Gå til innhold

Forklaring på 2fas system


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Trenger en god forklaring på 2fas system. Jeg vet det ikke er i bruk, men har fattet nyskjerrighet for det.

 

Fant en engelsk forklaring, men har problemer med å tolke.

 

2fas

 

Skjønner ikke helt hvordan det kan være 2 seperate sløyfer med 90 graders forskyvning. Hvordan i all verden får det apperater til å fungere når det er seperat ?

 

Håper på godt forklart svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm

Slik jeg forstår det er konseptet med jord ikke relevant i det hele tatt. Derfor ikke tenk på det. Jord er jo simpelthen en ekstra sikkerhet og skal ikke være i bruk. Hensikten er å lede strøm som er kommet på avveie bort på en sikker måte før den tar livet av folk elller forårsaker enda mer ødeleggelse rundt seg.

 

 

2fas er simpelthen to 1fas som svinger litt i utakt. 90grader forsjøvet.

Som Wikien sier så var dette i de gode gamle dager før man hadde funnet ut at 3fas var smartere. Men man manglet en metode for å få elektromotorer til å selvstarte på 1fas. Derfor la man to 1fas 90grader forskjøvet. Ergo i de hinne hårde dager var 2fas løsningen på fjernstart av elektromotorer. Og enkel oppstart av store, tunge elektromotorer.

 

Håper det gav litt mening :D

Lenke til kommentar

Kan vel si at to-fase er utbredt den dag i dag. IT og TT brukes jo kun som 2-fase eller 3-fase nett. Tar man ut 1-fase i IT/TT får man jo kun 130V....

 

Men i TN nett er vel ikke akkurat 2-fase så mye brukt. Iallefall aldri sett det selv. Her går det jo på 1-fase og 3-fase. Og i 1-fase tar man ut 230V mellom en fase og nøytral. (Nøytral i TN er jo etter all praksis en jordleder, men siden den fører strøm fast kan den ikke regnes som en ren PE leder.)

 

Enfase:

 

L1 ----------vvvvvvv--------- N

 

Tofase:

 

L1 ----------vvvvvvv--------- L2

 

Trefase slik mongoman har tegnet. Lit vanskelig å tegne den med bokstaver...... :shrug:

Lenke til kommentar

[offtopic]

Spør en elektriker og det er liten kjangs for at du får to som er samstemte.

En elektriker gir vel et svat, så da får du vel ikke to svar? :tease:

[/offtopic]

 

Men selv mener jeg at tofas høres riktig ut, siden du tar to faser (f.eks L1 og L2), mens i trefas har du tre (L1, L2 og L3), og i en-fas har du en (L1 (+N))

Lenke til kommentar
tofase er det korrekte navnet på det mange (spessielt eldre elektrikere) insisterer på å kalle enfas:

bruken av to faser fra et IT eller TT nett.

 

enfas = bruken av en fase + N (0 leder) i et TN nett

 

tror feilen henger igjen fra før TN ble utbredt i norge.

 

Dette er bare tull. En må ikke forveksle faser og faseledere, slik du gjør her. Mellom L1 og L2 er det kun én fase. I et trefase-system har en tre faser, nemlig L1-L2, L2-L3 og L1-L3. Du får ikke to faser selv om du har to faseledere.

 

Til trådstarter: har ikke akkurat noen inngående kjennskap til dette med to-fase-systemer, men det høres i utgangspunktet ut til å være nettopp det: et system med to faser, bare med 90 grader mellom fasene. Skjønner du ikke hva som menes med det, må du lese deg litt opp på vekselstrømsteknikk. I et vanlig trefaset system i dag er det 120 grader mellom fasene. Det er denne faseforskjellen som muliggjør oppstart av en vekselstrømsmotor, og jeg ser for meg at det var poenget med tofase-systemet. Det er jo mer eller mindre det samme som å montere en kondensator på en trefase-maskin for å starte den på 1-fas.

Endret av orjanr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...