Gå til innhold

Lighroom 2 lansert


Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle kjøpe og laste ned LR2-oppgradering over Adobe sine nettsider.

Hvordan fungerer dette , betaler man før man laster ned og får man lisenskoden pr e-post i ettertid?

Edit: Fant hjelpe-instruksjonene på Adobes sider nå.

Endret av Arto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dere som opplever denne fryktelige laggen, bruker dere Vista?

Har Lightroom 2 på to maskiner;

 

Windows XP på HP8710w med NVIDIA skjermkort, fullstendig ubrukelig. Lagger og fryser skjermbildet. ALLE andre applikasjoner går som en drøm...

 

Vista Ultimate på stasjonær arbeidsstasjon, virker, men betydelig tregere å bla i store filsamlinger (NEF filer fra D2x) enn f.eks ACDsee Pro og Nikon View

Lenke til kommentar
Tomsi:

 

Hvilken forskjell er det som spiser opp hastighetsgevinsten? For meg som kun har 2 GB RAM - har det noe hensikt å kjøre LR2 med 64 bit?

 

Er heller ikke helt med på din tankegang, Gorpium. Dersom den bussen du snakker om får mulighet til å sende ut mer data, bør det ikke være tonnevis med RAM for å motta den økte datamengden?

Litt sent svar, men har vært på Notodden og kost meg med blues.

 

Sterkt forenklet, så er hvert dataord (instruksjon) dobbelt så langt som i en 32 bits arkitektur (64 = 32 * 2); Det gjør at programmene blir mye større enn tilsvarende enn 32 bits versjonen. Og det er data som skal skyfles fra disk til minne, samt fra minne til CPU osv ... Nå er x86_64 arkitekturen mer avansert; 32 bits arkitekturen har instruksjoner fra 8 bit og oppover; er usikker på om dette er også støttet i 64 bit arkitekturen.

 

Så det jeg prøver å si, er at mer tid går med på skyfle data frem og tilbake; og det kan i visse tilfeller spise opp gevinsten ved å gå over til 64 bit.

 

I ditt tilfelle, så vil jeg tro at det er bedre å bruke et 32-bits OS.

 

Tom

Lenke til kommentar
Dere som opplever denne fryktelige laggen, bruker dere Vista?

Har Lightroom 2 på to maskiner;

 

Windows XP på HP8710w med NVIDIA skjermkort, fullstendig ubrukelig. Lagger og fryser skjermbildet. ALLE andre applikasjoner går som en drøm...

 

Vista Ultimate på stasjonær arbeidsstasjon, virker, men betydelig tregere å bla i store filsamlinger (NEF filer fra D2x) enn f.eks ACDsee Pro og Nikon View

Lightroom har ofte STORE problemer med skjermkort fra NVIDIA. Ved å endre standard 3D innstillingene på den bærbare med NVIDIA kort ble begge maskinene omtrent like raske!

 

http://www.lightroomforums.net/showthread.php?t=2137

http://forums.microsoft.com/msdn/showpost....=0&pageid=0

http://www.adobeforums.com/webx?14@@.59b5c435/1

Lenke til kommentar

Leste om en fyr på adobeforums med en Mac Pro med doble skjermkort, 10 GB RAM og 8 kjerners prosessor (2 stk quad core) og der LR var treg. På den andre siden er det flere som melder at LR2 ikke er treg på deres maskin med gjennomsnittlig ( anno 2008) konfigurasjon. Merkelig dette...satser på en fiks ila 2-3 uker, begynner å bli mange som klager over treghet.

Lenke til kommentar

Har akkurat lastet ned og installert prøveversjon av Lightroom 2. Jeg er helt nybegynner men ser at det er store muligheter i det programmet. Har prøvd litt på et par bilder tatt med et gammelt Canon PowerShot A20 på 2,1 Mp. Ett bilde tatt innendørs hvor noen skyggeparti var alt for mørke. Ble helt fint ved å bruke en funksjon for å lysne opp mørke partier + litt annen justering :)

Et annet tatt ute fikk jeg ikke så mye bedre. Der er det nok kameraets lave oppløsning som satte begrensninga.

 

Har veldig mye å lære med det programmet. Må nok se til å få investert i den K20D'en jeg har lyst på :)

 

Er det noen som kan tenke seg å si noen ord om hva man ser ut av histogrammet? På forhånd takk!

 

Edit: Fant en omfattende tutorial hos Adobe. Skal studere den :)

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Eine Frage:

Får man en kode eller lignene slik at en kan laste LR2 ned igjen senere vet behov eller må en passe godt på programfilen?

 

....og enda et spørsmål:

Fins det bruksanvisning (ikke det en har mest bruk for, men kan være greit å ha i bokhyllen) på nettet som en kan laste ned?

Lenke til kommentar

Her er en pdf user guide for Lightroom.

 

Når jeg åpner prøveversjonen min får jeg spørsmål om å kjøre den som prøve eller kjøpe kode. Virker som nedlasting er gratis men man må kjøpe kode etterpå hvis den skal virke etter 30 dager. Kanskje andre kan rette på dette hvis det er feil.

 

Edit: Jeg kommer inn på denne siden når jeg trykker for kjøpe kode når jeg starter Lightroom. Ser ut som man må åpne en Adobe konto for å kjøpe. Først når man har kjøpt får man lastet ned fullversjonen. Da kan man etterpå logge seg inn på sin konto og laste ned på nytt hvis man har behov for det.

 

Ny edit: Ser jeg kommer inn på den nord Amerikanske siden. Der får jeg kjøpt LR2 for 299 us$ :) Noen som vil spleise?

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Edit: Jeg kommer inn på denne siden når jeg trykker for kjøpe kode når jeg starter Lightroom. Ser ut som man må åpne en Adobe konto for å kjøpe. Først når man har kjøpt får man lastet ned fullversjonen. Da kan man etterpå logge seg inn på sin konto og laste ned på nytt hvis man har behov for det.

 

Ny edit: Ser jeg kommer inn på den nord Amerikanske siden. Der får jeg kjøpt LR2 for 299 us$ :) Noen som vil spleise?

 

Får du handlet der er det noen hundrelapper å spare på oppgradering ser jeg. $99 for oppgrdadering skulle vel bli noe som 520,- mot 840 via Adobe.no hvis jeg ikke har glemt noe.

Lenke til kommentar

Denne er for LR2 tror jeg.

 

Det var ikke så lett alikevel på den nord Amerikanske siden. De godtar ikke at jeg bruker min Adobe konto som jeg nettopp registrerte med min hotmailadresse hvor jeg skrev Norge for sted :no:

 

I såfall må jeg registrere en ny Adobe konto og fylle inn en adresse i USA. Oppgraderinga koster jo ikke så mye. Kan betale den jeg hvis jeg får LR1 å installere så jeg og kan oppgradere. Blir billig da, spleise på ei norsk oppgradering ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...