Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kreft av snus?

Gjest estragon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Passiv røyking? Det er snus vi snakker om her.

Synes det var ganske passende jeg. laugh.gif

Poenget var at det går og tenke selv.

Ingen har sagt noe annet. Poenget mitt var ikke at snus ikke er farlig, men at jeg mistenker at snus er såpass lite farlig at det egentlig ikke er så mye å bekymre seg over. Selv studiene du viser til sier bl.a. at snusekstrakt brukt på mus har vist seg å være kreftfremkallende, og at det er en sammenheng mellom snus og munnkreft. Det hadde jeg virkelig også forventet. De sier derimot lite om hvor farlig det er, og hvis det hadde vært direkte dødelig, som røyk jo faktisk er, hadde vi nok fått høre det. "Snus kan kanskje være farlig, men jeg synes det er verdt det", er en selvstendig tanke. "Snus kan være farlig, jeg må unngå alt som må være farlig for det er lurt for det har jeg lest i Dagbladet" er dogmatisk.

Lenke til kommentar
Ingen har sagt noe annet. Poenget mitt var ikke at snus ikke er farlig, men at jeg mistenker at snus er såpass lite farlig at det egentlig ikke er så mye å bekymre seg over. Selv studiene du viser til sier bl.a. at snusekstrakt brukt på mus har vist seg å være kreftfremkallende, og at det er en sammenheng mellom snus og munnkreft. Det hadde jeg virkelig også forventet. De sier derimot lite om hvor farlig det er, og hvis det hadde vært direkte dødelig, som røyk jo faktisk er, hadde vi nok fått høre det. "Snus kan kanskje være farlig, men jeg synes det er verdt det", er en selvstendig tanke. "Snus kan være farlig, jeg må unngå alt som må være farlig for det er lurt for det har jeg lest i Dagbladet" er dogmatisk.

Nå er jeg ening at du ikke kan eller bør beskytte deg selv mot alt som er farlig. Men hva som er "verdt det" kan være svært forskjellig fra person til person. Hvor farlig der er vett vi jo ikke, bare at det er skadelig, så da spørs det om du vil ta sjansen eller ikke.

Du kan få kreft av snus, og så er det opp til hver enkelt og bedømme risiko vs fordeler.

Nå tror jeg personlig at det ikke er kreft som er den største helse fare med snus, men heller hjerte og kar sykdommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...