Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hva slags forsterker trenger jeg?


RMBB

Anbefalte innlegg

Jeg har to pioneer bassere bak i bilen som jeg trenger forsterker til.

Litt info om elementene:

 

Maximum output power 1.400 Watt

Nominal output power 350 Watt

Frequency response 18 - 1.000 Hz

Sensitivity (1W/1m) 88 dB

Woofer size (cm) 30 cm

Jeg har dem i lukkede(har det noe og si?) kasser på ca 20liter

 

 

Jeg har nå koblet dem til en dritt forsterker som det står 600W på.. vet ikke RMS. Når jeg spiller nå så skal det ikke så mye til før jeg hører at bassen sliter. Så anntar da at jeg har en for dårlig forsterker.

har koblet slik som på vedlagt bilde.

 

Det jeg lurer på er hva slags forsterker jeg trenger? Det går vel på hvor mye RMS forsterkeren har?

Er litt grønn så takker for all hjelp:)

post-113680-1217326177.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:p kopierte rett fra siden til pioneer jeg..

 

Glemte og si at den må være så liten som mulig. Skal stå mellom kassene så det er ikke så mye plass.

 

Hvordan er det med kobling på denne. Har jeg koblet det på en fornuftig måte?

Noen som vet sånn ca hvor mye effekt jeg må ha på forsterkeren, eventuelt hvis jeg ikke brokobler men har en kanal til hver sub?

Endret av Jyztrik
Lenke til kommentar
Du trenger ikke forsterker i det hele tatt, hvis subene dine har OUTPUT på 1400watt, hehe...
Ja, er det rart vi sliter med pub-gutta som skryter av 10000watts anlegg hvor de bare har lagt sammen høyttalerwatt'en...

 

Pioneer; "-now you can boost your car audio with 1400 Watts of pure, solid bass..."
... er visst ikke så farlig om forsterkeren bare er på 50 watt eller så, 1400 watt oppstår helt av seg selv. :D

 

Grunnen til at forsterkeren sliter, er kanskje at den ikke greier 2 ohm brokoblet, slik det ser ut som du har koblet?

Lenke til kommentar

Vel, en brokobla forsterker er ikke det mest gunstige å drive subwoofere med, så det du trenger er en monoblokk. Så kan du bruke den du har til å drive frontsettet, om du ikke har forsterker til det fra før.

 

BF7501 som cossiemk1 nevnte, skulle holde lenge ja, holder vel egentlig med BF4501. Jeg bruker BF4501 til å drive to suber, som er mer tungdrevne enn de Pioneer-subbene, og den driver de godt, så de Pioneerene skulle funke bra på den.

Lenke til kommentar
Hvordan er det med kobling på denne. Har jeg koblet det på en fornuftig måte?

Noen som vet sånn ca hvor mye effekt jeg må ha på forsterkeren, eventuelt hvis jeg ikke brokobler men har en kanal til hver sub?

 

Noen som vet dette?

Lenke til kommentar

Svarte på dette spørsmålet egentlig, en brokoblet flerkanaler er ikke noe særlig å drive suber med, du trenger en monoblokk, en BF4501, eller tilsvarende. Forsterkeren du har fra før, er ikke kreftig nok til å drive de to subene.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Ok, men klarer ikke og få noe mer ut av svaret ditt en at det ikker er noe særlig og at jeg trenger en monoblokk, men lurte på og sjekke litt andre merker og derfor lurte jeg på hva slags effekt jeg trenger på forsterkeren. trenger vel ikke over 2000WRMS for og drive dem?

 

Hva er forskjellen på og koble slik jeg har gjort og koble en sub på en kanal? Blir det forskjell på inngangsmotstand osv.. Lønner det seg og paralellkoble, seriekoble eller kjøre en kanal til hver sub?

Lenke til kommentar

Her er link til BF 4501.

 

Den største ulempen med brokobling er at forsterkeren ikk klarer så lav motstand, og da kan den slite med subwoofere med lav motstand.

 

Angående paralell og seriekobling, så er ikke det ene bedre enn det andre, det er bare to metoder for å øke eller minske motstanden for forsterkeren. Du paralellkobler for å misnke motstand, og motsatt med seriekobling.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Den Dynabelen jeg linka til, er jo oppgitt til 800 watt i 2ohm, altså finfin til de subbene.

 

Effekten som er oppgitt på subene, er bare hvor mye de tåler, går greit om du har litt mindre eller litt mer, men litt mer er å foretrekke.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Den Pioneer-forsterkeren gir knapt halvparten så mye effekt som Dynabelen, faktisk. Den har 800watt peak i 2ohm, det vil si at den kan gi så mye i noen skunder, Dynabelen kan gi 800 watt kontinuerlig.

 

Pioneeren driver subbene, men den kommer nok til å slite litt med de.

 

Har du et veldig lite bagasjerom eller? jeg har ei kasse på 2x30 liter baki min lille corolla, og da er det plass til to forsterkere og et stort ekstrabatteri i tillegg.

 

Nå er du ikke nødt til å ha forsterkeren bak ved kassa, du kan ha den under, f. eks. passasjersetet, også strekke høyttalerkabler bak til subene.

Endret av Lefse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...