Gå til innhold

[Løst]Billig enkelt men greit kompaktkamera?

Anbefalte innlegg

Vi er på jakt etter ett billig og enkelt kompaktkamera. Da ungene skal kunne bruke det må det være billig da jeg kansje må kjøpe nytt kamera..

Det som er viktig for meg med dette kamerat er

Pris (billigst mulig)

Display (slik at jeg kan se hvilke bilder jeg har tatt)

Har sett litt på nettet med jeg har ikke greie på kamerar, ett skikkelig billig som jeg leste litt om fant jeg ut at det vist nok tok ekstremt lang tid før bildet ble tatt. Er fult klar over at man får hva en betaler for men på samme måte som med de dyre kameraen så må det da også fære noen som skiller seg ut når det kommer til de helt billigste kameraene også.

Hvordan er det med minnebrikke? Hvis jeg kjøper ett billig kamera kan jeg ende opp med at det ikke er minnebrikke og at jeg me ut med hundrevis av kroner for en minnebrikke i tillegg? De jeg har sett på på nettet såt faktisk ikke hvor stor brikke som følger med kamerat.

Noen som har noen tips på greie kamerar som vi også kan slippe avgårde med ungene?

Endret av Qumad
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnebrikke av en betydelig størrelse får du nok ikke med uansett hvilket kamera du velger. Om det følger med noe, så er det stort sett bare plass til 5-10 bilder. Men du får minnebrikker på 1 gigabyte til under hundrelappen, og da har du plass til flere hundre bilder.

Samsung S630 har vist seg å være et meget kapabelt kamera, og koster ikke så alt for langt over 500 kroner. Er kanskje billigere noen steder til og med? Dette kameraet vant en test her på Akam blant billige kamera, og til prisen er det et meget bra valg.

Men du bør enten investere i en lader og oppladbare AA batterier (150 kroner cirka) eller kjøpe engangs lithiumbatterier. Vanlige alkaliske batterier fungerer meget kort på digitale kamera.

Lenke til kommentar

Takker for svar, har ett par spørsmål til..

Fant kamera hos ekspert Samsung Digimax S-630 til 699,-

Men der hadde de også ett annet kamera Samsung S760 til 899,-

Det sistnevnte kameraet har de også hos elkjøp Samsung S760 elkjøp til 795,-

Men dette kamera har bla. bildestabilisator som jeg ikke kan se at S630 har.

Ansiktsgjennkjenning, flere pixels og digital zoom i tilleg til optisk zoom.

Er det vært den hundrelappen ekstra eller?

Er dette kamera bedre? Eller er det andre ting som S630 har som fortsat gjør at det er et bedre kamera?

Prøvde og søke men det er ikke gjort noen tester med S760 kamera her.

Når jeg titter litt så ser det ut som at S-630 bruker minnebrikke type SD mens S760 bruker: SD, SDHC, MMC

Fant ut fra Elkjøp's sider at SD brikker er den høye smale typen. Men hvis jeg ser på Clas Ohlson sine sider så har de noen som det står "Passer kun nyere SDHC-kompatible enheter." på, disse vil ikke passe S630 kameraet selv om de har samme størrelse?

Ang. baterier så fant jeg en gammel tråd her på forumet batteri samsung s630 hvor Dere snakker om en type som heter NiMH og 2500mAh og 2700mAh

Hva må jeg se etter når jeg skal kjøpe batteri, og gjelder det samme for både oppladbare og engangs batteri?

Endret av Qumad
Lenke til kommentar
Det sistnevnte kameraet har de også hos elkjøp til 795,-

Men dette kamera har bla. bildestabilisator som jeg ikke kan se at S630 har.

Ansiktsgjennkjenning, flere pixels og digital zoom i tilleg til optisk zoom.

Er det vært den hundrelappen ekstra eller?

Kan ikke se noen steder at det har bildestabilisator, og det er nok uansett kun digital stabilisator (ikke optisk). Og digital zoom er bare tull... da er det bedre å ta et utsnitt på datamaskinen i etterkant. Ekstra piksler har heller ikke noen betydning på et kompaktkamera. Du skal slite for å se forskjell på for eksempel 5 og 10 megapiksler på et lite kompaktkamera av denne typen... i verste fall kan du faktisk se en forverring når antall piksler øker.
Er dette kamera bedre? Eller er det andre ting som S630 har som fortsat gjør at det er et bedre kamera?

Prøvde og søke men det er ikke gjort noen tester med S760 kamera her.

Jeg tror du like gjerne kan kjøpe S630 fremfor disse to andre. Men dårligere er de sikkert ikke.
Når jeg titter litt så ser det ut som at S-630 bruker minnebrikke type SD mens S760 bruker: SD, SDHC, MMC
S630 kan bruke standard SD kort. Disse får man opp til 2 gigabyte, som er nok til ca. 700 bilder i beste oppløsning og kvalitet (med seks megapiksler). Nyere kamera har gjerne også støtte for SDHC kort i tillegg, og disse kortene har fra 4-32 gigabytes kapasitet. Jeg tviler på at man trenger så store kort til et lite kompaktkamera med seks megapiksler. Uansett kan man jo kjøpe to stykker.
Hva må jeg se etter når jeg skal kjøpe batteri, og gjelder det samme for både oppladbare og engangs batteri?
Det finnes to typer engangsbatterier. Alkaliske (de vanlige som brukes i fjernkontroller, vekkeklokker, radioer osv...) er ikke egnet for digitalkamera. Kanskje får du tatt 5-10 bilder før batteriet ikke lenger gir kameraet nok strøm. Lithiumbatterier er mye mer egnet, og man opplever en helt annen verden med denne typen batterier. Spør i en fotobutikk eller elektronikkbutikk etter lithium AA batterier, da det gjerne er her disse føres (og forsikre deg om at de ikke selger deg alkaliske... de er fysisk helt like, men det står på pakningen om det er lithium). Engangsbatterier, enten det er alkaliske eller lithium, måles ikke i mAh.

Oppladbare batterier har en tredje teknologi, nemlig nimh (nickelmetalhydrid). Disse måles i mAh (milliampere). Vanligvis så er det slik at jo høyere mAh, jo lengre varighet har de. Normalt er alt over 2000 mAh bra, mens 2500 og over er normalt på nyere batterier. Merk imidlertid at mAh oppfattes litt forskjellig fra produsent til produsent, og de billige produsentene har den "snilleste" målemetoden slik at et batteri fra "Batterimaster" på 3000mAh kan ha lavere levetid enn Panasonic på 2000mAh. Panasonic er for øvrig å anbefale. De er litt dyrere, men det er stort sett det batteriet som har best kvalitet og lengst levetid.

Og foresten... Duracell varer og varer mens batteri fra de fleste andre kjente batteriprodusenter varer og varer og varer og varer og.......

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det står i beskrivelsen til kamerat "Kameraet har digital bildestabilisering" så Du hadde korrekt i at det kun var digital sabilisator.

Kjøpte ett 2 GB kort fra Clas Ohlson som får holde og har plass til en 6-700 bilder i beste kvalitet.

Kjøpte batterilader med mulighet for stikkkontakt, USB og 12v også det fra Clas Ohlson medfølgende var 4 batterier. Etter første lading fikk vi fra de to første batteriene fikk vi en ca. 450 bilder hvorav ca. 350 med blits

Fotoveske fikk vi for snaue 29,- hos Jula.

Takker for hjelpfulle svar, nå knipser vi i vei som vi er gale.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...