Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Asus P5E + Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB = Fail?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et lite problem. De to vesentlige komponentene er:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347131

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340951

Jeg fikk mine nye komponenter idag, og har nå montert vidunderet. I manualen kom jeg frem til at mine 2 2GB Ram brikker skulle i hver sin gule slot, som er DIMM-A1 og DIMM-B1 =)

Da jeg starta opp gikk alt av vifter og sånt helt fint, ingen skumle pipelyder eller noe, men et veldig stort problem fordiom: kun svart skjerm.

Jeg bestemte meg for å feilsøke komponentene, og ved å bare kjøre med en av de 2 Ram brikkene funker det fint, men da jeg prøver å bruke begge er det svart skjerm problem igjen. Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre?

PS: Jeg har allerede testet å komme inn i BIOS med en ram brikke, så sette til DDR2-1066MHz istedenfor Auto, dette funket ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Done, funker ikke det heller, bare svart skjerm fortsatt =(

Jeg begynte å mistenke nå at den ene brikken er defekt, så testa med først en brikke i slot 1, og så byttet den ut med den andre brikken. Dette funket ikke, altså det er bare en av brikkene som funker. Hva nå? Ringe Komplett/maile/sende begge tilbake eller bare 1?

Endret av Bearclaw
Lenke til kommentar
Done, funker ikke det heller, bare svart skjerm fortsatt =(

Jeg begynte å mistenke nå at den ene brikken er defekt, så testa med først en brikke i slot 1, og så byttet den ut med den andre brikken. Dette funket ikke, altså det er bare en av brikkene som funker. Hva nå? Ringe Komplett/maile/sende begge tilbake eller bare 1?

Bare å kjøre "Memtest86+" på hvert av RAM-brikkene, det kan også være et problem med den ene gule slotten, for å teste det så er det jo bare å teste en brikke i begge gule.

Lenke til kommentar

Begge slottene er testet med den brikken som fungerer, og begge slottene fungerer. Det som er problemet her er at den ene brikken er totalt defekt, så nå lurer jeg igrunn bare på om jeg må sende inn begge brikkene eller om det er en eller annen mulighet for at jeg kan beholde den ene som fungerer? =P

Lenke til kommentar
Begge slottene er testet med den brikken som fungerer, og begge slottene fungerer. Det som er problemet her er at den ene brikken er totalt defekt, så nå lurer jeg igrunn bare på om jeg må sende inn begge brikkene eller om det er en eller annen mulighet for at jeg kan beholde den ene som fungerer? =P

Heh, hvis du har fått brikken fra komplett.no så kanskje det fungerer. Har hørt om flere episoder hvor folk har fått pc-komponenter "gratis". Det vanlige er vel å sende inn en formel klage og beskrivelse av feilen sammen med den defekte minnebrikken inn til hvem du enn fikk den levert fra. Jeg ser ikke noe problem med å beholde den minnebrikken som fungerer, men det betyr ikke at du får et nytt sett, ved mindre du sier at "settet" ikke fungerer.

Er vel et spørsmål om hvor sur du er =P

Endret av Smokaz
Lenke til kommentar
Hehe vel det er jo sinnsykt irriterende og få flonka nye brikker og så fungerer ikke begge :p Har sendt en returforespørsel til Komplett nå, forventer at jeg må sende hele settet tilbake -_-

Kling deg fast, du vil enten ha 2 nye brikker, eller 1 ny brikke, uansett skal du ha den som virker nå. Strengt tatt trenger de ikke 2 brikker for å bytte ut en.

Endret av Smokaz
Lenke til kommentar

Hvis du vet hvor feilen ligger er halve problemet løst. Last ned memtest86+ .iso bildet å brenn det på en CD. Boot up på CDen og test hver minnebrikke for seg selv, hvis det dukker opp masse røde linjer på en av minnebrikkene i programmet er minnebrikken defekt. Du bør også prøve hver minnebrikke i hver slot for å være sikker på at det ikke har noe med slotten å gjøre. Hvis minnebrikken er defekt er det bare å sende den inn; det er ikke så vanskelig som mange ville tro.

EDIT: Hvis du ikke har muligheten til dette pga av dataen ikke vil starte opp uansett hvilken RAM brikke du velger, så kan du alltids bruke en annen data, hvor du vet slotsene fungerer, og så sette i RAM der. Hvis den da ikke vil starte opp så er det vel en defekt minnebrikke.

Endret av Smokaz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...