Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Påstand: Man blir ikke forelsket over nettet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ikke bli forelsket i en "external" person i virkeligheten heller.

Du blir forelsket i en illusjon av personen; en refleksjon av din oppfatning av en person.

Fra et annet perspektiv, kan man si at du blir forelsket i deg selv.

Som konklusjon kan man forelske seg like mye over nettet som i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest_125

Jeg skiller ikke mellom forelskelse og det å bli betatt. Å bli betatt regner jeg som en forløper til forelskelse, et tidligere stadium om man vil. Dermed er min bruk av ordet betatt definert. Jeg vet at det er mulig å bli forelsket uten å ha vert i direkte kontakt med personen det gjelder, følelsene som er involvert i et slikt tilfelle er helt identiske med dem man opplever under en "konvensjonell" forelskelse. Noen vil argumentere med at man bare kan bli "betatt" av en person man ikke har møtt, selv mener jeg at man kan utvikle like sterke følelser over nett som under "normale forhold". Jeg er av den oppfatning at prosessene som leder til følelsen av forelskelse ikke tar hensyn til hvorvidt sanseinnrykkene vi opplever er "reelle" eller ikke. Jeg vet om flere, meg selv inkludert, som har blitt betatt av personer vi aldri har møtt, i mitt tilfelle var det en filmskuespillerinne. Noen må gjerne komme til meg å si at min forkjærlighet for henne bare var resultatet av at jeg var sterkt "betatt", men jeg kan med hånden på hjertet si at følelsene var helt identiske med hva jeg har opplevd av forelskelse både før og etter. Den eneste forskjellen i mitt tilfelle var "styrken" om man kan kalle den for det, men den har også vert ulik i forhold til samtlige reelle forelskelser jeg har hatt. Noen forelskelser er sterkere enn andre, men en forelskelse er en forelskelse uavhengig hvor sterk den oppleves. De som sitter å sier at man ikke kan bli forelsket over nettet har naturligvis ikke opplevd det selv, ellers ville de ikke sittet der å vert bastante. Med andre ord skal det ikke mer en en person til som avkrefter påstanden før de som er uenig må revurdere sitt ståsted, det er tross alt vanskelig å skulle motbevise den subjektive tolkningen av en annen persons følelser når man selv ikke har anledning til å oppfatte den.

Lenke til kommentar

Du blir forelsket i en illusjon av personen; en refleksjon av din oppfatning av en person.

Det er jeg ikke enig i. (Hvis jeg skjønte innlegget ditt riktig). Det skal mye til for jeg blir forelsket i en person og jeg må kjenne han godt før så sterke følelser utvikler seg. Men ja, jeg kan bli sjarmert og deretter betatt etter få møter. Men ikke forelsket. Betattheten kan gå like fort over som den kom, hvis ikke personen holder seg int.

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke enig i. (Hvis jeg skjønte innlegget ditt riktig). Det skal mye til for jeg blir forelsket i en person og jeg må kjenne han godt før så sterke følelser utvikler seg. Men ja, jeg kan bli sjarmert og deretter betatt etter få møter. Men ikke forelsket. Betattheten kan gå like fort over som den kom, hvis ikke personen holder seg int.

Topic var om man kan forelske seg over nettet.

Det finnes untak, og du kan være blandt dem.

Teknisk sett er du ikke et untak; det finnes ikke untak mellom oss mennesker, men praktisk sett kan du være et untak.

Lenke til kommentar

Pratisk sett så finnes det ikke unntak, bare mangfold, og det er dermed umulig å si om dette er mulig eller ikke. Det vil si, det er jo mulig ettersom flere har blitt det eller er det nuh, men ettersom det er såpass mange som påstår det motsatte så vil vi aldri bli enige.

Dermed er jo diskusjonen nyttesløs og derfor et unntak til de andre "normale" diskusjonen som det går ann å kome til enighet over.

Lenke til kommentar
Pratisk sett så finnes det ikke unntak, bare mangfold, og det er dermed umulig å si om dette er mulig eller ikke. Det vil si, det er jo mulig ettersom flere har blitt det eller er det nuh, men ettersom det er såpass mange som påstår det motsatte så vil vi aldri bli enige.

Dermed er jo diskusjonen nyttesløs og derfor et unntak til de andre "normale" diskusjonen som det går ann å kome til enighet over.

Oi, rimelig feilslått logikk her, men du er definitivt ikke alene når jeg ser på tidligere poster. :nei:

Om du forteller meg at ingen kråker er hvite, vil alle de svarte være enig med deg. Men det skal kun èn hvit til for å motbevise deg.

"At ingen kan forelske seg over Internett", skal det kun èn forelsket til for å motbevise. Når noen her i tillegg nærmest påstår at den personen ikke er forelsket, men bare betatt, interessert, fascinert etc, blir det jo heller tåpelig. De fleste posterne her baserer jo all sin viten på introspeksjon virker det som. Da blir det en snever verden etter hvert.

Lenke til kommentar

Teknisk sett er du ikke et untak; det finnes ikke untak mellom oss mennesker, men praktisk sett kan du være et untak.

Men hva forelsker man seg i, da? En person man aldri har møtt? Det er det jeg ikke skjønner går an! Jeg forstår man kan danne seg et bilde av vedkommende og føle en tiltrekkelse av det. Men å få så sterke følelser for noen man ikke en gang vet hvordan egentlig ser ut, har fått en klem med, kjenne lukten av, sett inn i øyene etc. det skjønner ikke jeg!

Lenke til kommentar

Oi, rimelig feilslått logikk her, men du er definitivt ikke alene når jeg ser på tidligere poster. :nei:

Om du forteller meg at ingen kråker er hvite, vil alle de svarte være enig med deg. Men det skal kun èn hvit til for å motbevise deg.

"At ingen kan forelske seg over Internett", skal det kun èn forelsket til for å motbevise. Når noen her i tillegg nærmest påstår at den personen ikke er forelsket, men bare betatt, interessert, fascinert etc, blir det jo heller tåpelig. De fleste posterne her baserer jo all sin viten på introspeksjon virker det som. Da blir det en snever verden etter hvert.

Sånn som jeg forstår deg så er vi helt enige.

Jeg mener det er fullt mulig å bli forelsket over nettet, men så lenge det finnes folk som ikke tror det, og nekter for det så blir ikke diskusjonen ferdig.

Jeg har selv vært forelsket over nettet, ikke bare betatt, men forelsket. Til tusen.

Lenke til kommentar

Auch.

Lakus: Jeg og :love:

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Men hva forelsker man seg i, da? En person man aldri har møtt? Det er det jeg ikke skjønner går an! Jeg forstår man kan danne seg et bilde av vedkommende og føle en tiltrekkelse av det. Men å få så sterke følelser for noen man ikke en gang vet hvordan egentlig ser ut, har fått en klem med, kjenne lukten av, sett inn i øyene etc. det skjønner ikke jeg!

Jeg er verken bifil eller homofil, men har ingen problemer med å gifte meg med en mann.

Svarer det på spørsmålet ditt?

PS: Intimitet er ganske restriktert, da.. : )

Endret av Dark Fire
Lenke til kommentar

Hadde alle vært enige, hadde det heller ikke vært noen diskusjon. ;)

Lenke til kommentar

Ja, det går an å forelske seg over nettet. Men som mange sier, du forelsker deg muligens i personen slik du ser han/henne for deg. Men i mitt tilfelle var det definitivt en forelskelse, vi snakket mye på tlf og hadde mye kontakt over mail og msn. Litt etter litt kjente jeg at jeg ble mer og mer glad i henne, som gled over til å bli en forelskelse.

Så ja, det går fint an.

Lenke til kommentar
Jeg er verken bifil eller homofil, men har ingen problemer med å gifte meg med en mann.

Svarer det på spørsmålet ditt?

PS: Intimitet er ganske restriktert, da.. : )

Nei, det der skjønte jeg meget lite av.

Jeg er blandt de som bryr meg veldig lite om hvordan en 'oppfører' seg og ser ut, så lenge man har den holdningen, forstålelsen osv - som jeg trenger av et medmenneske.

Om man handler annerledes enn man tenker, kan dette komme av dårlig selvfølelse eller en sykdom, som vedkommende allerede bør ha nevnt.

Lenke til kommentar
Jeg er blandt de som bryr meg veldig lite om hvordan en 'oppfører' seg og ser ut, så lenge man har den holdningen, forstålelsen osv - som jeg trenger av et medmenneske.

Om man handler annerledes enn man tenker, kan dette komme av dårlig selvfølelse eller en sykdom, som vedkommende allerede bør ha nevnt.

Så det du mener er at det er det samme hvem som sitter bak tastaturet så lenge dere har en god kjemi og du liker det vedkommende står for?

Lenke til kommentar

Så det du mener er at det er det samme hvem som sitter bak tastaturet så lenge dere har en god kjemi og du liker det vedkommende står for?

Ja.

OK, hyggelig om man IkkKee PraATTEr SÅssåNN HeeERRr LIzzZOmMm, og to øyer som peker hver sin vei, grønt hår, og masse nesehår som stikker ut, men så er det ganske uvanlig, og bør også ha blitt beskrivd før av vedkommende.

Endret av Dark Fire
Lenke til kommentar

Det går an, tror jeg.. om man er personlig, og viser sitt sanne jeg.

Blir ikke forelsket av å ha trivielle samtaler med noen man knapt kjenner, som man bare har sett på et blurry bilde med et engangskamera i syden, liksom..

Men den nåværende kjæresten min er veldig søt og pen, møtte henne første dagen jeg spilte WoW for veldig lenge siden, og vi har vært sammen i årevis nå, og det har vært den beste tiden i mitt liv.. Og det er iallefall ikke riktig at alle intarwebsjenter er stygge ^^ De bare skjuler seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bullshit, man blir forelska over nettet jo:D

Jeg falt for kjæresten min over nettet, og vi har vært sammen nå i 4 år:) Men det er vel hovedsaklig personligheten man faller for på nettet, for det er det jeg falt for.. Hjalp jo veldig å møte en utrolig kjekk fyr også da, men jeg visste at jeg var forelska i fyren allerede når jeg prata med han på msn osv:) <3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...