Stianbl Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 Joda, så da er valget komt til 32 bits eller 64 bits system... Tror nok jeg kommer til å gå for XP, om det ikke er noen positive grunner til å oppgradere til Vista da. pc'n er: E8500 HD 4879 4gb DDR2 8500 HK ikke bestemt enda (noe å si for 64 bit? eller vil de fleste funke?) Programmer og ting jeg kommer til å bruke: 3ds max, adobe serien(after effects, photoshop, osv osv), delphi, java, spill(Age of Conan, og eldre spill. Nyere også så klart ) Vista støtter DX 10, men det er også eneste positive jeg ser, og er det nok til at jeg burde velge vista? Og i all hovedsak, er det noe poeng i å velge 64 bits XP (eller vista), fremfor 32 bits, med dette settupet? (Om jeg går for 64 bits, kan jeg mulig oppgradere til mer ram senere om det blir behov). På forhånd takk, Stian B. Larsen Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 først og fremst, eneste forsjellen du kommer til å legge merke til med 64bit framfor 32bit er at du får alt av minne ditt tilgjengelig. Microsoft har tatt med ett program i 64bit oset som automatisk emulerer 32bit programmvare. Så 32bit programmer fungerer helt strøkent hos meg i vertfall. Jeg har faktisk aldri vært borti ett OS fra Microsoft som har vært så problemfritt som vista (For meg) Noen programmer henger seg når de skal avsluttes, trykker lukk program og programmet lukker seg Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 28. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2008 Takk for hurtig svar Vet du noe om dette gjelder for XP 64 også? Kompabiliteten med 32-bits software mener jeg.. Lest en plass att alle drivere MÅ endres til 64-bit fra produsent før de er kompatible med 64. (bare noe jeg hørte). Og XP vs Vista, så er jeg for min del veldig fornøyd med XP, og har hata Vista fra den dag det kom ut Sikkert mest pga egen erfaring med XP, men om ikke det er noen klare fordeler med Vista, synes jeg XP er ett stabilt system for min del. Jeg har hvertfall ikke hatt noe problemer med det til nå. Men har vansker for å bestemme meg for 64 bits eller 32 bits... Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 28. juli 2008 Del Skrevet 28. juli 2008 wow32 kom i windows xp 64bit, men etter å ha lest litt så jeg at flere har hatt problemer med 64bit der enn Vista. Mer vet jeg ikke, du får søke litt på google. Ser også at en del driver produsenter "glemmer" 64bit xp, men husker på 64bit vista... nå skal ikke jeg sette meg på stortroma og si at dette er noe jeg kan... dinside har skrevet litt: http://www.dinside.no/php/art.php?id=370695 og på wikipedia finner du litt: http://en.wikipedia.org/wiki/64-bit (er en 32bit vs 64bit der også) Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 30. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2008 Hmm, blir bare mer og mer usikker ^^ Finnes det noen liste over kjent programvare som har problemer under Vista 64? Eller motsatt, som er kompatibel under Vista 64? Har lyst på DX10 ytelse i spill med den nye pc'n, og samtidig lyst til å utnytte alle 4gb ram jeg har kjøpt. Men om det må gå på bekostning av at jeg blir begrenset merkbart inn i valg av spill/programvare er jo det litt kjipt... Lenke til kommentar
johome Skrevet 30. juli 2008 Del Skrevet 30. juli 2008 Råder deg til å lese denne testen der Windows XP Pro - x64 kommer ut som vinner Få med deg del 2 og 3. Har tidligere vært problem med drivere. Dette er på langt nær fikset nå. Jeg har nylig kjøpt Windows XP Pro x 64 ................ Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Har tidligere vært problem med drivere. Dette er på langt nær fikset nå. Tolking av dette betyr at de enda ikke har gjort noe med driverkompabiliteten. Var det dette du mente? Eller mente du at de har gjort noe med dette problemet? Skal lese linken du postet nå. Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Lest igjennom alle 3 sidene nå, og det gav veldig god oppklaring på hvilket operativsystem som yter best i gitte situasjoner, og XP 64 kommer som en vinner, med Server 2008 på en god andreplass. Ville gitt de delt første om jeg kunne velge. Men så kommer da enda ett nytt dillema! Server 2008, hva er dette egentlig? Om det yter ca like bra( noen tilfeller bedre) enn XP 64, og det støtter i tilleg DX10 (or er så klart 64-bit), så er kanskje dette ett bra valg? Har helt ærlig ikke hørt noe om det, og aner ikke hva som egentlig er forskjell. Kompabilitet med spill/programmer og slikt... Erfaringer noen? Skal jeg gå for ytelse er det klart XP 64 bit, også fordi jeg liker XP fra før, og ikke noe særlig fan av Vista... Men, Server 2008 har også støtte for DX10, noe som er greit når jeg jo kjøper ny pc nå, som gjerne kan spille spill i DX10 for ekstra ytelse. Lenke til kommentar
johome Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Men så kommer da enda ett nytt dillema! Server 2008, hva er dette egentlig? Etter hva jeg har skjønt så er Server 2008 en optimalisert utgave av 64 bits Vista , hvor bl.annet all DRM er fjernet. Derfor yter den naturligvis mye mer.............. Du kan faktisk prøve den helt gratis i 240 dager. Desverre så koster den nesten en formue å kjøpe , mye dyrere enn f.eks Vista ultimate 64 bit. For mere utdypning av server 2008 les denne artikkelen som er ganske lang og omfattende __________________________________________________________________________________________ Angående XP Pro x64 les denne artikkelen , de første postene er fra de som ikke har peiling . Begynn å lese fra post 9 Endret 31. juli 2008 av johome Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 31. juli 2008 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2008 Mye interresangt der johome! Lest igjennom alt du har skrevet, men blir aldri sikker med meg selv når det kommer til om jeg faktisk har behov for DX10 eller ikke... 64-bits skal jeg ha uansett, så ett steg videre er jeg Foreløig er det XP Pro 64-bit jeg heller mot, men hvis det faktisk er så stor forskjell på DX9 og DX10 som mange skal ha det til så burde jeg prøve Server 2008 en gang for å se hvordan dette er. Her er en link som vistnok viser noen forskjeller på DX9 vs DX10: http://www.winmatrix.com/forums/index.php?showtopic=9550 Noen som har erfaringer innenfor dette? virker veldig mye bedre med DX10 i disse eksemplene, men er forskjellen virkelig så stor? Takker og bukker ^^ Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Tiden går, og ting kommer å går... Vista vil også få DX11, jeg satset på framtiden og slo to fluer i en smekk, gikk for vista og 64bit, har Intel med AMD/ATI skjermkort og har ikke ett eneste driver problem Om vista er noe tregere enn xp kan nok stemme, men for mannen i gata som ikke sitter å leter etter feil, er vel ikke store forsjellen akurat... Lenke til kommentar
Stianbl Skrevet 1. august 2008 Forfatter Del Skrevet 1. august 2008 Så sant, så sant ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå