Gå til innhold

Lighroom 2 lansert


Anbefalte innlegg

Kjøper du i egenskap av firma (næringsdrivende), påløper moms også ved nedlastning av program.
Right.. jeg tenker ikke som privatperson ettersom jeg skal ha det på jobb.

 

Jeg tenker mer i retning av mer funksjonelle plugins for redigeringsprosessen, som for eksempel farge og lys-plugins fra NIK.
Såvidt jeg har fått med meg så dreier det seg ikke om manipulerings-tilegg men kun for å eksportere, vise og skrive ut.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da var LR2 innstallert. Endringene som er gjort virker jo bra og 2skjerm modusen er bra.

 

Men det lagger litt hos meg. Noen andre som merker det går litt tregere? Selv på små justeringer som kontrast osv. henger det litt etter.

Ja, jeg merker også at det henger litt mer - spesielt om jeg kjører i to-skjermsmodus.

 

Lr2 mangler en funksjon som jeg lengter veldig etter - egen manager for watermarks. De som er default i skrivende stund er stygge og umulig å kontrollere.

 

Ser frem til å teste ut på et 64-bit OS.

Lenke til kommentar

64-bit er i grunn nyttig uansett fordi Front Side Bus, den bussen som er mellom prosessoren og minnet, får muligheten til å sende mer data for hver klokkesvingning.

Dette påvirker også hvor mye minne man kan ha installert på hovedkortet.

Folk som vil utnytte 64-bit bør uansett kjøre minnekrevende programmer og da er mye minne en viktig faktor.

 

Korriger meg om jeg har sagt noe feil nå.

Lenke til kommentar
64 bits er vel kun nyttig dersom en har 4 GB RAM eller mer..eller tar jeg feil?

Det er nok den viktigste grunnen. Men også programmer som driver med mange tunge beregninger kan være tjent med 64 bit. Grunnen til det er at 64 bits modellen har en god del flere registre som er til hjelp.

 

Ulempen med en 64 bits arkitektur er at ordlengen er dobbelt så lang som 32 bits (logisk, når en tenker på det) - så i mange situasjoner, så spiser denne forskjellen opp hastighetsgevinsten.

 

Tom

Lenke til kommentar

Tomsi:

 

Hvilken forskjell er det som spiser opp hastighetsgevinsten? For meg som kun har 2 GB RAM - har det noe hensikt å kjøre LR2 med 64 bit?

 

Er heller ikke helt med på din tankegang, Gorpium. Dersom den bussen du snakker om får mulighet til å sende ut mer data, bør det ikke være tonnevis med RAM for å motta den økte datamengden?

Lenke til kommentar

Bør det? Er det ikke nok med at kommunikasjonen mellom prosessoren og minnet går kjappere?

 

Lightroom er ikke et program som kan oppsluke mye minne. Hos meg ligger Lr2 på det meste rundt 400-500 MB etter det jeg har sett. Det er for eksempel ingen problemer for meg å få Photoshop til å sluke 2 GB minne.

 

Jeg er ingen ekspert på det nivået av maskinvare. Har kun mer grunnleggende kunnskap - sikkert med noen avvik.

Lenke til kommentar
De selektive redigeringsverktøyene er prosessorhungrig, i hvertfall på min Core 2 Duo 2,4 MhZ m 2 GB ram, den støyer noe inni helv.., spes ved bruk av gradient funksjonen som forøvrig er Guds gave til en gråfilter fri hverdag.

 

På min core 2 duo 3Ghz 4gb ram maskin merkes også denne sulten på systemkraft. Den er i tilegg nesten helt clean da den er relativt ny.

 

Veldig irriterende! LR2 er jo et meget bra program på alle måter, men er utrolig irriterende når enkelte ting henger et sek før det skjer noe.

Endret av Pallesen
Lenke til kommentar

Tipper det kommer en oppgradering om ikke alt for lenge som retter opp noe av den opplevde tregheten. C2D 3 Ghz + 4 GB RAM burde jo være mer enn nok for en slik software. Leser i flere fora om folk som har problemer med treghet. Jeg vil ikke karakterisere den som direkte treg, men på f.eks. bruk av gradient og andre selektive redigeringsverktøy har den en lag på ca 0,5 sek, i og for seg ikke mye, men litt irriterende. De som har dårligere specs enn C2D 2 Ghz og < 2 GB RAM vil nok slite mer.

Lenke til kommentar

Merker at programmet er mer krevende enn forrige versjon. Dette håper jeg at Adobe kommer til å fikse i framtidige oppdateringer.

 

Når det gjelder viftebråk, så hører jeg ikke stort mer enn hva jeg gjør ellers. Med stasjonær maskin øker ikke viftehastigheten så enormt som i en bærbar heldigvis.

Lenke til kommentar
Var det noen som hadde lastet ned LR2 fra US?

Finner ingen sted å laste den ned, siden Adobe tvinger meg over på Adobe.no.

Og jeg vet at jeg får den i Norge for 26XX,-, men jeg vil ha det billigere. :)

 

Mvh,

Eirik

 

du kan prøve med å bruke en US proxy som støtter ssl og anonymitet, vil tro det fungerer å få det en billigere penge da. har brukt det "trikset" i mange andre butikker på nettet, så sånn umiddelbart ser jeg ikke hvorfor det ikke skal gå hos adobe også :)

Lenke til kommentar
141.213.4.201:3124

 

1) plott inn i firefox (under "http proxy")

2) registrer deg på adobe.com som amerikaner, dvs velg US STORE

3) i city-felt: los angeles

4) i zip-code felt: 90089

 

etter å ha gjort dette kommer du til siden som ber deg om betalingsmetode (visa/mc/etc).

lenger enn dette går jeg ikke ettersom jeg ikke har tenkt til å kjøpe programmet, men du kan jo prøve og se om det funker. har gått fint så langt, så det burde jo gå hele veien :)

 

**

ang pkt. 1) så går det jo selvsagt an med andre browsere og, men i og med at jeg ikke bruker noen andre så vet jeg ikke hvordan fremgangsmåten er.

Endret av villalobos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...