Gå til innhold

Oppgradering av Dell Dimension 9150

Anbefalte innlegg

Hei hei,

Sitter med en Dell Dimension 9150 som begynner å bli noen år gammel. Tenkte i den anledning å oppgradere minne + skjermkort bl.a.

Er det bare å gå rett frem og bestille nytt skjermkort og sette inn? Har nemlig hørt Dell kan være vanskelige å ha med å gjøre..

Har nå et NVIDIA GeForce 7300 LE men har lyst på noe litt bedre, forslag?

Alle svar settes pris på!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Ja det er bare og bestille et skjermkort. Jeg tenker at du har et PCI-express spor i pc-en din?

Det som ofte er problemet med Dell sine pc-er er at strømforsyningen mangler kontakter og lignendes for og bruke de nyeste skjermkortene eller at de er for svake til å klare det.

Det er heller ikke noe problem og oppgradere rammen i pc-en din, det du må finne ut er hvor rask ram du kan ha i pc-en din, hvor mye ram og hva slags type jeg kan tenke meg det er DDR2 ram typen du trenger.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

Har du oppgradert enda?

Fortell gjerne om hva du endte opp med og om du møtte noen problemer underveis.

Jeg har også en Dimension 9150 og lurer på nytt skjermkort og minne.

Har oppdaget at jeg har 4x512MB RAM brikker som fyller de 4 minne-slots PCen har.

Kan jeg bytte ut to av brikkene med Crucial DDR2 PC4200 2048MB CL4 Kit w/two matched DDR2 PC4200 1024MB CL4og få totalt 3GB?

3GB er vel maks minne XP utnytter?

Har også lyst til å bytte skjermkort til et XFX GeForce 9800GT 600M 512MB GDDR3, PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HybridPower. Noen som vet om dette vil fungere i denne PCen?

Kortet koster kr 1000, finnes det bedre alternativ til samme pris når god framerate i 1920x1200 i spill som Age of Conan er målet?

Takker for all hjelp (og ja - jeg burde sikker valgt noe annet enn DELL, men de hadde så fin 24'' for 3 år siden) :dribble:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Du burde ikke blande ram brikker av forskjellig merke og sånt.

Heller kjøp et 2 gb sett + 1 gb av samme type og modell eller bare enkelt et 4gb sett i høyeste hastighet pc-en din klarer.

Kan hende strøm forsyningen din blir for svak vis du har mye annet i pc-en for det krever jo litt strøm men det kan hende det vil gå. Du må bare sjekke at du har strøm kontakter for skjermkort tilgjengelig, men det følger ofte med i esken en sånn strøm kabel også.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
Haha, har akkurat samme PC og hadde akkurat samme skjermkort. Oppgraderte til en Radeon X1950Pro for et år siden, funker fett

Dårlig pc, skal heller bygge meg min egen som kommer på rundt 10 000. Den jeg har er treig, lagger, greier ikke spill osv. Tror det beste er å lage sin egen, isteden for å bytte ut nesten alle delene i 9150. + Det er vanskeligere å ombygge en Dell pc, skal heller lage min egen PC. Går nok for AMD Phenom 940 som prossesor.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Åpner en gammel tråd da jeg fortsatt har min Dimension 9150.

Som et siste, desperate forsøk på å øke levetiden et år til har jeg tenkt å investere 2-3000 i den samt installere Windows 7.

Jeg har sist år oppgradert til 4 GB RAM, ny DVD 22x brenner og 1TB Spinpont F1 HDD.

PC'en blir brukt litt til spilling - WoW og StarCraft II fungerer helt ok på medium settings i 1920x1200, men i FPS faller den gjennom.

Jeg kan ikke se HD-filmer på den i dag, det støtter ikke skjermkortet, så HD er et savn.

Bruker den også til billedbehandling - og der har jeg p.t. størst utfordringen. Med Adobel Elements og en billedbase på ca 35.000 bilder står HD og spinner i evigheter.

Jeg har 3 disker, i størrelse fra 1 TB Samsung Spinpoint F1 til den minste på 160 GB (en gammel Samsung).

Spørsmålet er hva jeg ev kan/bør forsøe å bytte ut, eller om jeg bare skal ta tapet og kaste hele driten...

1: Går det i det hele tatt an å sette et nytt hovedkort inn i en Dell Dimension kasse?

2: Vil det lønne seg å kjøpe f.eks.

- en billig (i3?) CPU, nytt hovedkort og 4 GB ram.

eller

- Nytt grafikkort med HD støtte og en SDD disk til å legge OS og Adobe på?

3: Det er 775 sokkel på hovedkortet. Jeg har i dag Pentium D 3.0 MHZ CPU. Er det noen vits i å oppgradere kun CPU, eller er BUS og alt annet en flaskehals også?

3: Finnes det kurante Hovedkort som benytter DDR2 RAM, så jeg slipper å bytte RAM etter bare et år?

4: Finnes det noe bruktmarked for komponenter? Finn se ut til å ha kun utrangere PC'er til ny-pris...

Takknemlig for svar på i alle fall noen av punktene ;)

Vedlegg: DxDiag.txt

DxDiag.txt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...