Gå til innhold

Har 400D, bør jeg oppgradere til 5D eller 1D?

Anbefalte innlegg

Blir litt som å kjøre en Ferrari med diagonaldekk.. Det er fremdeles en Ferrari men det er noe som ikke helt stemmer..

Evt som å kjøre en Ferrari med billig setetrekk.

Jeg catcher aldri slike analogier som har til hensikt å "bevise" at man må ha dyrt utstyr dersom man har dyrt hus. Tvert imot så vil det vel alltid være slik at det utstyret som fungerer, det fungerer. Dersom Ferrari med ballongdekk fungerer til ditt bruk (f.eks norske veier hvor fartsgrensen uansett er 100km/t) så er det ingen grunn til å bruke masse penger på mer status.

-k

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i at en 50/1.8 på en 5D kan gi helt ok resultat, alt etter hva man krever og at man har litt kjennskap til hvordan oppnå best mulig resutat når det trengs.

Synest imidlertid at du tar veeel hard i, k-ryeng, når du sier at all fastoptikk til Canon er mer enn god nok for 5D.

I 'mer enn god nok', legger jeg blant annet at objektivet yter godt fra hjørne til hjørne selv på store blendere, og slike objektiv vokser ikke på trær.

Når det er sagt, er ikke god hjørneskarphet definisjonen på et godt bilde, eller på en annen måte - et bilde kan være legendarisk selv uten god hjørneskarphet og den ypperste boké... ;)

Anbefaler en kikk på denne: http://www.prime-junta.net/pont/Reviews/05..._EF_Primes.html

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Hvis noen lurer så gir 5D + 50 1.2 @ 1.2 veldig skarpe bilder rett ut av kamera.

Jeg syns også det er litt rart at du skriver at 5D er for stort til å ha med seg overalt, men det kan være at jeg er vant til 1D.

Lykke til med fotograferingen :)

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar
Synest imidlertid at du tar veeel hard i, k-ryeng, når du sier at all fastoptikk til Canon er mer enn god nok for 5D.
Okey da, yter tilfredsstillende da... :-)

Selvfølgelig tar jeg litt hardt i når jeg sier at all fastoptikk yter greit, men samtidig er det hevet over enhver tvil at all EF-fastoptikk på markedet er i klasse med det de fleste regner som en bra zoom. Noen har artifakter og svakheter også sammenliknet med toppoptikk, men sammenlikner man med zoomoptikk i samme prisklasse, eller optikk folk flest har råd til, er selv 50mm f/1.8 II og 28mm f/1.8 bra - selv om det finnes bedre (og dyrere) alternativer.

Når det er sagt, er ikke god hjørneskarphet definisjonen på et godt bilde, eller på en annen måte - et bilde kan være legendarisk selv uten god hjørneskarphet og den ypperste boké... ;)
For å ikke snakke om at et bilde som er sylskarpt fra hjørne til hjørne, suveren boke og perfekt eksponert ikke nødvendigvis er et bra bilde... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...