Leviath Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 For de som måtte være interesert i å lese selve undersøkelsen i stedet for "propaganda" fra en avis finnes den her tl;dr Redd for at det å faktisk undersøke litt grundig vil endre ditt bastante standpunkt i førsteposten? Det er ikke engang nødvendig å lese hele (og ikke anbefalt heller siden det er en bedriten rapport). De siste sidene er mest interessante da de inneholder tallene og statistikkene og du kan trekke dine egen konklusjoner. Spørsmålet om sharialovgivning er høyst uklart og gir rom for masse tolkning. And how supportive, if at all, would you be of the official introductionof Shari’ah Law into British law for Muslims in Britain? Snakker vi deler av Sharia? Skal det være en erstatning av britisk lov? Det er også mulig å krysse av for ulike grader av enighet ("helt enig" er tilfeldigvis ikke et alternativ). Generelt sett i hele undersøkelsen er det en betydelig andel "not sure". Det sier vel sitt om spørsmålene og hvordan de er stilt. F.eks 41% "not sure" på spørsmålet: How supportive, if at all, would you be of the introduction ofa worldwide Caliphate based on Shari’ah Law? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Interssant lesning, spesiellt resultatene på slutten. Det bare påviser enda en gang at statestikk kan presenteres på den måte du selv ønsker, for å fremme det du selv vil. Om ikke totalt bullshit undersøkelse, så er iallefall artikkelen og måten den blir presentert BS av høyeste grad. my 2 cents after reading the results. Lenke til kommentar
.... Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Endret 10. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Dagens muslimske studenter er ikke nødvendigvis de som kommer til å diktere fremtiden. De kan lære av sine eldre, på godt og vondt, og av sine yngre som kommer etter, på godt og vondt. Det kan også være at når disse radikale og evt ekstremistiske muslime blir eldre så endrer de mening/syn, er ikke gitt at de beholder sitt syn til de dør. Vanskelig å si hva fremtiden vil bringe. Vi kan kun se bakover og se hvordan ting har utviklet seg frem til i dag. Poenget med et spørsmålet var også hvor representative er muslimske studenter for det totalet antallet muslimer, alle kan endre mening over tid (uannsett alder). Og hvilken aldersgruppe utgjør disse studentene, og hvor stor andel av denne aldersgruppen blandt muslimer er studenter ? For å få ett representativt bildet så er det viktig å se på hva slags personer som er med i undersøkelsen. Hva om unge muslimer har en tendens over tid til å bli mer radikale i ung alder, for så å bli mer moderate eller liberale når de blir eldre ? Eller at de først blir mer liberale i en ung alder, for så å bli mer moderate eller radikale når de blir eldre ? Skal man få ett så korrekt bildet som mulig, så må man følge flere aldersgrupper (kanskje til og med de samme) over tid, slik at man kan se om de enderer seg, og evt i hvilke rettninger. Lenke til kommentar
cs_ Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) En antagelse fra din side. Kanskje ikke helt riktig. Det skal sies at i teokratier som Iran og land som Saudi-Arabia er det forbudt og kan (og har) straffes med døden. I 1979 ble det innført dødsstraff (av Ayatollah Khomeini) for homoseksualitet i Iran, siden da har det vært. President av Iran har visst sagt under taler "Vi har ikke homoseksualitet i Iran, det er et vestlig fenomen". Det er uansett ingen tvil om at det er en stor skam i muslimske land å være homofil, og vil mest sannsynlig bli drept eller forfulgt av lokale eller myndighetene. Apostasi derimot, er noe som blir godkjent som dødsstraff av majoriteten av muslimer. Altså steder der det er flest muslimer, der det står sterkest. Det forundrer meg absolutt ikke at det er snev av "ekstreme" muslimer i vesten også, det er jo tross alt å forvente av en så ekstrem religion. Hvorfor skulle man forvente noe annet? De kan ikke akkuratt ignorere boken de holder som 100% riktig og hellig. Uansett så tror jeg det er mulig å finne svært mange (i tall, ikke sammenlignelse) moderate muslimer som har blitt intergrert godt i samfunnet og blitt påvirket av vestlige verdier og modernitet. Endret 31. juli 2008 av Syvertsen Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Har aldri likt statestikkene jeg har sett på nettet om at visst det fortsetter sånn her så er det 4 4 mill utenlendinger i Norge i 2029 eller noe. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Har aldri likt statestikkene jeg har sett på nettet om at visst det fortsetter sånn her så er det 4 4 mill utenlendinger i Norge i 2029 eller noe. Du mener altså at det kommer over 2 millioner nye utlendinger til Norge hvert år? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Han mener 4.4. det tror jeg du vet ganske godt cyclo, ikke gjør deg dummere enn du er, det er en dårlig diskusjonsteknikk. Lenke til kommentar
FuckEmos Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 For de som måtte være interesert i å lese selve undersøkelsen i stedet for "propaganda" fra en avis finnes den her Og for dem som er interessert i å sjekke litt om kilden til undersøkelsen, så kan de finne litt om Centre for social cohesion her Det er en organisasjon som framstår som skarpt kritisk mot alt muslimsk, så det kan være grunn til å ta det med i betraktningen når studien finleses. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Han mener 4.4. det tror jeg du vet ganske godt cyclo, ikke gjør deg dummere enn du er, det er en dårlig diskusjonsteknikk. Hmm. Jeg leste helt ærlig 44. Men 4.4 er da også et ganske høyt tall, er det ikke? 200 000 nye utlendinger hvert eneste år? Kommer det virkelig så mange folk til Norge? Lenke til kommentar
-Mr.T- Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Har aldri likt statestikkene jeg har sett på nettet om at visst det fortsetter sånn her så er det 4 4 mill utenlendinger i Norge i 2029 eller noe. "Dagens innvandrerbefolkning består av ca. 460 000 personer." Kilde SSB "I løpet av 2007 økte antall personer som er registrert bosatt i Norge, med cirka 56 000". "I 2007 fattet utlendingsmyndighetene 104 000 vedtak som ga personer mulighet til å oppholde seg i Norge på annet grunnlag enn besøk som turist eller som forretningsreisende. 72 500 tillatelser gitt fordi søkeren skulle arbeide i Norge, 28 300" av disse var "arbeidstillatelser for et kortere tidsrom enn tre måneder." Kilde UDI De fleste kommer nok inn på arbeidstilatelser på 6mnd eller under. Og det er uansett ikke mange som får bli fast. Tviler på at det er 4,4 millioner utlendinger i Norge i 2029 med et fødselsoverskudd på rundt 16 000 i året samt en økning på rundt 60 000 i form av innflyttende hvert år. @Trådstarter. Du må jo være så redd for muslimer at du ikke tør å bevege deg ut døra? I hvertfall utifra alle disse trådene dine som nærmest spår verdens undergang. Jeg håper du ikke bor i Oslo, for da må det være veldig hemmende for din hverdag? Endret 3. august 2008 av -Mr.T- Lenke til kommentar
.... Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) Endret 10. februar 2012 av .... Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Her snakker vi om litt forskjellig ting. Jeg tar utgangspunkt i spørreundersøkelsen som tråstarter henviser til og stiller noen spørsmål rundt dens troverdighet, du har dratt det ut til noe mye større. I den grad den kan brukes, hvis man snur på tallene så er flertallet ikke radikale. Men det er viktig å se hvordan dette utvikler seg over tid (med gode spørreundersøkelser). Og om hvor lenge unge radikale beholder sine meninger ? (5 år, 10år, 30år, ..., ut livet ?). Tror også jeg må utdype min definisjon av "eldre" i denne sammenhengen. Eldre er alle personer som er ca 10+ eldre enn personene den gjelder (studenten), f.eks en eldre kan være en på 30 hvis studenten er 20, eldre er ikke kun de som er 60+. Som du også skriver så har familie (, klan og stamme) en sterk tilknyttning, og jeg tror at de eldre personene i den gruppen har (gode) innflytelsesmuligheter, men alt blir da avhengig hvilket syn de(n) eldre har. faktum er at ingen av hovedkaprerne den 11. september hadde opplevd personlig pengemangel eller politisk undertrykkelse. Dette er ett svakt eller dårlig argument i mine øyne, trenger "du" å ha opplevd urett/urettferdighet/fattigdom/etc "på kroppen"/personlig for å ønske å prøve å gjøre noe med det ? begge rekruttert gjennom lokale celler og bønnegrupper Dette tror jeg forteller mer om hvor mottakelige/lett påvirkelige de var, enn noe generelt trekk med unge muslimer. ser vi likevel stadig flere unge muslimer med radikale meninger Meninger har aldri vært noe problem. Meninger satt ut i live/gjordt til handling kan være ett problem. Vi kan kun se bakover og se hvordan ting har utviklet seg frem til i dag. Meningen med dette var at det er vanskelig å spå fremtiden, å spå hva som vil skje i morgen/nær fremtid er mye lettere enn hva som vil skje om 5, 10, 50, 100, ++ år. Jeg regner en student for å være ca 20-30 år, og slik jeg har forstått det du skriver så beholder disse radikale studentene menigene sine livet ut. Det blir for meg en spådom på ca 50-60 år. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 (endret) En må ta i betraktning at forskjellen på en politisk doktrine og islam er meget stor. Det som står i koranen kan ikke endres, islam kan pr. definisjon aldri reformeres, det er allahs ord og det er uforanderlig. Det er det som er det dystre med denne troen. Slik jeg ser det er Longwinded en smule for optimistisk og parallellene holder ikke mål om en ser på de faktiske forhold; hva som prekes i moskeer og på TV. De aller fleste muslimer kikker på Sudi Arabia som en modell på hvordan det verdensomspennende kalifatet bør struktureres, hvor misogyni og mishandling av barn er mer regelen enn unntaket. Hvorfor er muslimske kvinner sterkt overrepresentert ved krisemottak? Kjønnslemslesting er en annen uting som er delvis kulturell, men som oppmuntres i islam da den er helt i tråd med utopien det er å kunne kontrollere og undertrykke kvinners seksualitet. For meg er det naturlig å konkludere med at dette bunner i det depreverte kvinnesynet en har i islam, kvinnene er også ofte ignorante, kan hverken lese eller skrive,men er trent opp til å være lydighetsroboter ovenfor sin mann, far, eldre mannlige søsken og slektninger. For dem er dette naturlig og de vil derfor naturligvis protestere på at dette er unaturlig. Blander en dette med bakstreberske æresbegreper innen klan, stamme og slektskap får en et heller uheldig resultat hva enkeltmenneskers skjebner angår og da spesielt kvinner. Problemet er slik jeg ser det islam i seg selv, sammen med vesteuropas fislete leve-og-la-leve politikk på dette området. Kun ved å belyse problematikken og slå hardt ned på overgrep mot barn og kvinner, gå inndoktrineringen av barn nærmere etter i sømene, analyserer graden av æresdrap i muslimske miljøer og annet kan en få bukt med problemet og begynne å forstå mekanismene som ligger bak. Det er etter mitt syn altfor mye "pussyfooting" og misforstått multikulturelt "hensyn" i dagens politiske klima. Endret 10. august 2008 av Jalla Lenke til kommentar
FuckEmos Skrevet 10. august 2008 Del Skrevet 10. august 2008 Det er forsåvidt ikke et svar på hva jeg spurte om. Artikkelen sa ikke noe om hva som menes med å "inkorporere sharia". Jeg vil gå utifra at en som kjenner sharia godt vil ha andre assosiasjoner til det enn det du har. Jeg tror nok at den som mener at man skal inkorporere sharia, vil ha hele pakken. Poenget med sharia er at den er religiøst fundert. Ikke at den er bedre, mer formålstjenlig, mer human eller noe slikt vas. Så de vil nok helst ha hele pakken. Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Det er forsåvidt ikke et svar på hva jeg spurte om. Artikkelen sa ikke noe om hva som menes med å "inkorporere sharia". Jeg vil gå utifra at en som kjenner sharia godt vil ha andre assosiasjoner til det enn det du har. Jeg tror nok at den som mener at man skal inkorporere sharia, vil ha hele pakken. Poenget med sharia er at den er religiøst fundert. Ikke at den er bedre, mer formålstjenlig, mer human eller noe slikt vas. Så de vil nok helst ha hele pakken. Det må du gjerne tro, og det kan godt være tilfelle. Men problemet med det som er utgangspunktet her, altså denne undersøkelsen, er at den ikke engang gir et alternativ for et slikt standpunkt. På spørsmålet om man støtter en inkorporering av sharia i britisk lov er det ikke et alternativ som heter "helt enig". Bare "litt enig" og "ganske enig". Du trenger ikke universitetsutdannelse for å se at denne undersøkelsen med slike spørsmål og svaralternativer hadde et gitt resultat allerede før den ble gjennomført. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå