Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fryser før oppstart med IDE kontroller

Anbefalte innlegg

Hei igjen! (doh)

Jeg har et merkelig problem som jeg ikke ser noe logikk i lengre.

IDE Kontroller: HighPoint Rocket 133 ATA non-Raid

PC

Hovedkort: Asus P5Q Deluxe, P45, Socket-775, DDR2, ATX, 2xGbLAN, Firewire, 3xPCI-Ex(2.0)16

CPU: Intel Core? 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz, BOXED w/fan

PSU: Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS, 140mm Fan, 8xSATA, SLI

RAM: Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with FAN

Ekstra HDD: Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2 32MB 7200RPM

Akkurat nå står følgende i uansett: HOVEDKORT IDE -> CD/DVD-ROM -> 120GB IDE HDD (treig og gammel disk, men var alikevel mye raskere og stabil enn SATA til boot)

Illutrasjon hvis det skulle være vanskelig å forestille seg

Problemet er som følger: Når jeg booter opp denne maskinen med 1x HDD i IDE kontrolleren uansett hvilken PCI slot eller hvaslags harddisk som står i så vil maskinen vise opp "trykk del bla bla for bios" og så liste opp hvilke harddisker som er tilkoblet IDE kontrolleren og så hva som er tilkoblet IDE utgangen på hovedkortet. RETT etterpå vil maskinen fryse seg med en litt mørkere svart farge over det hele. Rett før den skal laste opp (boote) Windows (Vista Ultimate 32bit i dette tilfellet) til normalt.

Hvis jeg tar ut alle diskene og kun kontrolleren står i så vil den derimot boote normalt.

- Jeg har akkurat testet kontrolleren i en gamlere maskin hvor den fungerte helt fint så kontrolleren skal være i orden enda i den forstand.

- Jeg har også prøvt forskjellige kabler så det skal heller ikke være et problem.

- Jeg har prøvt å plugge BOOT HDD'en som står i hovedkortet i IDE kontrolleren for å se om den lagte noe kluss men fungerte ikke det heller.

- Jeg har prøvt forskjellige JUMPER instillinger.

- Jeg har også prøvt å sette BIOS plug&play innstillingene til både BIOS-styrt og OS-styrt uten hell.

- Jeg har som sagt prøvt forskjellige slots på hovedkortet.

- IDE kontrolleren har integrerte BIOS-driver-opplegg så den finner seg selv egentlig men Vista 32bit drivere er installert så det skal også være i orden.

Det merkelige er jo at den fryser før den booter opp i Windows. For den skal jo uansett gå opp i Windows om den ikke finner diskene eller ei, men alikevel så vil den boote opp når jeg tar ut alle diskene.

Noen tips forslag tas imot med åpne armer. Jeg kan også samtidig si at jeg prøvte IDE kontrolleren med Maximus Formula hovedkortet før det hovedkortet gikk i dass og den fant diskene der.

Mvh, Julepilsen.

Endret av Julepils
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke ut til at det var noe lett løsning på dette nei, eller kjent problem.

Løsningen min ble å bestille 2 nye SATA disker på 750GB og 1x krysset kabel hvor jeg blir nødt til å sette opp den gamle maskinen og flytte tingene over. : )

Jeg bestilte også en ny ide kontroller bare for å teste - hvis den ikke fungerer så blir den vel bare liggende den og.

Jaja, da har jeg vel hvertfal all data på "backup" liggende i en skuff om det skulle gå tapt. : P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...