LiTe Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Sitter hær med to loddbøker på 1000lodd hver som skal trekkes i løpet av de nermeste dagene. Skulle egentlig disponere en "trekkemaskin" for å gjøre denne jobben, men får ikke tak på den nå alikevell og lurer derfor på om noen dær ute har kjennskap til et program som kan benyttes til dette formålet? "trekk ut av bolla" prinsippe blir litt vanskelig med ca 2000 "lodd", og da odsen skal være lik for hvert lodd så må det jo gjøres "riktig". Noen som har ideer for hvordan dette kan gjøres enklest mulig? finnes vell no program som kan gjøre dette? kanskje en enkel teller som teller fra 1 til 1999 noen tusen ganger i sekundet som stopper "plutseli" hadde vært no? Håper på noen gode løsninger:) Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Hva med å bruke denne? http://www.random.org/integers/ Lenke til kommentar
Largie Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Lol... jeg lagde et loddtrekningsprogram for mutter for en tid tilbake siden. Sjekk vedlegget. Forøvrig benytter den seg av en standard min/max macro (som de fleste kjenner til ) #define getrandom(min, max) \ ((rand()%(int)(((max) + 1)-(min)))+ (min)) Selve seedet settes av denne srand((unsigned)time(NULL)); //Randomize for rand()! La ved kildekoden i tilfelle noen er inspirert til å gjøre den bedre Den er forøvrig laget i Visual Studio 6.0 i C++ med MFC. Skrevet for ørten år siden Edit: random.org var jo nice da, hehe Loddtrekning.zip LoddtrekningSRC.zip Endret 29. juli 2008 av Largie Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 "Trekke ut av bollen" er en litt annen øvelse strengt tatt, fordi det trukne loddet ikke er med i neste trekning. Tilfeldige tall uten dubletter kreves her i så fall. Hvis det er slik: En enkel, men litt usexy, måte er å gjøre dette i Excel. Skriv loddnumrene (eller navnene eller hva det nå er) nedover i kolonne A. B-kolonnen skal inneholde formelen =TILFELDIG() eller på engelsk =RAND() like langt ned som det er lodd. Trykk F9 for tilfeldige tall ogsorter på kolonne B. Øverste X lodd er vinnerne. Ny F9 og sortering for omtrekning. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
LiTe Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Hva med å bruke denne? http://www.random.org/integers/ Brukte metoden over, genererte 100 tilfeldige og skrev dette ut. trakk så loddene i logiskrekkefølge. "Trekke ut av bollen" er en litt annen øvelse strengt tatt, fordi det trukne loddet ikke er med i neste trekning. Tilfeldige tall uten dubletter kreves her i så fall. Hvis det er slik: En enkel, men litt usexy, måte er å gjøre dette i Excel. Skriv loddnumrene (eller navnene eller hva det nå er) nedover i kolonne A. B-kolonnen skal inneholde formelen =TILFELDIG() eller på engelsk =RAND() like langt ned som det er lodd. Trykk F9 for tilfeldige tall ogsorter på kolonne B. Øverste X lodd er vinnerne. Ny F9 og sortering for omtrekning. HTH. Beste hilsen Harald Takker for svaret, sikkert en bra løsning den også. Testet også det programmet, men tror ikke det var så "random" som man skulle tro...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå