Gå til innhold

Deaktivere sata native mod, er det lurt?

Anbefalte innlegg

Jeg har en hp dv8336ea laptop som inneholder to stk sata disker. For en stund tilbake sluttet den ene harddisken å fungere. Jeg tok ut den ødelagte hardisken og satte den fungerende over der den ødelagte satt. Pcen ble levert med windows xp home. Siden det fulgte med cd key, lastet jeg ned et image av xp home sp3, brente det ut og satte den i. Jeg oppdager fort at jeg trenger en sata driver for å kunne instalere windows, det er her "problemet" oppstår.

For å kunne instalere windows xp, så må jeg instalere sata drivere, ellers må jeg deaktivere "sata native mode". Deaktiverer jeg sata native mode, så vil harddisken yte dårligere. Etter det jeg har hørt, så vil ytelsen bli halvert. Hvor mye dette har å si veit jeg ikke. Vil jeg merke noen forskjell? Isåfall hvordan?

Dersom jeg ikke deaktiverer sata native mode, så trenger jeg som sagt sata drivere. De driverne som ligger på hp sin side er tilpasset floppy disker, noe jeg ikke kan bruke siden det selvsagt ikke er noen floppy drive på pcen. Det går heller ikke å legge driverne på en usb pinne, så den eneste muligheten er å integrere driverne på xp plata.

Jeg har prøvd å integrere(slippstreame) driverne over på plata ved å bruke programmet Nlite, men det har ikke fungert. Har prøvd 3 forskjellige " muligheter" og ingen av de har fungert. Har lest på nettet at enkelte hp laptoper ikke vil intalere xp med "native sata mode" selvom man integrerer sata drivere / bruker floppy. Er det noen veit? Har jeg gjort det feil, eller er det umulig å få instalert sata drivere hp laptopen min? Dersom jeg har gjort det feil, kan noen hjelpe meg med å integrere driverne på riktig måte?

Dette inlegget ble kanskje litt rotere og langt, men håper noen kan hjelpe meg.

Vil jeg merke betydelig forskjell dersom jeg deaktiverer " native sata mod"?

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...