Gå til innhold

Musikk: PalmerMH - Makes You Dance

Anbefalte innlegg

PalmerMH - Makes You Dance (NRK Urørt)

Hei.

Har drivet på med Reason 4 i det siste, og dette er den siste ferdige sangen jeg har lagd. Målet mitt er å lage musikk med mye energi i, slik at du vil begynne å danse når du hører. Et problem med sangen jeg allerede vet om er at den er for ensformet. Jeg prøvde å putte inn vers, men jeg ble for lei melodien så jeg begynte heller på et nytt prosjekt.

Oppbyggende kritikk settes pris på. Jeg vil tross alt rette på mine feil og bli flinkere.

Palmer.

Endret av Palmer91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først og fremst syns jeg du burde finne en måte å legge opp sangen i bedre kvalitet på. Er ikke like lett å gi konstruktiv kritikk når man ikke hører åssen musikken "skal" høres ut.

For å gjøre musikken mindre ensformig er det ikke alltid nok å gjøre små endringer på melodien. Den kanskje vanligste måten å gjøre dette på i trance er å ta det helt ned (stille og rolig, lite eller ingen beat) og så bygge det opp til det tar av.

Jeg tror kanskje også sangen din hadde hatt godt av noen kraftigere hihats på annenhver 8.-del (ja, det er veldig vanlig i dance-musikk, men det gir musikken mye mer energi!)

Lenke til kommentar

Takk for svar Asbjørn! Har laga profil på NRK Urørt nå, så der går det an å høre sangen i full kvalitet. Det du sier med å ta å senke sangen ned, og dra den opp igjen skal jeg prøve å få til på en neste sang. Kan tenke meg det er litt lettere å lage en lengre sang også da. Det med hihattene skal jeg også prøve å putte inn, men jeg tror ikke jeg gjør noe endringer med den sangen med det første, pga. jeg er så lei melodien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sangen låter greit, men tror rett og slett du bør lage noen nye elementer som kommer inn etterhvert. Det blir for ensformig i lengden. Dessuten er det for lite dynamikk. Slik sangen er nå ligger den på topp hele tiden.Tror en typisk trance-oppbygning ville gjort seg - som Asbjørn sier. Noe mer perkusjon eller en hi-hat hadde også gjort seg.

Sangen er dessuten alt for kraftig komprimert. Overdrevet komprimering fungerer i enkelte situasjoner, som når basstrommen skaper en "pumpende" effekt, og drar et ellers flatt lydbilde opp og ned. I slike situasjoner bør en eventuell melodisynth kobles utenom denne effektkjeden (kun pads og andre kontinuerlige lyder). Her er alt kraftig komprimert, og sangen "drukner" til tider i kompressoren.

Det ble kanskje mye negativt her, men for all del, det er potensiale i sangen. Du la tross alt ut sangen for å motta kritikk som kan forbedre låten, så da får jeg bare håpe at svaret mitt gjør nettopp dette.

Endret av jonpet55
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...