Xifi Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Jeg synes de prøver ut for mange nye ting som ikke er noe kult jeg. Dere kan jo se på utviklingen av settlers, jeg synes 5'ern ødela serien :/ Lenke til kommentar
Morfeo Skrevet 5. august 2008 Del Skrevet 5. august 2008 I nintendo-forumet er det en lignende tråd kalt "old school vs new school" der jeg skrev følgende om denne saken: "Det er åpenbart at det teknologiske potensialet til å lage gode spill er blitt betydelig bedre. En kan gjerne synes gamle spill hadde en "koseligere" grafikk og lyd, og det kan jeg som gammel gamer gjerne være enig i, men potensialet er likvel betydelig bedre i dag. Teknologisk sett. Det er imidlertid en viktig årsak til at spill likevel ikke er bedre i dag (og jeg vil snarere hevde at de er betydelig dårligere). Den er det som thecrow77 allerede nevnte. Baksiden av den teknologiske medaljongen er at utviklingskostnadene har skutt i været og vi får av disse grunnene svært liten risikotaking i nyere spill (siden de er så dyre å utvikle). De som har satset på spill som uansett selger - Electronic Arts med sine Madden, NHL, NBA og FIFA-serier må vel være det beste eksempelet ettersom dette er spill som typisk foreldre uten peiling kjøper til sine barn - er de som har vokst seg størst, og har etterhvert slukt de mindre som i en teknologisk avansert spillverden ikke lenger har de nødvendige ressursene uten støtte fra "de store". Slik kveles innovasjonen i spill, mens det eneste som faktisk blir noe bedre er FPS-er, RTS-er, bilspill og sportspill (selv om gameplayet i alle disse forandres minimalt). Av samme grunn er det nesten bare slike spill, pluss noen RPG-er som kommer ut. Den omtrent eneste kreative spilldesigneren som gjenstår er fantastiske Shigeru Miyamato (ok, Will Wright er sannsynligvis også en av disse) og hans nintendo som hele tiden gjør sitt beste for å skape nye spill. Imidlertid har selv han gått litt på tomgang i det siste (jeg tenker selvsagt på WiiMusic og tilsvarende). Etter min mening er det derfor åpenbart at old school som dere kaller det vinner. Jeg vil hevde at Super Nintendo faktisk er den beste konsollen noensinne, fordi den hadde så utrolig mange ulike og varierte spill (og jeg hadde faktisk aldri super nintendo selv, men har takket være emulering og venner fått nyte godt av mange av dens skatter i ettertid). Kanskje kan dette forandres med Wii-en som har et fantastisk potensiale for innovativ spilling, og dens stilling som den største i vår generasjon gjør nok at også tredje-parts utviklere etterhvert vil se seg nødt til å produsere for den (nevnte electronic arts skal vistnok ha over 40 titler under produksjon til nintendos konsoller), men de aller, aller fleste spill til PC, 360 og PS3 er etter min mening langt underlegne eldre spill nettopp fordi de jo bare er oppussinger av Wolfenstein 3d, Dune 2 osv. Dette er imidlertid min mening basert delvis på hvilke spill jeg foretrekker. Elsker man FPS over alt, som det virker som de fleste spillere i dag gjør, så er det jo åpenbart at det kommer flere bra spill ut i dag siden denne sjangeren knapt eksisterte før på midten av 90-tallet. Tenker en derimot på innovasjon og mangfold, så har spillverden, til tross for fantastiske teknologiske muligheter, opplevd økende stagnasjon de siste årene, og det blir neppe bedre av de kommende sammenslåelser som er på gang i usa om dagen. Nei, jeg sier som angry video game nerd - Heia Wii! " Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå