Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Forbredelse før VG2

Anbefalte innlegg

Skal gå på en ganske bra videregående skole i Oslo og vil helst starte forbredelsene før vg2 ganske tidlig, så jeg på ingen måte henger etter når skoleåret starter. Jeg har en tendens til å oppfatte og forstå ting senere enn andre :( Så har jeg dame som er på ferie itillegg, så da får jeg mer tid til henne når skoleåret starter hvis jeg starter forbredelsene nå! Men nok om det!

Matte ®

Biologi

Kjemi

Fysikk

Fransk nivå 2

Det er det jeg skal ha til neste år. Er det noe jeg spesielt burde øve på iforhold til disse fagene før skolestart? Hva har man mye om i Biologi? Hva lærer man om i fysikk? Hvordan foregår fransk undervisningen osv...

Håper noen slenger igjen en kommentar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal gå på en ganske bra videregående skole i Oslo og vil helst starte forbredelsene før vg2 ganske tidlig, så jeg på ingen måte henger etter når skoleåret starter. Jeg har en tendens til å oppfatte og forstå ting senere enn andre :( Så har jeg dame som er på ferie itillegg, så da får jeg mer tid til henne når skoleåret starter hvis jeg starter forbredelsene nå! Men nok om det!

Matte ®

Biologi

Kjemi

Fysikk

Fransk nivå 2

Det er det jeg skal ha til neste år. Er det noe jeg spesielt burde øve på iforhold til disse fagene før skolestart? Hva har man mye om i Biologi? Hva lærer man om i fysikk? Hvordan foregår fransk undervisningen osv...

Håper noen slenger igjen en kommentar :D

Hvilket nivå matte MX (teoretisk og noe tyngre enn) MZ (praktisk orientert)?

Fysikk går mye ut på bevegelsesmekanikk i 2 plan (3D) i motsetning til 2. klasses ene plan (2D). MX/teoretisk matte vil hjelpe til litt her med kraftpiler (husker ikke fagtermen for dette lenger) og derivasjon. En annen nyttig ting du vil ha en del om i både matte og fysikk er integralregning (eller omvendt derivering). Søk opp disse termene på matematikk.net e.l. og prøv å forstå bruksområdene og teoriene.

I fysikk vil du også ha en del om elektriske og magnetiske felt, astrofysikk (stort sett bare å lære seg bruken av noen formler for beregning av avstand mellom stjerner), og noe kvantefysikk (relativitetsteori etc). Som i 2. klasse vil du komme veldig langt ved å kunne bruke formelheftet godt og å snu på ligninger og putte ligninger inn i andre ligninger.

Fransk er vel egentlig mest en fortsettelse av fjoråret der du skal bli flinkere til å lage skriftlige og muntlige helhetlige tekster.

Kjemi slet jeg selv veldig med. Har ingen gode forberedelsestriks her, men følg veldig godt med i timene og gjør heller for mye lekser enn for lite. Spør læreren helt til du skjønner ting - kjemi er vanskelig å lese seg til etterskuddsvis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...