Gå til innhold

Lighroom 2 lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mange takk!

 

Hvis man benytter seg av denne metoden for å kjøpe programvare, så regner jeg med at man eier det like fullt ut som om man hadde kjøpt det i Norge? :)

 

Jeg tenker på hvis man selger litt bilder på si, så er det greit å ha lisensene i orden.

 

Francis

 

den problemstillingen har jeg egentlig ikke satt meg inn i ettersom jeg kun har benyttet metoden til å handle musikk i form av mp3/flac/wav på nettet.

 

men jeg vil tro at en eier det ja, en kan jo f.eks være på ferie i usa / utvekslingsstudent et semester / etc og kjøpe programvare over nettet, og det ville jo vært rart hvis lisesnen kun er gyldig for perioden du er i utlandet (for å sette det på spissen selvsagt) :-)

Endret av villalobos
Lenke til kommentar

Veldig irriterende og skuffende at L2 er såpass treg og hakkete, særlig på de nye tingene som graduated filter og masking.

 

Kjører det på Vista 64bit med 3 GHz core2 duo og 4 GB minne som strengt tatt burde holde lenge.

 

Mulig jeg er blitt litt bortskjemt med hastigheten på L1 og andre programmer, men laggingen her gjør det nesten ubrukelig for meg. Får håpe det kommer en oppdatering som gjør noe med det snart, for ellers ser det jo veldig lovende ut.

Lenke til kommentar
Veldig irriterende og skuffende at L2 er såpass treg og hakkete, særlig på de nye tingene som graduated filter og masking.

 

Kjører det på Vista 64bit med 3 GHz core2 duo og 4 GB minne som strengt tatt burde holde lenge.

 

...

Forrige versjon var kritisk på diskplass. Kanskje denne er det i enda større grad.
Lenke til kommentar
Forrige versjon var kritisk på diskplass. Kanskje denne er det i enda større grad.

 

Har over 40 GB fritt på partisjonen det er installert på og nesten 8 GB fritt på windows-partisjonen (hvor den sikkert lagrer noen (forhåpentligvis mindre) database-filer og sånt også), så jeg tror ikke det er problemet hos meg ihvertfall.

Lenke til kommentar
Det som irriterte meg kjempemye med v1 var at det ikke støttet de kjempestore TIFF filene man vår når man lager et panoramabilde. Forhåpentligvis et dette rettet opp i den nye versjonen.

 

Francis

 

http://www.lightroomqueen.com/lrq20whatsnew.php :

 

Import: Maximum size has gone from 10,000 pixels to 65,000 pixels, enabling the import of almost all panoramic images.
Endret av Zork
Lenke til kommentar
Forrige versjon var kritisk på diskplass. Kanskje denne er det i enda større grad.

 

Har over 40 GB fritt på partisjonen det er installert på og nesten 8 GB fritt på windows-partisjonen (hvor den sikkert lagrer noen (forhåpentligvis mindre) database-filer og sånt også), så jeg tror ikke det er problemet hos meg ihvertfall.

I følge den informasjonen jeg fikk hos adobe norge så bør Lightroom ha minimum 20%, helst 30% av den totale plassen på partisjonen ledig for å yte maksimalt. Så vidt jeg forsto så gjelder dette alle partisjoner som Lightroom "ser". Så 40GB på f.eks en 500 GB partisjon kan altså være en flaskehals.

 

Min erfaring er at dette stemmer på begge installasjonene jeg har brukt. Det sviver ned til omtrent 10%, under det, så blir alt total sirup. Men dette gjelder som sagt v1.0 - 1.4.

Lenke til kommentar
Jeg tenker mer i retning av mer funksjonelle plugins for redigeringsprosessen, som for eksempel farge og lys-plugins fra NIK.
Såvidt jeg har fått med meg så dreier det seg ikke om manipulerings-tilegg men kun for å eksportere, vise og skrive ut.
Det skal visst vere praktisk talt same greia som Aperture, om John Nack er til å stole på:
http://blogs.adobe.com/jnack/2008/08/the_lightroom_v.html[/url] ']Pound for pound & click for click, "external editor presets" in Lightroom 2 and "plug-ins" in Aperture are the same thing. In both cases you pick the external engine that you want to use on your image; jump into that editing environment to make adjustments; and return to your LR/Aperture library with an edited bitmap image that sits alongside your original raw file. You get the same results with the same number of clicks.
Endret av Torbjørn T.
Lenke til kommentar
..ikke støttet de kjempestore TIFF filene man vår når man lager et panoramabilde. Forhåpentligvis et dette rettet opp i den nye versjonen.

Fra 10.ooo til 30.ooo pixler på lengste side såvidt jeg husker (for betaversjonen), og nå som nevnt enda mer - forhåpentligvis tilstrekkelig for de fleste..

 

..nesten 8 GB fritt på windows-partisjonen (hvor den sikkert lagrer noen (forhåpentligvis mindre) database-filer og sånt også)..

Med mindre man spesifiserer hvor man vil ha katalogen, så styrer LR det selv, og da havner de vistnok i profilen din (system-disken), sammen med undermappen hvor forhåndsvisningen lagres. Sistenevnte tar etter hvert betydelig plass.

 

Det skal visst vere praktisk talt same greia som Aperture..

Det betyr at Aperture ikke var så mye bedre som jeg en gang fikk inntrykk av når jeg skumleste en artikkel. Når vi kan bruke ordinære PhotoShop tillegg lokalt i LR, før man eksporterer - har vi nådd et meget tilfredstillende nivå.

Lenke til kommentar

Ehm, jeg oppgraderte nettopp fra LR 1.4.1 til LR 2.0 og følgende skjedde:

 

I Library modus så forsvant ALLE sorterings-valgene på venstresiden (i exploreren)... Dvs jeg kan ikke finne/velge bilder via tags, import dato, dato tatt eller noenting lengre... Dette er tragisk! Noen som vet hvordan jeg kan få tilbake disse funksjonene?

Lenke til kommentar

Aha... Takk til dere begge to. Men dette er en endring jeg ikke liker spesielt godt selv. Dette stjeler bare skjermareal plass fra selve bildene på skjermen. Skulle gjerne likt å hatt dette tilbake på venstresiden av skjermen igjen!

Endret av bidz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...