Dark Fire Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Hvordan finner jeg ut av spesikisasjonen; rekkevide, når det kommer til kjøp av trådløse nettverkskort? For eksempel på komplett. Jeg kan så og si nada hardware, men målet er å oppnå en lengre rekkevide (helst oppimot 100m). Jeg kan gjerne bruke en antenne, om det er billigere/bedre. Penger, er som alltids, et problem. Desto billigere, desto bedre. Lenke til kommentar
woptidu Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Rekkevidde for WLAN er dessverre ikke noe man kan si noe 100% sikkert om før man tar det i bruk. Grunnen er at det er forskjellige forstyrrelser og blokkeringer rundt om over alt, og for noen kan man oppleve en dekning på 50% av en annen som bor tilsvarende til men bare et annet fysisk sted.. Snakker vi 100meter fri sikt så tror jeg de aller fleste WLAN routerene/AP-ene duger helt fin fint Slå evt. på tråden til kompletts salgstelefon - det sitter stort sett veldig flinke folk der så hjelper de deg helt sikkert! Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Det trådløse kortet har nok ikke så veldig ulik rekkevidde ved mottak, prtoblemet er heller plasseringen av det i forhold til pc-en. Det er tross alt ruteren som sender signalene, og kan ikke kortet i pc-en motta det er det for svakt, så det er ruteren som avgjør signalkvaliteten. Hvilken ruter er det snakk om? Merke? Modell? Type? Jeg ville heller valgt et annet kort, som f.eks DETTE her, da kan du flytte rundt på antennen ihvertfall. Lenke til kommentar
Dark Fire Skrevet 28. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2008 (endret) @9hd Jeg får ikke gjort noe med plasseringen av PCen eller ruteren. Ruteren er en D-Link. Noe mer vet jeg ikke. Ja, det er vår ruter, noe mere har jeg ikke tenkt til å spesifisere, når det kommer til hvorfor jeg ikke har informasjon om modell og type. Hva med det her? Eller er dette til ruteren? Hva med dette kortet? Endret 28. juli 2008 av Dark Fire Lenke til kommentar
2ball_ Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 selv sitter jeg på en jensen arlink. med 400m rekkevidde.. Lenke til kommentar
Dark Fire Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 Det avhenger altså vanligvis av ruteren og ikke nettverkskortet? Lenke til kommentar
woptidu Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Du må nok ha et kort som har god dekning andre veien også ja.. Hva med å sette opp et ad-hoc nettverk ? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 Det trådløse kortet har nok ikke så veldig ulik rekkevidde ved mottak, prtoblemet er heller plasseringen av det i forhold til pc-en. Det er tross alt ruteren som sender signalene, og kan ikke kortet i pc-en motta det er det for svakt, så det er ruteren som avgjør signalkvaliteten. Hvilken ruter er det snakk om? Merke? Modell? Type? Jeg ville heller valgt et annet kort, som f.eks DETTE her, da kan du flytte rundt på antennen ihvertfall. Det er en halvsannhet det du sier der. Det er toveis kommunikasjon tross alt, og dessuten så hjelper det ikke at ruteren roper høyt dersom mottakerkortet er nesten døv (om du tar sammenligningen). Begge sider av kommunikasjonen er like viktig. Du vil komme like langt med å plassere en antenne på mottakeren som om du plasserer samme antennen på ruteren, sånn røfft sett. Rent praktisk dog så er det jo som regel senderen du setter antennen på siden du unasett ikke vil drasse med deg noen stor antenne på en mobil enhet. For OP: 100meter kalr sikt takler alle rutere, men neppe med standard antenne ved midnre mindre du kjøper en av de dyrere enhetene. Jeg ville forslått en retningbestemt antenne så er du mer eller mindre garantert godt signal på 100meter. Er du litt teknisk av deg så finnes det en super-ideell løsning: Kjøp deg en ruter som støtter DD-WRT (custom firmware). Jeg foreslår Buffalo G125 for eksempel pga. den er både billig og hardware spesifikasjonene er i grunn meget bra, slik at etter du mater den med DD-WRT firmware så blir den rene supermann ruteren. DD-WRT firmwaren lar deg styre senderstyrken på ruteren blandt mye annet, og lar deg sende signaler som er mange ganger sterkere enn normalt (bare ikke overdriv så du blåser noe i ruteren). Setter du antenne på en slik ruter i tillegg (Buffalo G125 støtter ekstern antenne) så kan du oppnå rimelig heftige resultater for relativt lite penger. -Stigma Lenke til kommentar
Dark Fire Skrevet 29. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2008 (endret) Mmk. La meg si det sånn: jeg tenkte å slå to fluer i et smekk. Ene er litt problemer med signalene her hjemme. 'Problem' nummer 2, er signaler utenifra (a). -cough- wardriving -cough- Greia er ikke å være destruktiv, men 'educational purposes', altså - den dagen jeg klarer å mekke et script for en eller annen oppdatert brannmur - å ha muligheten til å bruke den på noen. Eller ganske enkelt: variasjon (forskjellige PCer, forskjellige software, forskjellige utfordringer). Får håpe tråden ikke blir stengt nå da.. Ikke nødvendig ulovelig.. HIHIHIhIHihihHIhI. Endret 29. juli 2008 av Dark Fire Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 29. juli 2008 Del Skrevet 29. juli 2008 nettverkskortm ed mulighet for ekstern antenne + omnidireksjonell antenne da, eller evt. retnings-spesifikk men da må du "snipe" litt og vite noenlunde hvor nettverket er. Med omnidireksjonell kan du bare kjøre rundt i bebyggelse og plukke opp random nettverk. -Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå