hovedtemaene forblir: "konspirasjonsteorier er noe dritt og laget for idioter", "homofili er unaturlig", "Vekk med innvandrerene" og "Islam: Verdens trusel!", tema som vi vet ikke er av de mest stimmulerende og ikke bidrar til å lokke flere velrafinerte forumsjeler, men heller for brukere flest til å kaste hodet gjentatte ganger i veggen. I lengenden gjør det vondt å kaste hodet gjentatte ganger i veggen. Veldig vondt. Man blir ør, irritabel og sløv av det også. Beklager om noen føler seg truffet, men jeg mener og tror at vi alle bør gå litt inn oss selv for å tenke: "Hva kan jeg begynne å gjøre for å heve standarden?", og så sette tankene til livs. Jeg vil ikke på noen måte fremstille meg selv som en dommedagsprofet. Forumet er ikke tapt enda. Er det? Håper innlegget ikke ble for diffust. Lenke til kommentar
dymoletratag Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 (endret) For å svare kort og konsist: det er mer drittkasting enn konstruktiv meningsytring. Endret 15. august 2008 av Fev4ng Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Bra tråd. Jeg tror problemet har oppstått av en kombinasjon av ufokusert moderering og mangel på tråder som får en god "fødsel". Dukker det opp tråder som både har et interessant tema, en seriøs tone og årvåken moderering, så tror jeg trenden vil snu. Det ville vært synd om trollene skal få lov til å utvikle ukultur til punktet der forumet blir ubrukelig. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 90% av alle tråder som opprettes for tida, kan flyttes eller stenges. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Jeg fant et par illustrerende eksempler på kvaliteten på forumet nå for tiden i en tråd om Oslo. Først får vi høre: Typisk Oslo-folk å være arrogant og jævlig. Så kommer følgende innlegg, som utrolig nok er gjengitt i sin helhet. Hva med alle de neger protistuerte?! Og når man tror at tråden ikke kan synke dypere kommer følgende "gullkorn". Selv i et hav av diarré finnes det faste punkter. Så, ja, du kan nok si at det gjennomgående nivået har vært ganske så labert i det siste. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Tar man ting ut av kontekst (første sitatet skrevet av undertegnede) så blir jo det helt meningsløst. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Tar man ting ut av kontekst (første sitatet skrevet av undertegnede) så blir jo det helt meningsløst. Selv om det jeg siterte ikke var hele innlegget ditt er det allikevel etter min mening betegnende for nivået på debatten. Ja, du var mindre useriøs videre i innlegget, men når du kommer med en generalisering på barneskolenivå i starten av det bidrar det til å svekke inntrykket av både deg og diskusjonen. Nei, den delen av innlegget viser ikke hele bildet av deg som bruker, men så var heller ikke formålet mitt med å poste sitatet å gi et nyansert inntrykk av deg, men heller å gi eksempler på hvor lavt nivået på debattene på forumet kan være til tider. Så å trekke fram dette eksempelet er etter min mening overhodet ikke meningsløst. Du er velkommen til å argumentere for hvorfor det er dette, istedenfor å bare konkludere med at det er det. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Etter at jeg la til noen stykker på listen av "ignorerte brukere" så har det kommet seg. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Skal ikke ødelegge tråden her ved å gå OT, men for å forklare sammenhengen så var omstendighetene rundt en diskusjon på vår hovedstad. Hele tråden var full av sleivspark frem og tilbake om Oslo som ditt og datt, og alle småbygdene rundt om kring tilbake. Brukeren jeg diskuterte med var det man kan kalle for arrogant og jævlig, derfor sendte jeg et sleivspark i håp om at vedkommende skjønte det at det var slik han holdt på. Når det gjelder generaliseringen om Osloborgere som arrogant og jævlig mener jeg selvsagt ikke det. Men nok om det. Endret 17. august 2008 av monzilla Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Lånte denne fra et innlegg av Dotten: Og for å gå litt mer over i dette med form (og bort fra IQ og diskusjon rundt nazister), det er smått underlig at så mange som gjerne ønsker å komme med et budskap bryr seg så lite om hvordan budskapet presenteres. Ren og skjær "vræl" blir jo ofte mer støyende å oppfatte og essensen i budskapet går fort tapt fordi blir så irritert på innpakkingen. Dette med å føre en dialog blir litt forsurnet av tabloidene og internettfora. Hva med å søke kunnskap og ikke bare belære? Tråkke litt rundt på internettfora som Sokrates og ha et litt annet formål enn "vræl"? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Hva med litt gullerøtter fremfor pisk? Noe ala en tråd som gode innlegg blir kopiert inn i? Etterhvert kan en slik tråd også bli en nyttig liten database med informasjon. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 Tanken bak forumwikien er at gode ting bl.a. kan dras frem. Den vil fungere som god gulrot den, forhåpentligvis. Men det vil ta sin tid å få den ut av betafasen (folk som vil bidra må bare rope opp). Jeg ønsker også å få til en skikkelig wikiguide når det kommer til det politiske landskap. En komplett og oversiktlig "guide" for hva partier mener om forskjellige emner. En side for eksempelvis "EU" vil summere opp hva partiene mener, utdrag fra partiprogram og relevante uttalelser ellers. Kanskje også summere opp argumenter for og imot. Men det er avhengig av at man får folk til å bidra, jeg kan ikke gjøre det alene. Kanksje jeg kan få folk her på SV-fakultetet (samfunnsvitenskapelig) i Bergen til å bidra med tiden, da det jo også ville vært en veldig nyttig læringsprosess for samfunnsvitere. Et slikt samarbeid mellom brukere og en slik oversikt kan i teorien gjøre underverker for kvaliteten. En ny tråd på forumet kan da allerede i førsteinnlegget inneholde en link til en wiki-artikkel om emnet med relevant informasjon. Så fremfor ren og skjer retorisk tomprat og kjekling, så blir det mer en felles søken etter viten og en fin oppsummering. Det er i hvert fall en drøm, men ikke sikkert det kan bli en realitet Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 18. august 2008 Del Skrevet 18. august 2008 (endret) I et forsøk på å hjelpe med å øke kvaliteten på innleggene; Her er noen gode kilder: Norsk politikk Regjeringen.no Regjeringen eller et departement nedsetter utvalg og arbeidsgrupper som utreder forskjellige forhold i samfunnet. En utredning kan enten komme som NOU (Norges offentlige utredninger) eller som en rapport. NOU-er Rapporter SSB Dette er Statistisk sentralbyrå - en institusjon som teller Offisiell statistikk og analyser basert på statistikk skal gi allmennheten, næringslivet og myndighetene kunnskap om samfunnets struktur, utvikling og virkemåte. Slik kunnskap styrker demokratiet, og gir grunnlag for bærekraftig økonomisk, sosial og miljømessig utvikling. Statistikkområder (enkel statistikk) Publikasjoner (større publikasjoner, inkludert Samfunnsspeilet) Atekst ATEKST er det redaksjonelle arkivet til mange av landets ledende medier og et selvfølgelig søkeredskap for å hente frem et mangfold av originale artikler Arkivet oppdateres daglig, inneholder 45 norske kilder med historie tilbake til 1945 og over 7millioner søkbare artikler. Arkivet gir deg fakta, kommentarer og refleksjoner på samfunnsdebatten. Atekst (Koster penger) TNS Gallup TNS Gallup inngår i TNS, som er verdens største aktør innenfor intervjubasert markedsinformasjon. Den internasjonale tilknytningen gir TNS Gallup tilgang til et omfattende kompetansenettverk, som også kommer aktivitetene i Norge til gode. ... Blant TNS Gallups satsningsområder er media, bank og finans, telekommunikasjon, Internett, energi, IT, konsument, bil, offentlig sektor, helse og politikk, økonomi og samfunn. TNS Gallup i nyheter i media (Linker til artikkler hvor TNS Gallups spørreundersøkelser blir referert til) Internasjonal Politikk FN Med sine mange rapporter og årbøker fra nær sagt alle sider av samfunnslivet, gir FN-systemet en bred dokumentasjon av ”verdens tilstand”. I noen tilfelle dreier det seg kun om tall og statistikk, andre har fyldige artikler og analyser. FN-rapporter Verdens helseorganisasjon WHO is the directing and coordinating authority for health within the United Nations system. It is responsible for providing leadership on global health matters, shaping the health research agenda, setting norms and standards, articulating evidence-based policy options, providing technical support to countries and monitoring and assessing health trends. Data and statistics Publications OECD The OECD is one of the world’s largest publishers in the fields of economics and public policy. OECD publications are a prime vehicle for disseminating the Organisation's intellectual output, both on paper and online. Statistics Portal Publications & Documents Verdensbanken The World Bank is a vital source of financial and technical assistance to developing countries around the world. We are not a bank in the common sense. We are made up of two unique development institutions owned by 185 member countries—the International Bank for Reconstruction and Development (IBRD) and the International Development Association (IDA). Each institution plays a different but supportive role in our mission of global poverty reduction and the improvement of living standards. The IBRD focuses on middle income and creditworthy poor countries, while IDA focuses on the poorest countries in the world. Together we provide low-interest loans, interest-free credit and grants to developing countries for education, health, infrastructure, communications and many other purposes. Publications & Documents Data & Research Kommer sikkert på flere ting etterhvert, og skal prøve å legge de til. Kom gjerne med innspill selv! Endret 18. august 2008 av smoothie Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 (endret) At tråder som "nå har det jammen blitt maaaange" får gå til 9 sider (i skrivende stund) sier vel sitt. Men applaus til de få brukerne som har forsøkt å få litt saklighet inn i den tråden. (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=994467) Personlig har jeg memorert en slags "ignoreringsliste" over enkelte brukere. Det er fremdeles en del kloke hoder som holder ut og som lager interessante innlegg. Kanskje vi alle burde fokusere mer på å diskutere med disse enn med de som kvalifiserer for ignorering? Endret 19. august 2008 av Leviath Lenke til kommentar
Scientia Skrevet 19. august 2008 Del Skrevet 19. august 2008 Folk har allerede bestemt seg for hva de skal mene, og er nok ofte her mer for å få uttrykk for frustrasjoner enn å diskutere ting. Kroneksempelet er Israel-tråden, som etter 101 sider fortsatt har de samme deltakerene med de samme resirkulerte argumentene, mange av dem tilbakevist med god dokumentasjon for lenge siden. Jeg skal ikke være spesifikk på hvilke jeg mener, for da begynner det her også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå