buitre Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Nå er Lightroom 2 lansert. Ser veldig spennende ut. Spesielt bra ser ut til å være integrasjon til CS3( for bruk av HDR, lag, panorama, osv...), mulighet til å utvide med plug-ins, støtte for flere skjermer, lokal redigering( brushes) og volume management( mulighet for å organisere bildene i flere disker). Det blir nok innkjøp av dette programmet for min del. Bruker for tiden bridge og iPhoto for organisering, men med de nye funksjonene til Lightroom, tror jeg det vil være verdt pengene. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Har akkurat lastet ned og må si det er en formidabel oppgradering, Photoshop kommer til å bli brukt enda mindre brukt da det nå er muligheter for selektiv redigering som etter min mening overgår mulighetene i Capture NX 2. Også muligheter for 3.parts software aktører til å lansere tillegg som kan innbakes i LR2, gleder meg til dette og endelig ligger veien åpen for å kunne bruke støyreduksjonssoftware og oppskarpingsverktøy fra andre enn Adobe, på dette området er Noise Ninja etc bedre enn Adobe. Endelig støtte for 2 skjermer. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Har akkurat lastet ned og må si det er en formidabel oppgradering, Photoshop kommer til å bli brukt enda mindre brukt da det nå er muligheter for selektiv redigering som etter min mening overgår mulighetene i Capture NX 2. Også muligheter for 3.parts software aktører til å lansere tillegg som kan innbakes i LR2, gleder meg til dette og endelig ligger veien åpen for å kunne bruke støyreduksjonssoftware og oppskarpingsverktøy fra andre enn Adobe, på dette området er Noise Ninja etc bedre enn Adobe. Endelig støtte for 2 skjermer. Quick mask har vært en av photoshops store goder, men nå som lightroom også kommer med dette er faktisk ikke behovet for photoshop så veldig stort lenger. Liker spesielt også støtte for 2 skjermer. Gleder meg til å prøve dette! Er det mulig å kjøpe fra adobe USA forresten? Med den lave dollarkursen er det jo mye billigere å handle derifra. Endret 29. juli 2008 av Pallesen Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Nei, det var i hvertfall ikke mulig med LR 1.X, måtte gå via adobe.no. Betydelig dyrere i Europa/Australia enn det er i USA, Adobe fikk mange europeere mot seg pga dette og det ble visstnok startet en egen kampanje mot stive europeiske priser, men til ingen nytte. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Ser ikke hvorfor man ikke skal kunne handle det på Amazon eller i andre nettbutikker i USA som sender worldwide. Lenke til kommentar
magneska Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Ser ikke hvorfor man ikke skal kunne handle det på Amazon eller i andre nettbutikker i USA som sender worldwide. Saksa fra amazon: * Shipping: Currently, item can be shipped only within the U.S. Endret 29. juli 2008 av magneska Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Bhphoto reagerte ikke på at jeg la det i handlekurven og satte shipping til norway iallefall, så der fungerer det muligens? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Jeg betalte 870 kr for oppgradering til 2.0, i USA koster det 99 dollar. Inkl norsk moms er det ikke den store forskjellen. For førstegangs kjøpere koster LR2 ca 2000 kr fra BH Photo (dette er inkl frakt og moms), nedlastingsversjonen fra adobe.no koster kr 2150. Mao er det ikke mye å spare, like greit å kjøpe fra Norge. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Jeg betalte 870 kr for oppgradering til 2.0, i USA koster det 99 dollar. Inkl norsk moms er det ikke den store forskjellen. For førstegangs kjøpere koster LR2 ca 2000 kr fra BH Photo (dette er inkl frakt og moms), nedlastingsversjonen fra adobe.no koster kr 2150. Mao er det ikke mye å spare, like greit å kjøpe fra Norge. 2150 eks mva vel? Men med mindre du kjøper andre ting i slengen fra USA så er det ikke så forferdelig mye å spare uansett. Endret 29. juli 2008 av Pallesen Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Jeg betalte 870 kr for oppgradering til 2.0, i USA koster det 99 dollar. Inkl norsk moms er det ikke den store forskjellen. For førstegangs kjøpere koster LR2 ca 2000 kr fra BH Photo (dette er inkl frakt og moms), nedlastingsversjonen fra adobe.no koster kr 2150. Mao er det ikke mye å spare, like greit å kjøpe fra Norge. 2150 eks mva vel? Ved nedlasting (uten å få tilsendt en fysisk CD rom plate) slipper du å betale moms. Edit: Blingsa litt her...jeg betalte 870 uten moms da jeg kun lastet ned, så det blir nok litt billigere for amerikanerne likevel. Men uansett koster fullversjonen 2150 for nedlastingsversjonen, skal du ha en fysisk CD rom må du i tillegg bet moms. Endret 29. juli 2008 av Autoxave Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Jeg betalte 870 kr for oppgradering til 2.0, i USA koster det 99 dollar. Inkl norsk moms er det ikke den store forskjellen. For førstegangs kjøpere koster LR2 ca 2000 kr fra BH Photo (dette er inkl frakt og moms), nedlastingsversjonen fra adobe.no koster kr 2150. Mao er det ikke mye å spare, like greit å kjøpe fra Norge. 2150 eks mva vel? Ved nedlasting (uten å få tilsendt en fysisk CD rom plate) slipper du å betale moms. Edit: Blingsa litt her...jeg betalte 870 uten moms da jeg kun lastet ned, så det blir nok litt billigere for amerikanerne likevel. Men uansett koster fullversjonen 2150 for nedlastingsversjonen, skal du ha en fysisk CD rom må du i tillegg bet moms. Ok, da er jeg med. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Saksa fra amazon: * Shipping: Currently, item can be shipped only within the U.S. Trist, men det er ikke sikkert de bryr seg så mye mer enn å tildredstille Adobes vilkår på papiret. Ved nedlasting (uten å få tilsendt en fysisk CD rom plate) slipper du å betale moms. Slipper i den for at ingen krever den inn, men du skulle ha betalt mva på nedlastingskjøp også. Men, når prisforskjellen er svinnende liten, er det vel ikke noe stort poeng å kjøpe fra utlandet likevel. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Ved nedlasting (uten å få tilsendt en fysisk CD rom plate) slipper du å betale moms. Slipper i den for at ingen krever den inn, men du skulle ha betalt mva på nedlastingskjøp også. Men, når prisforskjellen er svinnende liten, er det vel ikke noe stort poeng å kjøpe fra utlandet likevel. Dette visste jeg ikke. Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Det blir vel innledningsvis en mangel på Plugins, men får vel laste det ned ved første anledning når jeg kommer hjem for litt testing. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Simulering av gradert gråfilter er bare helt utrolig, alene nok for å oppgradere. Masse andre snacks også, som f.eks. muligheter for selektiv redigering på RAW og som ikke er destruktiv. LR 2 har satt en ny standard hva gjelder RAW konvertere, LR 2 er mer enn bare en evolusjon! Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Det blir vel innledningsvis en mangel på Plugins, men får vel laste det ned ved første anledning når jeg kommer hjem for litt testing. Jeffrey Friedl og Timothy Armes har nokre fine plugins. Eksport-pluginen for Flickr har eg t.d. brukt lenge. Lenke til kommentar
gregor Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Ved nedlasting (uten å få tilsendt en fysisk CD rom plate) slipper du å betale moms. Slipper i den for at ingen krever den inn, men du skulle ha betalt mva på nedlastingskjøp også. Niks....Det påløper bare moms ved kjøp av fysisk CD hvis du handler som PRIVATPERSON. Kjøper du i egenskap av firma (næringsdrivende), påløper moms også ved nedlastning av program. Den næringsdrivende må selv innberette momsen (tollvesenet beregner ikke). Men den næringsdrivende har fradragsrett på vanlig måte. gregor Lenke til kommentar
Trynemjoel Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Det blir vel innledningsvis en mangel på Plugins, men får vel laste det ned ved første anledning når jeg kommer hjem for litt testing. Jeffrey Friedl og Timothy Armes har nokre fine plugins. Eksport-pluginen for Flickr har eg t.d. brukt lenge. Jeg tenker mer i retning av mer funksjonelle plugins for redigeringsprosessen, som for eksempel farge og lys-plugins fra NIK. De finnes jo selvsagt til PS, men jeg liker brukeropplevelsen jeg får i Aperture, når jeg kan redigere hva jeg må i Aperture uten å måtte selge det frem og tilbake mellom Photoshop. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Kan du bruke pluginsene til å redigere i RAW eller må du gjøre om til TIFF el lignende filformater i Aperture? Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Da var LR2 innstallert. Endringene som er gjort virker jo bra og 2skjerm modusen er bra. Men det lagger litt hos meg. Noen andre som merker det går litt tregere? Selv på små justeringer som kontrast osv. henger det litt etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå