Gå til innhold

Hvordan partisjonere Dell bærbar pc?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har en ett år gammel bærbar Dell som jeg ønsker å partisjonere. Jeg har gjort dette tidligere (på en annen Dell-pc) vhja PartitionMagic men fikk så store problemer at jeg måtte ringe Dell om hjelp og service. Resultat ble at alt som var på pcen ble slettet. (Heldigvis hadde jeg backup.)

Nå vurderer jeg å droppe bruk av PartitionMagic siden det fungerte dårlig med Vista og Dell.

Eneste alternativ jeg har da (slik jeg ser det) er å formattere hele pcen før jeg innstallerer Vista på nytt. Problemet med Dell er at jeg da ikke har innstallasjons-cd til Vista. JAllikevel tror jeg det vil være en fordel å formatere hele pcen for å få en clean start og forhåpentligvis øke ytelsen.

Noen som har råd om innstallasjon av Vista på Dell,

eller en alternativ måte for å partisjonere pcen på?

Ser frem til svar.

Mvh, royend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Partition Magic 8 støtter ikke Vista enkelt og greit . Hold deg unna det programmet. Bruk heller Paragon Disk Manager v9 hvis du skal resize endre på partisjon(er) i etterkant , som er 100% problemfritt med Vista.

Når det gjelder bærbar PC mener iallefall jeg at det ikke er noe særlig å hente med å tukle med flere partisjoner så lenge man defragmenterer filsystemet i ny og ne.

I værste fall deler jeg HDD i to partisjoner type basic/MBR hvor Vista bør få minst 40GB og den andre "resten" av plassen dedikert til "lagring" (men det kommer litt an på total HD size).

Liten vits å dele en 60GB eller 80GB HD i flere partisjoner.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Grunnen til at jeg velger å dele opp harddisken i to er pga stor (320Gb) men treg (5400rpm) harddisk og treg prosessor (AMD). Helt fra første gang denne pcen ble startet har den vært treg, og for meg virker det nesten uansvarlig av Dell å selge denne med Vista. ALT går tregt og det selv om det ikke finnes et eneste krevende program (annet enn Vista + Word/Excel/Outlook).

Harddisken vil bli delt i to der Vista og MS Office får 80Gb å leke med, mens de siste 260Gb blir lagringsplass for annet.

Vil dere anbefale en clean start (formatere) eller bare partisjonere i etterkant, f.eks. med PartitionMagic v9?

Edit: Tester fremgangsmåten som PerB anbefaler...:

Her er en oppskrift på hvordan man endrer partisjoner i Vista:

http://www.lytebyte.com/2007/02/19/how-to-...end-and-shrink/

Mvh, royend

Endret av royend
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...