Gå til innhold

Sjefkokk for 4ungdommer

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal flytte inn i et kollektiv sammen med 4 andre gutter, siden jeg er glad i å lage mat så fikk jeg ansvaret for å holde middag hver dag

Jeg trenger tips til enkle og sunne retter jeg kan lage

Vi skal en tur til svergie før vi flytter inn (10. August) og før det skal vi handle inn masse forskjellig kjøtt.

All mulig tips og erfaring som er mer eller mindre relevant tas imot med stor glede

Liste over retter:

pita pizza

Taco, Kjøp kjøtt i sverige

Kebab, kjøp kjøtt i sverige

Hamburger, kjøp burgere i sverige

Kylling - Toro ferdigposer (tika masala, tandori osv)

Spagetti

Fiskepinner

Grønt= usunt

EDIT: Vil helst ha forslag til SUNNE matretter.

Kan diskuteres i evighet om hva sunt er, men dette er ikke tråden for det. Det jeg mener som sunt er rent kjøtt, lite kcal per 100g og mye proteiner

Endret av Zeelot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dumt spm, men blir ikke det mye jobb??

Kan ikke de andre læres opp til å lage mat selv de også??

Du kan regne med å tilbringe en del tid på kjøkkenet, men det antar jeg at du har regnet ut allerede. :)

Trodde man sambarbeidet i kollektiv. Det er i allefall min erfaring. Da jeg selv har lært opp folk som ikke kunne lage mat.

Lenke til kommentar

Vi sammarbeider med at vi gjør forskjellige oppgaver. Jeg liker å lage mat, derfor har jeg ansvaret for middag.

Jeg bruker ca 15-30min hver dag på å lage mat til meg selv, og det har jeg gjort i et år. Og jeg tviler på at jeg kommer til å bruke så veldig mye lenger tid.

Lenke til kommentar

Tacograteng er en slager hjemme hos oss, samboeren lager det støtt og statig, og det er rimelig sunt (få kalorier):

100 g tacochips som en seng i bunnen av en ildfast form. Hell over en mølje av en halv pakke stekt karbonadedeig sammen med en halv boks bønner, tacokrydder, en boks tacosaus og en hakket purreløk, stek/kok gjerne en hakket chili også inni miksen. Dryss over en neve eller to revet lett-ost (mindre fett, men god til gratinering), stek i ovnen i 10-15 min på 200ish grader. Holder til 3 personer.

Lenke til kommentar

Wok med sursøt saus.

4 kyllingfilleter for 4 personer.

skjær opp i småbiter. Lag en enkel marinade og la dem ligge i fra 15 min til dagen før.

Det skal ikke så mye til før smaken trekker inn i kjøttet.

marinade:

1 spiseskje søt chilisaus

3 hvitløk

4 spiseskje soyasaus

2 Spiseskje vinedikk lys

Kutt de grønnsakene du vil ha opp i like store biter.

Løk, paprika, o.s.v.

Stek i omgang. Ikke alt på en gang fordi da blir det kokt og ikke stekt. Du må regne med å ta det du lager ut av wok`en flere ganger underveis hvis du har mye forskjellig i forskjellige størrelser. Wok`en må bli varm mellom hver gang da maten du tar oppi er kald. Beregn tid til dette. Stek alt med rapsolje.

Sursøt saus:

1 boks tomatpure

1 spiseskje sukker

3 ss soyasaus

1 kyllingbuljongterning knust oppi

1 spiseskje vineddik

Stek kjøtt i flere omganger på 200 grader til alt er stekt. Gjør det samme med grønnsakene til alt er stekt. Samle alle grønnsaker i wok og legg sursøt saus over.

Legg kjøttet tilbake på slutten. Kutt opp fersk koriander eller basilikum og legg over på slutten. 1 liten neve av hver. Tilsettes etter smak.

En veldig god og enkel wok. :)

Ps. Start med å koke risen med en gang før du begynner.

Endret av UUnreal
Lenke til kommentar

En ting som har vært veldig populært hos oss har vært kylling i currysaus.

Du trenger egentlig bare kylling, kokosnøttmelk og diverse curryblandinger og chili, samt alle slags grønnsaker du vil ha i.

Vi pleier å ha kyllingfilét i småbiter, gulerøtter i skiver, sugar snaps (sukkererter på norsk er det vel), litt løk og ananas.

Dette serveres med ris, og du kan gjerne lage en svær porsjon og fryse den ned.

Og det er heller ikke vanskelig å lage.

Ta passelig med kylling og stek den i en panne med høy kant.

Mens den steker kutter du opp gulerøttene, og når kyllingen er ferdig hiver du gulerøttene og sugarsnapsene oppi sammen med kokosnøttmelken.

Så smaker du til med chilimix og chilipaste. Vi bruker 1 ts med chilimixen og 2-3 ts med chilipasta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...