Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ulike problemer med nybygd PC (temperatur og minne)

Anbefalte innlegg

Gleden er stor når alt virker som det skal, men det gjorde det dessverre ikke denne gangen. Derfor er jeg på søken etter hjelp! :D

Problem nummer én:

Temperaturene er hva jeg vil kalle noe sommerlige.. Temperaturen på prosessoren (C2D E8400) idler rundt 55* (målt med CoreTemp og HWMonitor, pluss inbuiltsaken på hovedkortet, alle sier det samme), dette i et noe kaldt rom med en Noctua NH-U12P kjøler og viften på 1300rpm. Hva ville det vært med stock da? Forøvrig er kabinettet Antec Sonata III, og jeg mener ikke luftgjennomstrømningen er så ille (ryddet relativt bra i ledningene etc, alt er helt nytt etc.)

Skjermkortet (HD 4870) synes jeg også holder for høy temperatur, 80-85* idle. Er dette vanlig, eller har jeg rett i at dette er alt for høyt? (Venter mer 50-60* selv, idle)

Problem nummer to:

Minnet av typen Mushkin Redline ext. performance 4GB (disse: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=97587), kjører kun på 800mhz, når de skal kjøre på 1000mhz. Dersom jeg på hovedkortet (Asus P5Q PRO) setter DRAM frequency fra auto til DDR2-1002MHz nekter alt totalt, og det fører til BSOD ved boot (Vista). Jeg har også satt timings fra 5-5-5-18 til 5-5-5-15.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom jeg setter DRAM frequency til DDR2-1066 virker det som alt går helt fint. Temperaturene er fortsatt alt for høye på CPUen, men fikset GPU-temperaturene. Det rare nå er at CPUen har klokket seg ned, dette med Speedstep, C1E og vistastrømsak slått av. Er det noe mer jeg må deaktivere?

Lenke til kommentar
CPU temp kan leves med, men GPU er for varm. Har du hatt kjølepasta på prosessoren? Isåfall kan det virke som det er litt for mye.

Feil, HD4870 ligger på dette! Hadde ditt 4870 kort ligget på 50-60'C derimot hadde det vært noe feil!

Jeg har akkurat samme skjermkort og cpu. Min CPU temp idler på rundt 40 med medfølgende kjøler. Skjermortet rundt 80'C

Din CPU temp er kanskje litt høy. Grunnen kan være at kjøleren ikke sitter godt nok. Dette verifiserer du ved å se på undersiden av HK at alle de sorte tappene har kommet helt ut, dvs forbi den blanke plasten rundt de. Dette slet jeg med om måtte demontere 2-3 ganger før jeg klarte.

Annen grunn er at det generelt er dårlig ventilasjon i ditt kabinet. Hvis så bidrar også skjermkortet til litt oppheting selv om dette kortet blåser varme ut. Husk også at det i disse dager er svært varmt! Jeg merker dette selv på mine temperaturer.

Om du vil ned litt anbefales det å bytte til en skikkelig cpu kjøler med god termisk pasta, du vil nok da komme ned i rundt 30grader der.

For GPU kan du manuelt endre vifte hastigheten og komme deg ned i temp, men opp i støy.

Sørg også for god ventilasjon..

Uansett det er ikke noe unormale temperaturer, men var jeg deg ville jeg dobelltsjekket på undersiden av HK at cpu kjøler sitter ordentlig.

Lenke til kommentar
CPU temp kan leves med, men GPU er for varm. Har du hatt kjølepasta på prosessoren? Isåfall kan det virke som det er litt for mye.

Feil, HD4870 ligger på dette! Hadde ditt 4870 kort ligget på 50-60'C derimot hadde det vært noe feil!

Jeg har akkurat samme skjermkort og cpu. Min CPU temp idler på rundt 40 med medfølgende kjøler. Skjermortet rundt 80'C

Din CPU temp er kanskje litt høy. Grunnen kan være at kjøleren ikke sitter godt nok. Dette verifiserer du ved å se på undersiden av HK at alle de sorte tappene har kommet helt ut, dvs forbi den blanke plasten rundt de. Dette slet jeg med om måtte demontere 2-3 ganger før jeg klarte.

Annen grunn er at det generelt er dårlig ventilasjon i ditt kabinet. Hvis så bidrar også skjermkortet til litt oppheting selv om dette kortet blåser varme ut. Husk også at det i disse dager er svært varmt! Jeg merker dette selv på mine temperaturer.

Om du vil ned litt anbefales det å bytte til en skikkelig cpu kjøler med god termisk pasta, du vil nok da komme ned i rundt 30grader der.

For GPU kan du manuelt endre vifte hastigheten og komme deg ned i temp, men opp i støy.

Sørg også for god ventilasjon..

Uansett det er ikke noe unormale temperaturer, men var jeg deg ville jeg dobelltsjekket på undersiden av HK at cpu kjøler sitter ordentlig.

Bruker ikke standardkjøleren, bruker en Noctua NH-U12P (https://prisguiden.no/product.php?productId=87148), denne mener jeg skal kjøle CPUen tilstrekkelig bedre enn standardkjøleren, men CPUen idler fortsatt rundt 50 grader, under load rundt 65 grader. Har sjekket at den sitter godt, og at det er god kontakt mellom CPU og base. Første gang jeg bruker noe annet enn standardkjøler i en PC, har lest gode reviews osv, men dette blir jeg ikke akkurat forbauset av. Det eneste jeg kan tenke på i farten er laget med pasta, dette smurte jeg kanskje litt fort på (dekket ikke kantene ordentlig). Er dette veldig viktig? Skal jeg smøre på et nytt, tynt lag med pasta, som dekker hele overflaten?

Lenke til kommentar
Regner med du så denne og https://prisguiden.no/product.php?p...8611#userReview

Det betyr jo at det er ettellerannet feil. Enten montasje, pasta eller softwaren som leser av feil temp. Sjekka bios? Er usikker på om sw henter temp fra bios, men hvis den gjør det hender det jo noen bioser viser feil og i værste fall må flashes..

BIOS viser det samme. 50 grader CPU, 50 grader NB idle. Kjøleren er av den typen som enten sitter veldig godt, eller så sitter den ikke i det hele tatt. Jeg har kontrollert at alt sitter som det skal, at viften blåser riktig vei osv. Skal legge nytt lag med pasta så fort jeg gidder, skal prøve å flashe BIOS og. Irriterende det her :realmad:

Endret av Lolled
Lenke til kommentar

Ventilasjon er en Antec TriCool-vifte, medfølgende i Sonata III kabinettet. Den er satt på medium hastighet (high blir for mye), og skal etter min mening blåse den varme luften fra CPU-kjøleren ut av kabinettet. Utenom dette er det ingenting.

Det er ikke mye rot i ledningene, ryddet ganske bra etter jeg var ferdig med byggingen. Ellers er temperaturen i rommet rundt 25 grader.

Endret av Lolled
Lenke til kommentar
Ventilasjon er en Antec TriCool-vifte, medfølgende i Sonata III kabinettet. Den er satt på medium hastighet (high blir for mye), og skal etter min mening blåse den varme luften fra CPU-kjøleren ut av kabinettet. Utenom dette er det ingenting.

Det er ikke mye rot i ledningene, ryddet ganske bra etter jeg var ferdig med byggingen. Ellers er temperaturen i rommet rundt 25 grader.

blåser cpu-viften luft mot cpu, eller trekker den luften ut? kan hende det lønner seg å snu kabinettviften.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...