Gå til innhold

Fra Videokassett til PC

Anbefalte innlegg

Hei :-)

Eg prøver å legge inn mine videokassetter på pcèn.

Bruker ein Pinnacle 510 USB boks mellom video og PC. Og har programmet Pinnacle Studio Plus 11, til å få filmen inn på pc.

Så noen spm angående bruken av dette:

1. Bruker eg composite kabelen, får eg farger, men S-video kabelen blir det svart/kvitt, kvifor det??

2.Får opp bilde og alt i studio 11, men det er alltid ein liten strek nederst i bilde, som forstyrrer heile tida. Går den an å få bort den, kva skylder den streken.?? (Har sjekka om det er videoen som er feilen, men den viser bra når eg kobler den opp på tvèn!)

Noen som kan gi meg noen gode ideer på overføring av videokassetter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du gjør det på den måten jeg ville gjort det, men pinnacle har aldri laget utstyr som har vært brukbart som jeg har prøvd. Ville prøvd å få låne et hauppauge tv-kort, evt testet det på datakjeden f.eks. Det burde løse problemene dine. Når det kommer til videoredigering er pinnacle studio 11 greit for nybegynnere men pass på hvordan programmet komprimerer filmen din, det er lite poeng å komprimere til ingenting og så prøve å blåse det opp til stort format igjen, da er det uungåelig at bildet blir rævva.

Når det kommer til s-video så kan det være lurt å bruke det pga at det skal gi litt bedre bildekvalitet. Problemet ditt skyldes nok at du må stille på pinnacleboksen/programmet at den mottar svideo på en eller annen måte.

Lenke til kommentar
du gjør det på den måten jeg ville gjort det, men pinnacle har aldri laget utstyr som har vært brukbart som jeg har prøvd. Ville prøvd å få låne et hauppauge tv-kort, evt testet det på datakjeden f.eks. Det burde løse problemene dine. Når det kommer til videoredigering er pinnacle studio 11 greit for nybegynnere men pass på hvordan programmet komprimerer filmen din, det er lite poeng å komprimere til ingenting og så prøve å blåse det opp til stort format igjen, da er det uungåelig at bildet blir rævva.

Når det kommer til s-video så kan det være lurt å bruke det pga at det skal gi litt bedre bildekvalitet. Problemet ditt skyldes nok at du må stille på pinnacleboksen/programmet at den mottar svideo på en eller annen måte.

Ja men eg tenkte nå eg skulle bruke detta utstyret eg hadde. Må jo vere noen som har kanskje det problemet som meg. Studio 11 er greit for meg. Lager AVI fil utfra filmane, og det er jo det beste. Så det kan ikkje ha noe å si. S-video går an å velge sjølv ja, men kvar gong eg velge de , blir det ikkje farge.

Noen som har hatt problem med forstyrribnga nederst i bilde når ein overføre til pc??

Endret av KKAY
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
1. Bruker eg composite kabelen, får eg farger, men S-video kabelen blir det svart/kvitt, kvifor det??

2.Får opp bilde og alt i studio 11, men det er alltid ein liten strek nederst i bilde, som forstyrrer heile tida. Går den an å få bort den, kva skylder den streken.?? (Har sjekka om det er videoen som er feilen, men den viser bra når eg kobler den opp på tvèn!)

1. Kan være at avspillerenheten eller opptaksenheten din ikke støtter ekte S-Video, eller at de er stilt inn feil. Sort-hvitt med S-Videosignal er ganske normalt hvis en av enhetene ikke støtter S-Video fullt ut, eller ikke er stilt inn riktig. Det er godt mulig du må inn på noen innstillinger i programmet ditt, eller driveren til boksen, for å sette S-Video til "on", "enabled" eller noe sånt.

2. TV'er maskerer naturlig en del av bildet både oppe, nede og på sidene. Hvor mye varierer stort fra TV til TV... jeg har sett TV'er hvor hele TV-stasjonslogoen er borte pga. overdreven maskering.

VHS opptak har ofte en strek eller annen forstyrrelse helt øverst og/eller nederst i bildet. Hvis streken er langt ned i bildet, kan det være at den maskeres bort av TV'n, mens du ser den på PC skjermen om programmet du bruker ikke maskerer. Da er det ingen måte å få den bort på, med mindre programmet du bruker kan maskere/zoome inn i bildet.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Lager AVI fil utfra filmane, og det er jo det beste.

AVI er et "container-format". Det vil si at AVI-filer inneholder data encoded med en av mange forskjellige codec'er. DivX, XVid, etc etc. Det er to ting som er viktig for kvaliteten, og det er

1. Bitrate

2. Codec

Om data er lagret inne i en AVI-fil eller en Ogg-fil er knekkende likegyldig for kvaliteten. Det viktige er bitrate og codec.

Nå vet jeg ikke helt hva som er passe for VHS, men det skal se bra ut på pc-skjermen når du spiller av i fullskjerm. Og pass på så du digitaliserer i full oppløsning.

Noen som har hatt problem med forstyrribnga nederst i bilde når ein overføre til pc??

I gamle dager før widescreen-tv'en så var den stripa forhatt. Den kommer av litt dårlig tape på litt dårlig spiller. Det er altså ikke digitalisering-enheten din sin skyld. Det hender også at man kan skru på noen kalibreringsgreier på selve vhs-spilleren for å fjerne stripa. (Men hvordan kommer an på VHS-spilleren..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...