isbit Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article2564822.ece Ingen overraskelse, kanskje, i og med at FrP sine velgere for det meste er kunnskapsløse mennesker uten sans for annen kultur enn campinglivet. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Meningsløst å gjøre dette til en kampsak. "Elitekultur" er ikke mer utbredt i Norge enn det det bør være som en del av et kulturelt mangfold. Lenke til kommentar
V5R1X Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Hadde diverse kulturer i Norge blitt tildelt statsstøtte proporsjonalt med deres oppslutning så hadde aldri Operaen blitt en realitet. (Ja, jeg er klar over at den ikke bare huser sangformen opera, men jeg er også klar over at rockemusikk av den røffere typen aldri hadde fått innpass der (kunne jo ha gått ut over møblementet, akk o ve!)) Dette gjør Operaen til et eliteprosjekt. Til tross for den minimale oppslutningen om opera, ballett og andre høykulturelle kunstformer sammenlignet med andre kulturer, så klarer mindretallet (eliten) å kare til seg flerfoldige milliarder kroner fra statskassa til å brukes på sin egen lille sandkasse. Som du sier, Alinoe, den såkalte elitekulturen er ikke mer utbredt enn det den burde være (altså; lite utbredt), dermed kan ikke bygging av Operaen forsvares med bakgrunn i kulturens utbredelse. Operaens "kultursortiment" er IKKE utbredt... FrP tar feil generelt sett, men kamp mot elitekultur kan jeg absolutt bli med på... Endret 29. juli 2008 av J-Core Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Kamp "mot" elitekultur høres så feil ut. Greit nok, jeg var også mot bygging av operahuset, men når det først er bygget er det dummeste vi kan gjøre å ikke bruke det. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Hadde diverse kulturer i Norge blitt tildelt statsstøtte proporsjonalt med deres oppslutning så hadde aldri Operaen blitt en realitet. (Ja, jeg er klar over at den ikke bare huser sangformen opera, men jeg er også klar over at rockemusikk av den røffere typen aldri hadde fått innpass der (kunne jo ha gått ut over møblementet, akk o ve!)) Dette gjør Operaen til et eliteprosjekt. Til tross for den minimale oppslutningen om opera, ballett og andre høykulturelle kunstformer sammenlignet med andre kulturer, så klarer mindretallet (eliten) å kare til seg flerfoldige milliarder kroner fra statskassa til å brukes på sin egen lille sandkasse. Som du sier, Alinoe, den såkalte elitekulturen er ikke mer utbredt enn det den burde være (altså; lite utbredt), dermed kan ikke bygging av Operaen forsvares med bakgrunn i kulturens utbredelse. Operaens "kultursortiment" er IKKE utbredt... FrP tar feil generelt sett, men kamp mot elitekultur kan jeg absolutt bli med på... Jeg synes du har et snevert perspektiv på hva operaen kan brukes til. Jeg er enig i at en opera som kun brukes til opera-stykker ikke hadde kunnet rettferdiggjøre pengebruken, men operaen kan jo potensielt brukes til arrangementer av vidt forskjellig karakter. Derfor burde hovedfokuset til dem som skal ta opp kampen mot "elitekultur" (som forøvrig er et rimelig jantete begrep i min bok) være hvilke bruksområde operaen skal ha, nå som den først er bygd. Positive sider ved byggingen av Operaen er jo også at det har blitt et landemerke i Oslo og en turistattraksjon på linje med de største. Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Hadde diverse kulturer i Norge blitt tildelt statsstøtte proporsjonalt med deres oppslutning så hadde aldri Operaen blitt en realitet. (Ja, jeg er klar over at den ikke bare huser sangformen opera, men jeg er også klar over at rockemusikk av den røffere typen aldri hadde fått innpass der (kunne jo ha gått ut over møblementet, akk o ve!)) Dette gjør Operaen til et eliteprosjekt. Til tross for den minimale oppslutningen om opera, ballett og andre høykulturelle kunstformer sammenlignet med andre kulturer, så klarer mindretallet (eliten) å kare til seg flerfoldige milliarder kroner fra statskassa til å brukes på sin egen lille sandkasse. Som du sier, Alinoe, den såkalte elitekulturen er ikke mer utbredt enn det den burde være (altså; lite utbredt), dermed kan ikke bygging av Operaen forsvares med bakgrunn i kulturens utbredelse. Operaens "kultursortiment" er IKKE utbredt... FrP tar feil generelt sett, men kamp mot elitekultur kan jeg absolutt bli med på... Vet du egentlig noe som helst om hva Operaen brukes til? Eller har du bare bestemt deg for at det er elitisk? Visste du for eksempel at Seigmen har gjestet Operaen? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Hvorfor skal en gjeng politikere være avskåret fra å ha smak? Jeg synes likhetstankegangen har gått alt for langt hvis det ikke skal være lov å si at noe er høykultur og noe er lavkultur. Disse størrelsene opereres det med i dag også, men i god demokratisk ånd skjult bak andre begreper. Lenke til kommentar
Kombat-Kaare Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) http://www.aftenposten.no/kul_und/musikk/article2564822.ece Ingen overraskelse, kanskje, i og med at FrP sine velgere for det meste er kunnskapsløse mennesker uten sans for annen kultur enn campinglivet. Hva deres velgere eventuelt like eller ikke liker er forsåvidt revnende likegyldig, jeg ser derimot med mistroiske øyne for hva FrP's motiv er med et slikt utspill. Selv er jeg overbevist om at FrP legger all sin prestisje i å fremstå som et jordnært parti, i nær kontakt med "the salt of the earth" og andre slike floskler. Denne påtatte anti-elitismen mener jeg er falsk tvers igjennom, da mange av de store menneskene i og bak FrP er eliten i ordets rette betydning, både blant lederskapet, ungdomspartiet og deres mektige støttespillere. Slike utspill ser jeg derfor som ingenting annet enn et forsøk på å favne om de store massene ved å appelere til noe så dyrisk og primitivt som "oss" og "dem"-tankegangen for slik å polarisere velgerne inn i to motpoler, "gutta på gølvet" og "åndssnobberiet", uten at det egentlig trenger å være slik. For de som måtte tro det, jeg nekter ikke for at mange i spesielt SV er en del av landets kulturelle og rødvinsdrikkende elite, men det betyr på ingen måte at FrP genuint er et jordnært parti som hyller den "folkelige" kulturen. Selv har jeg observert dette over lengre tid, og etter at de ble kjent at FrP har hatt nære strategimøter med amerikansk høyreside, Republikanerne og deres smått ekstreme tenketanker i, så er det ingen tvil om at det aktivt er et forsøk på å kopiere den republikanske modellen der USA nå har blitt så polarisert at det tidligere elitepartiet (Rep.) nå blir sett som de jordnære og gudfryktige kontra de "elitistiske og liberale" Demokratene i byene. Noe som forsåvidt er interessant, da det å stemme på Republikanerne i noen tilfeller er en direkte dårlig idé for de i lavere middelklasse og nedover. FrP bedriver her et falskt spill jeg ikke liker. Det å terpe så mye på kultur og åndssnobberi har fått så mye fokus av FrP og medieoppmerksomhet kontra hvor liten utgiftsposten til kultur egentlig er, noe som vitner om at dette egentlig er en del av et enormt PR-stunt for å trekke flere velgere på en ellers rimelig uviktig sak i norsk politikk. Endret 29. juli 2008 av Kombat-Kaare Lenke til kommentar
frevild Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Jeg for min del finner det opplagt at kultur kan rangeres. Danseband ER lavere enn f.eks. progrock eller klassisk musikk. Og Hamsun ER høyere enn Hardy-guttene. Noen kulturuttrykk har et budskap - de har til hensikt å få folk til å tenke etter, de skal skape en særlig stemning eller understreke et eller annet dypsindig poeng. Andre skal kun være enkel underholdning eller pynt på veggen. Å skulle si alt beror på forskjeller i smak, og at all smak er like god, om enn forskjellig, er da forfeilet og tåpelig. Etter mitt skjønn blir det som å si at enkle regnestykker med pluss og minus er vel så interessante og høyverdige som skarpe og komplekse matematiske resonnementer som kanskje endatil fører matematikken et skritt videre. Antagelig bunner et slikt tåpelig syn ikke så mye på virkelige overveielser av kunst og kultur; det er nok heller et utslag av den typisk norske sosialdemokratiske higen etter det middelmådige og folkelige. Slik sett er motviljen mot å rangere kultur en måte å gjøre nettopp det: Poenget er ikke så mye å likebehandle kultur, hvilket i og for seg er ille nok, men snarere å fremheve den kulturen som folk flest liker samt å rakke ned på den kultur "eliten" har sansen for. Slik vinnes billige poenger blant stemmekveget. Og det er antagelig et slikt "folkelig" sinnelag som får denne personen fra FrP (hvilket parti ellers...) til å gå løs på den høyverdige kulturen, som faktisk har en funksjon annet enn bare å være til pynt eller å underholde, til fordel for den banale kulturen som kun gjør nettopp det. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Og det er antagelig et slikt "folkelig" sinnelag som får denne personen fra FrP (hvilket parti ellers...) til å gå løs på den høyverdige kulturen, som faktisk har en funksjon annet enn bare å være til pynt eller å underholde, til fordel for den banale kulturen som kun gjør nettopp det. Jeg er spent på hvilken funksjon ballett og opera har, bortsett fra å underholde? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Og det er antagelig et slikt "folkelig" sinnelag som får denne personen fra FrP (hvilket parti ellers...) til å gå løs på den høyverdige kulturen, som faktisk har en funksjon annet enn bare å være til pynt eller å underholde, til fordel for den banale kulturen som kun gjør nettopp det. Jeg er spent på hvilken funksjon ballett og opera har, bortsett fra å underholde? Nå er det neppe slik at all kultur som kan benevnes som høyverdig, har noen særlig funksjonell kvalitet som skiller den fra kulturen for øvrig - selv om dette nok ofte er tilfelle. Cluet må imidlertid være at det ikke spilles på de mest banale strenger. Når det er sagt, kan faktisk ballett og opera faktisk ha et rimelig enfoldig plott. Samtidig har de ofte et rikt persongalleri som ofte gjenspeiler menneskets ulike sider rimelig treffende, og en handling som berører almengyldige og sentrale problemstillinger og konflikter. Endret 29. juli 2008 av frevild Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Du kan lure på korleis stortingsvalet hadde gått, om ein overalt hadde hengt opp plakatar av Stein Erik Hagen i kvitsnipp med "Jeg støtter FrP!". Lenke til kommentar
reichspöbel Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Jeg er spent på hvilken funksjon ballett og opera har, bortsett fra å underholde? Må den egentlig ha en funksjon utover det å underholde? Da i sin videste betydning, ikke bare som tidsfordriv. Er det ikke nok at vi har et fundamentalt behov for å underholdes? Og at noen har behov for mer intelektuell underholdning er da vel ikke så merkelig? Uten den høyverdige kulturen ville ikke populærkulturen vært i nærheten av det den er i dag. Det er i stor grad i den høyverdige kulturen at grenser sprenges og nye ideer klekkes. Det er den høyverdige kulturen, og dens studie, som gjør at populærkulturen beveges fremover og at vi bare hører den nye låta til Kurt Nilsen 100 ganger om dagen heller enn 1000 ganger om dagen. Tro det eller ei, men overraskende stor andel kultur kommer som et resultat av kulturelle studier som musikkteori, fototeknikker, malerteknikker osv. Eksperimentering og full kreativ utfoldelse er en forholdsvis liten del av regnestykket. Selv om populærkultur er perfekt for massene, er det begrenset hvor mye man orker å studere Spice Girls siste hit. Skal man da ha et levende og nyskapende kulturliv må man altså støtte den forholdsvis upopulære og høyverdige kulturen, så vil det automatisk regne også på populærkulturen. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Jeg forstår ikke problemet med at vi har ulike typer kultur som ulike mennesker liker. Så det er færre mennesker som hører på opera og klassisk enn som hører på listepop og dansemusikk - hvorfor er det et problem? Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Vet du egentlig noe som helst om hva Operaen brukes til? Eller har du bare bestemt deg for at det er elitisk? Visste du for eksempel at Seigmen har gjestet Operaen? Hva har det å si? For prisen det kostet å bygge operaen, og fortsatt koster å drive den, kunne en haug av populære band spilt i alle Norges byer gratis i årevis. Uten den høyverdige kulturen ville ikke populærkulturen vært i nærheten av det den er i dag. Det er i stor grad i den høyverdige kulturen at grenser sprenges og nye ideer klekkes. Det er den høyverdige kulturen, og dens studie, som gjør at populærkulturen beveges fremover og at vi bare hører den nye låta til Kurt Nilsen 100 ganger om dagen heller enn 1000 ganger om dagen. Dette er bare ubegrunnede, og jeg tør påstå til en stor grad grunnløse, påstander. Jeg tror det i ekstremt liten grad er statsstøttet "høyverdig" kultur som er inspirasjonen til de som lager musikk folk gidder å høre på i dag. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Jeg forstår ikke problemet med at vi har ulike typer kultur som ulike mennesker liker. Så det er færre mennesker som hører på opera og klassisk enn som hører på listepop og dansemusikk - hvorfor er det et problem? Problemet er at de som hører på opera og klassisk forlanger at andre skal sponse de snevre interessene sine med gigantiske beløp. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Jeg forstår ikke problemet med at vi har ulike typer kultur som ulike mennesker liker. Så det er færre mennesker som hører på opera og klassisk enn som hører på listepop og dansemusikk - hvorfor er det et problem? Problemet er at de som hører på opera og klassisk forlanger at andre skal sponse de snevre interessene sine med gigantiske beløp. Tror nok det er her grunnlaget for frustrasjonen ligger. Uten å ha noe tall å slå i bordet med, vil jeg tro det er mange flere som interesserer seg for dansebandmusikk i norge enn opera og ballett. Det vil ikke dermed si at man hadde fått 4 milliarder for å bygge en enorm dansehall i trondheim. Man hadde sikkert ikke fått 4 millioner engang, og etter prislappen på operabygget å dømme, tilsvarer det vel ca 10 kvadratmeter spesialimportert flis fra italia.. Endret 30. juli 2008 av likferd Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Jeg forstår ikke problemet med at vi har ulike typer kultur som ulike mennesker liker. Så det er færre mennesker som hører på opera og klassisk enn som hører på listepop og dansemusikk - hvorfor er det et problem? Problemet er at de som hører på opera og klassisk forlanger at andre skal sponse de snevre interessene sine med gigantiske beløp. Nuvel. Jeg kan ikke huske så mange operagjengere som gikk ut og "forlangte" at vi andre skulle sponse dem. Men så syns jeg heller ikke at operaen har noe mindre rett til støtte enn det titanofestivalen, eller infernofestival, eller en skare av andre festivaler for snevre musikksjangere har. Heller ett pent operahus enn ti tusen svartkledde nisser på byen hver påske... Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 (endret) Selvsagt snakket ikke operafolket noe om finansieringen. Det var fullstendig unødvendig, siden alle parter visste hvor pengene måtte komme fra. Aner ikke hva festivalene du snakker om går ut på, men hvor mange kroner blir de sponset med? Hver eneste billett til hver eneste forestilling i Operaen blir i snitt sponset med i overkant av 2000 kroner. Endret 30. juli 2008 av Naranek Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Vel, jeg synes det er bra at smalere kulturtilbud blir subsidiert. Hvis kultur også skal være markedsstyrt så ender vi opp med kun det enkleste og mest populære, mens smalere tilbud forsvinner. Det ville vært svært trist. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå