Gå til innhold

ASUS P5B / DUO8400 / 533 MHz ram?

Qbiq

Anbefalte innlegg

Jeg har et ASUS P5B hovedkort, 3GB 533MHz Ram (2x1Gb + 2x512Mb) og en gammel 3,2Ghz socket 775 Pentium CPU.

Jeg kunne tenke meg å oppgradere til en annen CPU, f.eks. en duo 8400 / 8500 da jeg ønsker meg litt flere fps i spill (og raskere respons generellt)

MÅ jeg bytte ut Rammen min eller tror dere dette vil funke, om ikke helt optimalt ?

Info om hovedkortet mitt:

- Support Intel® next generation 45nm Multi-core CPU

- Intel LGA775 Platform

- Intel® Quad-core CPU Ready

- Intel® Core™2 Extreme / Core™2 Duo Ready

- Intel® Pentium® Extreme / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D Ready

- 1066/800/ 533 MHz

- Dual-channel DDR2 800/667/533

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Det vil fungere greit med 533 mhz ram brikker. Hva slags cpu er det du vil ha for vis du skal ha den raskeste og beste som fins så kan det hende at rammen blir en liten flaskehals. Men vis du skal ha helt vanlige cpuer til 2000 kr klassen så kan jeg ikke se for meg noe problemer, du kan jo også vurdere og overklokke rammen din vis du føler senere at den blir for treg eller kjøpe raskere ny ram ved en senere tid for ram prisene er ganske lave for tiden.

Lenke til kommentar

Vil ikke kunne kjøre en av de nye prosessorene med 1333 MHz busshastighet(E8400/E8500) på det hovedkortet med 533 MHz minnebrikker.

Laveste divider er 1:1 noe som betyr 667MHz minne. Vil muligens fungere om du klarer å overklokke minnebrikkene dine til den hastigheten.

Du vil også måtte oppdatere bios, se Asus sine sider.

Endret av Pastafarian
Lenke til kommentar

Takk for svar.. Jeg hadde ikke tenkt på noen ekstrem cpu, men å bruke en drøy tusenlapp på en Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775 f.eks. kanskje kunne vært en fornuftig oppgradering? Den jeg har er E540 (prescott tror jeg), en skikkelig veteran så en duo burde jo gruse den?

Hva er raskeste cpu jeg kan ha uten å oppgradere minnet / overklokke det da ?

Det vil fungere greit med 533 mhz ram brikker. Hva slags cpu er det du vil ha for vis du skal ha den raskeste og beste som fins så kan det hende at rammen blir en liten flaskehals. Men vis du skal ha helt vanlige cpuer til 2000 kr klassen så kan jeg ikke se for meg noe problemer, du kan jo også vurdere og overklokke rammen din vis du føler senere at den blir for treg eller kjøpe raskere ny ram ved en senere tid for ram prisene er ganske lave for tiden.
Endret av Qbiq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

masse av kraft i en E8400, de er jo også kjent for og være veldig glade i overklokkingen.

Ville sakt det er en veldig fornufting oppgradering vis du føler at du trenger det.

Du kan jo prøve og oppgradere biosen din for og se om det kan gjøre pc-en raskere, for da slipper du og kjøpe en ny cpu .

Lenke til kommentar

Så det vil være en betydelig risk for at jeg må kjøpe nye rambrikker uansett? 4gig 800Mzh ram koster 695,- på netshop ser jeg... kanskje det hadde vært lurt å bestille det samtidig med cpuen da?

Vil ikke kunne kjøre en av de nye prosessorene med 1333 MHz busshastighet(E8400/E8500) på det hovedkortet med 533 MHz minnebrikker.

Laveste divider er 1:1 noe som betyr 667MHz minne. Vil muligens fungere om du klarer å overklokke minnebrikkene dine til den hastigheten.

Du vil også måtte oppdatere bios, se Asus sine sider.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Vis du skal ha 4 gb med ram så kan jeg anbefale deg og skaffe vista 64 bit så du får utnyttet all rammen du setter inn i pc-en din. Vista 64 bit home premium. Jeg ble personlig kvitt alle mine Blåskjermer og problemer når jeg byttet til vista 64 bit fra XP home 32 bit. Kanke si helt hvorfor men ble ivertfall mer stabilt og mye raskere.

Lenke til kommentar

Jeg er tydeligvis ikke HELT "slått på" i dag... Jeg har DDR2-5300 ram (sier bios), og det er jo 667GHz, right? så da trenger jeg kanskje bare en bios update så kan jeg dundre inn en bestilling på E8400 + vista 64 home oem og få "ny pc" ? (håper jeg kan oppdatere bios uten diskettstasjon kanskje prøve DET først) (jeg har et 4870 skjermkort så da kanskje dette kan begynne å ligne på en orntli pc?)

Er jeg på riktig spor nå?

JuHUH.jpg

Jeg har et ASUS P5B hovedkort, 3GB 533MHz Ram (2x1Gb + 2x512Mb) og en gammel 3,2Ghz socket 775 Pentium CPU.

Jeg kunne tenke meg å oppgradere til en annen CPU, f.eks. en duo 8400 / 8500 da jeg ønsker meg litt flere fps i spill (og raskere respons generellt)

MÅ jeg bytte ut Rammen min eller tror dere dette vil funke, om ikke helt optimalt ?

Info om hovedkortet mitt:

- Support Intel® next generation 45nm Multi-core CPU

- Intel LGA775 Platform

- Intel® Quad-core CPU Ready

- Intel® Core™2 Extreme / Core™2 Duo Ready

- Intel® Pentium® Extreme / Pentium® D / Pentium® 4 / Celeron® D Ready

- 1066/800/ 533 MHz

- Dual-channel DDR2 800/667/533

Endret av Qbiq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

jepp det du trenger er en bios flash. jeg prøvde og få lagd en direkt link ned til hovedkortet og biosen din med asus sin side nektet og gjøre det for adressen var alle de samme uansett hva. Det du kan gjøre er bare og skrive "P5B" i Download menyen teksten som står under er: Input Model to Searc

bios

husk og ta med bios flash verktøyet som ligger under: BIOS-Utilities

Så er det bare og bestille en E8400 eller E8500 (45nm) vis du ønsker for hovedkortet ditt støtter 45 nm cpu.

hovedkortet ditt!

lykke til.

Lenke til kommentar

Det gikk fint å flashe bios til nyeste beta.. Men når jeg reboota fikk jeg beskjed om at ntdlr missing eller noe slikt, men så ved å be pc`en om å kjøre siste funksjonerende boot så boota den.. men den klager fortsatt (denne feilmeldingen har jeg slitt litt med de siste åra gjennom forskjellige setups .. ved endringer at disk, ram whatever kommer denne feilen.. skulle ønske det var en easy way out fra denne? (utenom reinstall.. akkurat NÅ er reinstall ikke en big issue siden jeg bestilte en 8500 + vista 64 oem og jeg regner med at jeg kan hente de i "hentebua" i morra.. er det en easy fix så gjerne fortell meg hva jeg skal gjøre, men i værste fall klarer jeg å vente til i morgen (når jeg skal installere vista (på tross av brutale advarsler fra sjefen som har det på sin bærbare)) .. :)

et side spm.. er det noe vits i 800/1066 mhz ram kontra 667? eller er det kun små forskjeller ?

neste oppgradering bør vel bli psu.. siden jeg har bare 500W (mist rev3)

jepp det du trenger er en bios flash. jeg prøvde og få lagd en direkt link ned til hovedkortet og biosen din med asus sin side nektet og gjøre det for adressen var alle de samme uansett hva. Det du kan gjøre er bare og skrive "P5B" i Download menyen teksten som står under er: Input Model to Searc

bios

husk og ta med bios flash verktøyet som ligger under: BIOS-Utilities

Så er det bare og bestille en E8400 eller E8500 (45nm) vis du ønsker for hovedkortet ditt støtter 45 nm cpu.

hovedkortet ditt!

lykke til.

Endret av Qbiq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

du kan jo alltids overklokke rammen din vis du føler at den blir for treg, men jeg vil ikke tro vanlige folk trenger mer en 800mhz. Det er vel litt forskjell selvsagt siden det kan bli en dobling i hastigheten så er det jo en forskjell men du må nok belaste en del for at du skal merke det skikkelig.

Du trenger ingen ny PSU med mindre den du har nå ikke fungerer lenger eller du skal oppgradere pc-en din med skjermkort eller lignende som krever mer strøm enn den du har nå kan levere.

Anbefaler deg og laste ned alle 64 bit driverne før du innstalerer vista så slipper du og lete etter de når du har fått pc-en din.

Lenke til kommentar

Jeg tør ikke overklokke, for jeg føler jeg er litt på "etterskudd" med power.. Jeg har 4870 skjermkort, et par ekstra silent vifter, 3 interne harddisker, dvd, og et par eksterne hdd, pluss usb hubber osv.. (og nå har jeg en gammel P4 cpu som HELT sikkert bruker mer strøm enn en duo8500 ?

Kanskje jeg kan prøve litt oc når / HVIS jeg får den nye cpu`en til å funke? . men første pri er å få det til å boote med ny cpu og os ! regner ikke med at overgangen til vista blir uproblematisk ;)

du kan jo alltids overklokke rammen din vis du føler at den blir for treg, men jeg vil ikke tro vanlige folk trenger mer en 800mhz. Det er vel litt forskjell selvsagt siden det kan bli en dobling i hastigheten så er det jo en forskjell men du må nok belaste en del for at du skal merke det skikkelig.

Du trenger ingen ny PSU med mindre den du har nå ikke fungerer lenger eller du skal oppgradere pc-en din med skjermkort eller lignende som krever mer strøm enn den du har nå kan levere.

Anbefaler deg og laste ned alle 64 bit driverne før du innstalerer vista så slipper du og lete etter de når du har fått pc-en din.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Overgangen blir så vanskelig som du ønsker den skal bli, vis du har elle driverne klare og alt som trengs klart går det kjempe greit. Vis du må lete etter alle driverne og alt selvsagt blir du irritert, Men de fleste som klagde på vista var helt i starten og mange av disse feilene har nå blitt fikset.

Lenke til kommentar

Hvor hardt skal de dumme plastskruene på den jxvla vifta trykkes ned mot hovedkortet ? skal man skru på dem eller bare satse hele kroppsvekten på at det kanskje sier "klikk" ? for en elendig brux ??? står ingenting, bare noen PILER ? Jeg trykket veldig hardt NED og ikkeno klikk kom.. alternativet var trykk hardere eller sett tilbake den GODE gamle vifta med metalskruer som enhver idiot kan feste årntli... det er gammal pasta på denne, så kontakten mellom cpu og kjøler er ikke helt perfekt .. ligger på 51-58 grader.

MEN vista installerer ikke ! kan det ha noe med DET å gjøre ? den stopper etter jeg har sagt fra hvilken partisjon den skal installere seg på, og bedt den formattere den. (dette er partisjonen jeg kjørte xp på tidligere... (som xp ikke klarte å boote mer enn 1/3 av etter jeg oppgraderte bios)

bios finner cpu, rapporterer riktig fart etc.. men feil ram. sa jeg hadde 800.. mens jeg har 5300 ram .. jeg ga beskjed om det i bios..

Hva gjør jeg nå ? jeg har ingen disk jeg ønsker å ofre på en clean vista boot disk.. jeg kan KJØPE en ny hvis det er det som skal til.. men hva tror dere er gæærnt ?

Overgangen blir så vanskelig som du ønsker den skal bli, vis du har elle driverne klare og alt som trengs klart går det kjempe greit. Vis du må lete etter alle driverne og alt selvsagt blir du irritert, Men de fleste som klagde på vista var helt i starten og mange av disse feilene har nå blitt fikset.
Endret av Qbiq
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

De dumme plastskruene skal godt ned og så skal du skru dem til siden. Det er piler oppå dem som viser at du skal skru dem til høyre eller venstre.

Personlig så knakk jeg de dumme pinnene så jeg måtte kjøpe en helt ny vifte. Så jeg fant ut at jeg aldri skal gå tilbake til sånn plast tull.

Thermalright extreme 120 skulle jeg skru fast med en metall plate bak og det var tusen ganger bedre enn de duste plast festene som jeg knakk.

Ja vis tempraturen din er 51-58 så er den nok ikke festet skikkelig med mindre du har veldig høy rom tempratur.

Har du formatert XP partisjonen? det du gjør er at du først formaterer den harrdisken/partisjonen og så ber du den om og installere.

Det kan hende den ikke vil det det om du har innstalert noe XP på den andre partisjonen din, for kan hende vista trenger en ren innstalering.

Har du noen ekstern harddisk eller noen dvd-er du kan få brent tingene dine ut på så du kan ta en clean vista innstalering?

Du kan alltids brenne ut en linux ubuntu cd og så bare starte med den og så få ut tingene dine og så formatere om alt og innstalere vista rent. For det kan være at det er noe på harddisken som har blitt innstalert som skaper problemer for deg.

Lenke til kommentar

Alle diskene mine er fulle av alltmulig gammalt tull, så jeg har bare den ene partisjonen (som jeg ikke får til å funke) til å leke med...

MEN jeg tipper du har rett.. jeg har bestilt en ny disk, og den skal være dedikert bootdisk (Barracuda 7200.11 500 GB) så bestillte jeg litt pasta OG (for sikkerhets skyld) en ZEROtherm CPU Vifte CF800 (http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=103252)

Jeg kobler av alle gamle disker og prøver med kun den nye (først) så installere vista på den... (så får jeg heller adde de gamle diskene når (hvis) alt er oppe å kjøre..

går det FORTSATT ikke får jeg sjekke om rammen min kan være skadet / for dårlig kanskje ? Maskinen min er bra kjølt så det burde ikke være varmeproblem som gjør den ustabil. men cpuen skal jeg få ned tempen på i kveld..

En vifte som var kjempegod/stille til å kjøle ned en 775 pentium4 (540) cpu burde jo gjøre en god jobb på en 8500 også, right ?

De dumme plastskruene skal godt ned og så skal du skru dem til siden. Det er piler oppå dem som viser at du skal skru dem til høyre eller venstre.

Personlig så knakk jeg de dumme pinnene så jeg måtte kjøpe en helt ny vifte. Så jeg fant ut at jeg aldri skal gå tilbake til sånn plast tull.

Thermalright extreme 120 skulle jeg skru fast med en metall plate bak og det var tusen ganger bedre enn de duste plast festene som jeg knakk.

Ja vis tempraturen din er 51-58 så er den nok ikke festet skikkelig med mindre du har veldig høy rom tempratur.

Har du formatert XP partisjonen? det du gjør er at du først formaterer den harrdisken/partisjonen og så ber du den om og installere.

Det kan hende den ikke vil det det om du har innstalert noe XP på den andre partisjonen din, for kan hende vista trenger en ren innstalering.

Har du noen ekstern harddisk eller noen dvd-er du kan få brent tingene dine ut på så du kan ta en clean vista innstalering?

Du kan alltids brenne ut en linux ubuntu cd og så bare starte med den og så få ut tingene dine og så formatere om alt og innstalere vista rent. For det kan være at det er noe på harddisken som har blitt innstalert som skaper problemer for deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Nja den burde ivertfall gjøre en grei jobb vil jeg tro. Kan ikke se noen stor grunn for at den ikke skulle klare og kjøle ned ivertfall brukbart ned. Du kan jo laste ned memtest+86 og sjekke om det er rammen din.

memtest86+

Lenke til kommentar

Hvor mye kontaktpasta trengs mellom cpukjøler og prosessor og skal man gni det utover eller bare legge på noen dråper hist og pist på cpu eller kjøler ? hvordan gjør man dette på best mulig måte.. og samtidig dersom man skal ta det bort, hva gjør man da?)

:)

(pc`en min oppfører seg HELT likt som i går selv om jeg nå kun har en ny tom sata harddisk og den gamle sata DVD-rw`en... stopper opp etter noen min.. godt mulig det er fordi idle tempen min er 55-57 grader.. virker noe høyt for en utrimmet 8500 right ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...