Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg henger ganske mye på VWvortex.com, og har lest en del om "50$ Paint Job". Det hele går ut på at man rullemaler (!) bilen med tynnet "rustoleum" (samme som Rustbullet?), og vannsliper lakken helt plan mellom lagene og deretter polerer bilen opp med maskin (eller for hånd med poleringspads, hvis du er skikkelig mann) og 3M compound.

Her er en link som forklarer fenomenet steg for steg:

http://www.rickwrench.com/index79master.ht...ollarpaint.html

Her er enda en som prøver seg:

http://www.honda-tech.com/zerothread?id=2132553&page=1

Jeg synes resultatet ble meget bra, og jeg har sett en del biler hvor man seriøst ikke kunne se at bilen var rullemalt!

Nå sverger jeg fortsatt til lakksprøyte, men dette må da være et greit alternativ til spraybokser? Noen her inne som har prøvd det? Jeg tenker å lakkere taket på bilen min sort, og er veldig fristet til å prøve dette - og heller pusse ned og sprøyte hvis det går skeis.

Cabby7.jpg

Denne er rullemalt, men han sa at det var et helvettes arbeid - men han hadde mer tid enn penger den sommeren. :p

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har hørt litt blandede meninger. De som har lakkert med vanlig "rustgrunning" har sagt at den blir litt mattere med årene, men har også hørt om flere som har brukt billiglakk og det har holdt seg like bra.

Det bør jo gå an å bruke lakk av høyere kvalitet? Dette er jo det billigste av det billigste, derav navnet "50$ paint job", men hvis man legger litt penger i bedre lakk - så tror jeg at man får et holdbart resultat.

Fordelene med dette, kontra spøryte må være:

- Billigere

- Lettere

- Trenger ikke å maskere så mye

- Trenger ikke å bekymre seg så mye for støv, siden man uansett pusser ned mesteparten av lakken

Ullempene:

- Dårligere finish (spørs hvor mye arbeid man legger i det)

- Kun tett farge (ikke metallic, perlemor, candy etc.)

- Masse arbeid!

- Det ser litt teit ut å stå innkjørselen å rullemale bilen; litt sånn: "Jasså, så du står her å maler ... bilen din??"

Lenke til kommentar

Dette har jeg prøvd litt. På noen speil. Utrolig mye jobb, snakker vel fort en uke eller 2 på en hel bil. Kontra å levere inn bilen og få den igjen om noen dager.

Man må ikke glemme at sin egen tid også koster noe.

Det går fint ann å lakke i metallic også. Cluet er å legge på lakken tykt, slik at du har mye å slipe ned. Dette kan du også gjøre med sprøyte.

Det negative med tykk lakk er at karosseriets kanter kan se ujevne ut.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann.. Tenker å gjøre en slik 50$ paintjob, men jeg tenker å få tak i litt bedre lakk.. Det jeg har lurt litt på er hvordan det går ann å pusse ned etter du har lakka? vil ikke det tynne laget med lakk bli borte da? blir det veldig dårlig om man ikke pusser for hvært lag?

Lenke til kommentar
vannsliper lakken helt plan mellom lagene og deretter polerer bilen opp med maskin (eller for hånd med poleringspads, hvis du er skikkelig mann)

Det er ikke mulig å korrigere opp vannslipesoner for hånd. Roterende maskin er det som gjelder, da aller helst med ull og f.eks Meguiar's #105.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...