Gå til innhold

Stillegående rigg til 12000

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om og oppgradere/bytte ut mitt system jeg har i dag, til en PC som både skal være kraftig og stille.

Jeg har funnet følgende deler så langt:

- Intel Q9450

- 8 GB PC8500 ram

- P5Q Deluxe

Derimot er det 1 ting jeg blir usikker på, som gjør at jeg kan komme til og bytte hovedkort, det er nemlig hvordan jeg skal få kjølt dette best mulig.

Jeg har over en lengre periode siklet på nVidia kabinettet til CoolerMaster(basert på Stacker 830), kompis av meg kjøpte dette fordi jeg hadde lyst og han er strålende fornøyd med det. Derimot ser jeg ikke hvor jeg skal få dytta en dobbel radiator for vannkjøling her.

8 GB ram? Jepp! 64 bit :) Driver med en god del videorendring, samt VMWare for og virtualisere andre oppgaver, så trenger såpass.

Hvorfor vannkjøling? Det er på ønskelista grunnet det kan gjøre systemet en god del kjøligere, og forhåpentligvis stillere.

Jeg har i dag en Corsair 750W's strømforsyning, denne duger.

Jeg har også et 8800 GT med 1 GB ram minne.

Samt... 2 stk 1 TB WD som kjøres i RAID 1 oppsett.

Hva jeg tror jeg selv trenger:

- kabinett som gir god kjøling, enten ved hjelp av stillegående vifter eller med plass til vannkjøling.

- mulig bytte av hovedkort i tilfelle det er andre som lar seg bedre kjøle ned.

Har du, som leser dette, noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det der Zalmankabinettet er nok ikke å anbefale. Som du selv sier er 6000 kroner nok til å kjøpe en grei pc, og zalmans vannkjølingssett har vist seg å ha veldig dårlig ytelse. Det er nok et mye bedre alternativ å finne et kabinett du liker, og installere tredjeparts vannkjøling i det. Du bør for øvrig bestille delene fra utlandet, da de er fryktelig dyre på Microplex. Du kan fort spare opp mot 50% ved å kjøpe fra butikker som sidewindercomputers.com og petrastechshop.com.

Jeg vil også anbefale deg å lese en del om vannkjøling på xtremesystems før du kjøper det da det er mye du galt som kan skje hvis du ikke har peiling på hva du gjør. Virker dette avskrekkende skal du bare droppe vannkjøling og satse på high end luftkjøling i stedet. Hvis du derimot er motivert for å investere litt ekstra tid og penger på pc-en din er det bare å gå i gang. Hvilke komponenter du skal ha kan vi eventuelt ta senere og i vannkjølingsforumet.

Når det gjelder kabinett, er det plass til vannkjøling i de fleste miditower på markedet i dag, hvis du kan finne deg i å montere radiator eksternt. I mange kabinetter går det også fint å montere en dobbelradiator internt, for eksempel i taket. Det er også noen kabinetter som har plass til en trippelradiator internt, men de er gjerne rimelig store. Alt i alt bør du finne deg et kabinett du liker, og se hvor godt det egner seg til dine vannkjølingsplaner. Egner det seg dårlig får du vurdere et annet.

Lenke til kommentar

hvordan ser ellers cpu/ram ut?

Har dere tips mot alternative hovedkort?

Ser på en mulighet til og kjøre minst 4 interne disker i denne maskinen(har også 2 eksterne), grunnet større behov for lagring grunnet mye råfilm, så den må ihvertfall ha 4 interne SATA porter.

Takk for god tilbakemelding på vannkjøling, ser at det får bli til jeg har litt mer tid til og skru... Er mye på flyttefot og, så da får det heller vente.

Tips til high end, stille luft kjølere?

Lenke til kommentar

pmoa, jeg synes ikke det kabinettet så ut som en Kandalf ;P (Ripoff av Gandalf?)

Kom forresten på at jeg trenger 2 skjermer...

Bytte ut den ene 22 WLCD fra samsung jeg har med 2 stk 24" WLCD fra Samsung som er billige fra Amentio(bra butikk det der :p)

Har dere noen erfaring med andre LCD skjermer? Samsung har vært upåklagelig for min del, intr i erfaringer i tilfelle jeg kan gjøre et enda bedre kjøp!

Endret av RuneD
Lenke til kommentar

Oppsettet ditt ser veldig bra ut, og jeg har ingenting å utsette på det. Hovedkortet du har valgt er også blant de beste P45-kortene innenfor en rimelig prisramme, så bare hold deg til det. Det eneste er at hvis du vurderer Crossfire i fremtiden, er X38/X48 ørlite bedre. Og hvis du skal ha SLI (et til 8800GT?) må du ha Nforcechipset.

Når det gjelder high end luftkjøling er jeg ikke 100% oppdatert, men jeg vet at Thermalright ULTRA120 Extreme, kjølerne til Noctua (ikke spør meg hvilken som er best av dem), og Scythe Ninja er veldig gode. Til skjermkort kan jeg anbefale Thermalright HR03PLUS med en god vifte.

Det Thermaltakekabinettet pmoa linker til er ikke noe å satse på. Det ligger på nivå med god luftkjøling og er mye mer knotete og dyrere.

Skjermer får du spørre noen andre om, eller eventuelt grave opp noen tester på selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...