Gå til innhold

[LØST] Hjelp til valg av bilderedigerings/skole laptop (13500kr)

Anbefalte innlegg

Som mange sikkert har fått med seg har jeg hatt en sak gående for å få hevet kjøpet på min 100*C varme Acer 8202WLMi laptop. Denne saken løste seg i min favør, og jeg vil i løpet av en uke ha 13500kr til rådighet til kjøp av ny laptop. Jeg trenger abso lutt ikke å blåse av hver eneste krone, men hvis det er det som må til for å få det slik jeg vil ha det så er det greit. Jeg kan også legge på en tusenlapp hvis det betyr at jeg kommer til å få noe som er mye bedre.

Maskinen skal i all hovedsak brukes til bilderedigering (Lightroom), programmering og skolearbeid på høgskole. Jeg vurderer maskiner i 14-15" klassen. 17" synes jeg blir for stort, spesielt på reiser.

Jeg vil ha så god skjerm som mulig. Det kan gjerne gå på bekostning av 3D ytelse, da jeg så og si aldri spiller lengre. Det gjør selvsagt ikke noe om maskinen har eget skjermkort, med dedikert minne, men det er ikke et must/krav som sådan.

Maskinen bør ha >= 2GB RAM, men jeg har tilgang til 2x2GB DDR2-SODIMM brikker som jeg kan bruke, så RAM er strengt tatt ikke et problem, med mindre jeg velger en maskin som bruker DDR3.

Jeg vil gjerne ha så rask CPU som mulig, da jeg bruker en filmskanner hvor det etter selve skanningen er mange kalkulasjoner som utføres. Bør jeg velge en maskin som bruker Intel sine nye 45nm CPUer, eller er feks T7700 mer enn god nok?

Disken bør være 160GB eller større, og aller helst 7200RPM. Hvis jeg må velge mellom kapasitet og hastighet kommer jeg til å prioritere hastighet hvis det er mulig.

Skjermkort er det ikke så farlig med, men jeg lurer på hvordan ATI Mobility Radeon HD2600 og Nvidia Quadro NVS 140M yter i forhold til X1600 mobility GPUen som satt i min tidligere laptop.

Batterilevetid er viktig. Maskinen bør helst vare > 3timer med skjermens baklys stilt ned noen hakk. Jeg betaler gjerne noen hundrelapper ekstra hvis det betyr at jeg kan få et batteri med høyere kapasitet.

Vifteutblåsningen bør være på venstre siden av maskinen. Jeg er lei av at høyrehånden blir stekt ved bruk av ekstern mus.

Støy er ikke kjempeviktig. Det er viktigere at kjøleløsningen holder maskinen på et akseptabelt varmenivå. Min forrige maskin kom opp i 100*C ved full load, og jeg vil helst slippe å gjenoppleve det. Hvis det er mulig å få en støysvak maskin som også er stille er det selvsagt å foretrekke.

Skjermen må være av den matte typen, og med så realistiske farger som mulig slik at den er god til bilderedigering. Den bør også være passelig lyssterk, da jeg ikke kunne fordra den dunkle skjermen på min tidligere maskin. for en 14" er minimum oppløsning 1440x900, og for en 15" er minimum oppløsning 1680x1050.

Kabinettet må være stødig og robust, så alle typiske hjemme-media maskiner er utelukket. Jeg har sett på Compaq serien til HP, og Lenovo sine T61 maskiner. Disse har kabinetter jeg tror jeg vil trives med.

Jeg vil helst ha Vista på maskinen, men jeg har lisens på Vista business igjennom skolen, så om den skulle leveres med XP/uten OS er det ikke krise. Det er en fordel om maskinen har komponenter som er støttet i Linux.

Jeg hadde egentlig bestemt meg for denne maskinen; https://prisguiden.no/product.php?p...=specifications

Problemet med T61, er at det ser ut til at de kun leveres med VGA utgang, og ikke DVI. Jeg har planer om å gå til innkjøp av en ekstern 24" skjerm til bilderedigering ved et senere tidspunkt. Jeg vet ikke hvor mye det egentlig har å si med VGA kontra DVI. Er det noe å henge seg opp i?

Den andre maskinen jeg også har kikket på, og heller mest mot akkurat nå, er denne; https://prisguiden.no/product.php?productId=82650

Det eneste minuset jeg ser med denne (og forøvrig T61), er at de bruker forrige generasjons CPU.

En annen kandidat er denne; https://prisguiden.no/product.php?productId=91754

Jeg ser for meg at batterilevetiden på denne kommer til å være god, på grunn av at den mangler dedikert skjermkort. Den har også den kraftigste (og mest moderne) CPUen. Minuset med denne er (såvidt jeg har forstått) at b (business) utgavene ikke har et chassis som er forsterket med Magnesium, som HP sine b (business), w (workstation) og Lenovo sin T61 har.

Jeg er ikke avhengig av å kjøpe maskinen før om ca 2-3 uker, så om det er noe nytt og flott som er på vei så kan jeg vente litt.

Jeg setter utrolig stor pris på all hjelp jeg kan få til å velge meg den perfekte maskinen til mitt bruk.

Mvh

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Hei angående VGA utgangen så er det ikke noe problem og kjøpe en overgang Fra vga til DVI vis det er noe du ønsker. Koster kanskje 100 kr for en sånn overgang eller mindre avhengig av hvor du kjøper den.

Jeg har selv en BenQ G2400 jeg syns den er ypperlig med fine og klare farger. har HDMI, DVI og VGA utgang. Jeg bruker skjermen til spilling med 1920x1200 så du har ivertfall veldig høy oppløsning. Jeg vet ikke om den er lagd for bilde redigering for da har du kanskje helt unike krav. 5ms respons tid

Benq G2400W test av den fra hardware.no

Lenke til kommentar

hva med denne (hp compaq 8510w)?

siden du skriver du skal ha hovedoppgave til høsten, så regner jeg da med at du studerer ved en høgskole/universitet som er knyttet opp mot uninett. hvis så, send en mail til mpx fra e-mail adressen du har fått fra skolen, og si du vil benytte deg av uninett rabatten, og voila - 8510w til 12223 (pris hentet fra mpx for to sekunder siden:))

pcen er riktig nok basert på centrino-1 plattformen, men etter hva jeg har forstått så er den største forskjellen med å kjøre ddr3 og ddr2 på bærbar at ddr3 trekker mindre strøm, slik at det ikke er all verdens forskjell når det kommer til bruk. dog ta forbehold om at jeg kan ta veldig feil :whistle: , men det er vel mulig at du selv vet mer om dette enn det jeg gjør.

du får en ørlite tregere prosessor kontra det som nå vil være mulig å få med centrino-2 plattformen, så det er vel noe taler i mot denne modellen, men igjen spørs det om forskjellen på f.eks 2.6ghz og 2.8ghz er så enorm at den bør være avgjørende.

skjermen på pcen er (i følge support hos hp norge - ringe selv og spurte før jeg kjøpte) av den matte typen, og med en oppløsning på 1900x1200 (dog widescreen), så går det vel ikke an å klage?;)

mye annet dilldall som følger med (6x usb2.0 blant annet). og skulle du trenge mer enn 2gb ram, så koster en 2gb brikke (med samme type minne) 400kr med uninett rabatten hos mpx.

han ene jeg deler hybel med i trondheim har samme maskin med litt dårligere specs (t9300, osv, samt ikke widescreen - selv om det er en fordel i mine øyne) og han er storfornøyd. etter å ha prøvd hans pc så må jeg si at jeg selv er fornøyd med byggekvaliteten, samt at det heller ikke virker som at den genererer for mye varme (dog med et lite forbehold ettersom jeg ikke har sittet ved den i mange timer i strekk. men kameraten min har i alle fall til gode å klage ang varmeutviklingen).

jeg skulle gjerne ha kommet med mer personlige erfaringer, men ettersom jeg fortsatt venter på min (kommer til helgen, forhåpentligvis), så kan jeg ikke si noe helt enda. men hvis du ikke har fått kjøpt deg ny pc til etter at jeg har fått min, så skriver jeg gjerne noen linjer om mine erfaringer når de måtte komme.

men helt til slutt, skulle du ønske deg en hp maskin, så ta kontakt med mpx eller hp, og sjekk prisene der først, for på noen modeller er det heftige rabatter!

Endret av villalobos
Lenke til kommentar

Jeg har lest mange reviews nå, og har kommet frem til at HP Compaq 8510p er den maskinen som passer best til mitt bruksområde.

Er det noen her på forumet som har den nevnte maskinen som har noen erfaringer å dele? :)

EDIT: Så ikke innlegget ovenfor. Skal ringe MPX ASAP.

Mvh

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

8510p med uninett rabatt hos mpx.no:

10288,-ink. mva, 8230,-eks. mva.

HP Compaq 8510p notebook PC Intel Core 2 Duo T9300

HP Compaq 8510p notebook PC er en kraftig bærbar for avanserte kontorbrukere. Den har eksepsjonell grafikk og ytelse i en kraftig, men likevel portabel, bærbar PC med 15,4-tommers widescreen-skjerm, som bare veier 2,77 kg og er 28 mm tykk.

Spesifikasjoner:

* Prosessor: Intel Core 2 Duo T9300, 2500 MHz, 6MB Cache

* Brikkesett: Intel Mobile PM965

* Grafikk: ATI Mobility Radeon HD X2600 med 256MB dedikert minne

* Grafikkminne: Opp til 512MB (ved bruk av maskinens hovedminne)

* Minne: 2GB, 1 av 2 minnespor ledig (DDR 2 SDRAM 667 MHz)

* Minne Max: 4GB (DDR 2 SDRAM 667 MHz)

* Harddisk: 120GB SATA, 7200rpm

* CD/DVD: DVD+/-RW (Dual Layer)

* Nettverk: Integrated Intel Gigabit Network Connection

* Trådløs: Intel Pro Wireless 4965AGN 802,11 a/b/g/, Bluetooth og Infrared

* Skjerm: 15.4" WSXGA+ (1680 x 1050)

* Batteri: 8-Cell Lithium Ion, Gir opp til 5t batterilevetid

* Kortleser: SD / MMC Media Card Reader

* I/O: 1 x PC Card Slot, 4 x USB 2.0 , 1 x 1394a FW, 1 x HDMI, 1 x RJ-45, 1 x RJ-11, 1 x VGA, Lyd Inn, Lyd Ut

* Lydkort: Integrert High Definition-lyd

* Sikkerhet: TPM 1.2 Embedded Security Chip, Smart Card Reader, HP Fingeravtrykksleser, Kensington Lock Slot

* Vekt: 2,77 kg

* Operativsystem: Vista Business pre-installert (32- eller 64- bit velges ved oppstart) og Windows XP Pro 32-bit recovery med i esken.

* Operativsystem Språk: Norsk eller Engelsk (velges ved oppstart og kan ikke endres senere)

Endret av villalobos
Lenke til kommentar

Da står det imellom 8510p og 8510w. Jeg tror jeg går for 8510w på grunn av den høyere oppløsningen på skjermen, som definitivt vil være en fordel ved bilderedigering. Til programmering vil det også være en stor fordel, da man vil se mer kode på skjermen. Det vil også være hensiktsmessig når maskinen brukes sammen med en 24" skjerm, ettersom oppløsningen vil være den samme.

Hvordan vil 3D ytelsen til 8510w være i forhold til 8510p? Skjermkortene er vel designet til å yte best under helt ulike forhold?

Mvh

Francis

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

her har du en test fra PC world om HP Compaq 8510p

HP Compaq 8510p PC world test

Qoute PC world:

HP Compaq 8510p: Den nye bærbarkongen

TEST: HP 8510p er rett og slett en usedvanlig god bærbar pc.

Pluss: Solid kabinett. Høy sikkerhet. Bra ytelse og batteri. Stor skjerm.

Minus: Noe stor og tung.

lykke til bare tenkte jeg skulle hjelpe deg litt mer.

Fant ingen test for 8510w

Edit:

litt info om 8510w fra HP sin hjemmeside:

Støtte for OpenGL, DirectX10 og Dual Link DVI gir raskere gjengivelse og støtte for skjermer med svært høy oppløsning. Blu-ray-stasjon spiller av HD-innhold (High-Definition) eller lagrer opptil 50 GB på en disk med to lag.

Kjør krevende applikasjoner med 64-bits behandling og støtte for opptil 8 GB minne

Endret av Slettet-wtZtqAvs
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Gratulerer med og ha fått bestilt den nye pc-en din. Håper den vil fungere smertefritt og gjøre deg glad i mange år framover, ivertfall til du blir lei den hehe.

Ha en fin dag og lykke til videre.

Lenke til kommentar
Da er PCen bestilt. Jeg gleder meg!

Tusen takk til alle som har hjulpet til i tråden! Uten dere hadde jeg aldri klart å få en så god maskin til en så god pris!

Mvh

Francis

flotters, gleder meg som en unge til jeg får min også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...