Merk. Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Det er bare idiotisk å si at før tenkte de på underholdning og gameplay, mens dagens spill fokuserer utelukkende på grafikk. Et eksempel: Bioshock ser fantastisk ut, men det er bare en liten bonus i forhold til en original historie, utrolig atmosfære og morsomt gameplay. Jeg har bare sett noen få personer på diverse forum som har sagt at grafikk er viktigst av alt, selv om "old-school" gamere sier at alle som spiller nye spill driter i gameplay og tenker kun på grafikk Lenke til kommentar
Avean Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Morsomt at du drar fra Bioshock som eksempel der, for jeg mener det er egentlig det perfekte eksempelet for akkurat det motsatte. Det er fortsatt et standard FPS spill hvor du går rundt i trange ganger og skyter, bare på en mer fancy måte. Det er ikke nyskapende, gjør heller mer som Gears of War og RC: Vegas. Gi oss mulighet for å cover, gjør spillet litt mer filmatisk. Gi meg muligheten for å klatre, gi meg muligheten for å slåss uten våpen. Hele tatt, gjør det ordentlig ! Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Er enig med Avean, det er morsomt å dra frem BioShock. Jeg spilte det en stund, men følte at det bare var en kopi av System Shock-serien. Plasmid? Vi hadde dem allerede da. Hacking? Jepp, det også. Han fyren som snakker til deg hele tiden? Hun var en AI og kalte seg Shodan. Den største forskjellen mellom han fyren og Shodan var at Shodan ikke hadde gjort noe galt når hun utslettet menneskene, fordi de bare var noen primitive skapninger som kom til å ødelegge alt uansett. Av samme grunn var hun ikke akkurat blid når du dukket opp. Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Jeg trodde dere gikk lenger bak enn System Shock 80-tallet osv. Grunnen til at jeg dro inn Bioshock var vel at historien og atmosfæren er overlegen den som var før i tiden. Avean: Det virker som du snakker om Mirror's Edge på slutten der Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Den beste spillplattformen noensinne, lengst foran sine konkurenter var Amiga'en. Og i så måte var spillene bedre før. Noen genrer er også forsvunnet idag, det jeg savner mest er strategi-spill som var forholdsvis kort, som Ports of Call, Nuclear Wars, North & South o.l. var store suksesser i gamle dager, og lages ikke lenger. Nå må du bestemme deg for å spille ett spill i en uke før du setter deg ned med ett strategis-spill. Men det er fremdeles håp om en tilbakekomst av den genren iogmed spill som Puzzle Quest er relativt successfullt, og nye utgivermuligheter som PSN, Steam og XBLive. Adventurespill, som i Sierra og Lucasfilm sine stormaktsdager, ser det litt mørkere ut for dog. Lenke til kommentar
j0 Ø. Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 Når det gjelder RPGer var i alle fall spillene bedre før. Ingenting som kan måle seg med Fallout og Arcanum (Planescape: Torment skal også være meget bra, men det er jo også "gammelt") Har ikke sett at disse spillene har blitt nevnt? Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 31. juli 2008 Del Skrevet 31. juli 2008 (endret) Det aller viktigste i spill er uansett atmosfæren. Et av de aller viktigste elementene da er uten tvil musikken. Ta Final Fantasy 7 som et eksempel. Spillet er fullspekket med ekstremt bra musikk som også er svært variert og som definerer de forskjellige områdene og stadiene i historien utrolig godt. Grafikk var det jo også et relativt stort fokus på under utviklingen av spillet. Det var tross alt det første spillet til Square som var i 3D og da ville de gjøre det bra. Spillet kom jo i Guiness Rekord-bok for beste grafikk i 1997! Så skjedde et eller annet i produksjonsteamene til Square. De fant ut at romantikk, DET er noe gamere vil ha.. Tenker da på FF8. Spillet var jo egentlig veldig bra, men det var altfor stort fokus på romantikk. Alt toppet seg jo med Final Fantasy 10 og dens "oppfølger" FF10-2 som jeg ikke engang har turt å prøvd pga noe så jævlig som dette: Jeg BLIIR så sint! Tenk at de har krepert serien på denne måten?! Det verste av alt er jo at på ett tidspunkt så har det vært ledere osv som har suttet i møter og bestemt "Ja! Vi lager en oppfølger til FF10 hvorav en av hovedkarakterene i forrige spill er sangstjerne!.. Jeg skjønner ikke logikken, simpelten ikke. Får bare håpe de har forstått litt nå under utviklingen av FF13. Får Gudsjelov håpe det! Endret 31. juli 2008 av Kenny Bones Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Selvsagt går vi lengre tilbake enn System Shock. Det var et eksempel på at ting var bedre før. Alle sier BioShock er årets spill og bla bla bla, men det er bare en kopi av et eldre spill. Final Fantasy X-2? Den scenen der er kun introen, så om du lar den ødelegge spillet er det fristende å si noe negativt om intelligensen din. Men at du ennå ikke "har turt å prøve" det sier jo sitt... Hint: Drit i Yuna og følg heller med på hva Rikku og Paine foretar seg. Hint: Hørt om ordet undercover? Mange likte ikke at det bare var tre jenter man styrte og selve oppdragene gjør spillet mer lineær enn vanlig, men det er faktisk det eneste FF-spillet jeg har spilt helt gjennom uten å jukse. Kom til sistebossen i FF2 og FFx og brukte en save fra en annen fyr i FF7. FFX-2 var så bra at jeg like greit startet om igjen dagen etter. Og ikke minst tenkt på at den introen der er på PS2... Lenke til kommentar
Zargas Skrevet 1. august 2008 Del Skrevet 1. august 2008 Hmm ja jeg tror faktisk spill var bedre før jeg spiller enda til dags dato doom 1 og 2 (Jeg har det enda på mine PC'er min bærbare og min hoved) jeg bruker litt mods da, sån at det ser litt bedre ut men selve spillet er det som trekker meg savner Run og gun game play Hvor det eneste du måtte tenke på var "nøkkel og ammo" alt som var i veien sko dø Transport tycoon Jeg spillet det her spillet 2-3 ganger i uka med 3 venner over nette fra 3-5 timer og mer har enda ikke rørt et spill som er i nærheten av så bra som Transport tycoon når det gjelder og bygge ut et selskap (Når alle prøve og tjene mest mulig peng og linjer går over alt, da kan det ikke bli bedre pluss med ein mod så kan verdenen bli syk stor) Ufo Enemie unknown Hvem har spilt det her og glemt det? Det her spillet var fantastisk da jeg fikk det for første gang, bygge ut basen Skyte ned ufor i et et lite mini game Så bestemme hva slags soldater du sko ha med deg ut og hva de sko bruke Spillet ga deg mye og holde fingrene i Alt i fra og bygge baser, passe på økonomi og velge hva du skulle forske på (Alien bodies, våpen, nye våpen, byggninger og mer) og om alt sko gå til tverken kunne Aliens angripe basen din, det og springe med sine egne folk inni sin egen base som du har bygget opp var noge at det kuleste og men og noge jeg hatet litt (om jeg tapte mista jeg jo basen) Det jeg tror jeg prøver og si er at gamle spill, så var det ikke bare "se fint ut" som talt Det kom mange spill ut så om et spill skulle slå an måtte det væra via gameplay Med tanke på at mange ikke hadde nett på den tiden så var det meste via venner du fikk høre om spill det var sån du fikk vite om de beste spilla I dag føler jeg at spill er enten for lette eller for kjedelige for at dev tør ikke gå fra langt fra det som har solgt før Det er ikke nokk som prøver nye ting (Pluss jeg har ein liten følelse av at det er consoler som drar oss ned i dag, men det er et annet emne) Lenke til kommentar
Ccconker Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 (endret) Jeg tror og at spillene var mye bedre før... Det ser dere kanskje på avtaren min? ;P Jeg spiller ofte Conker's bad fur day... og spill som Worms og gamle Super Mario. Jeg tror dagens spill har veldig lett for å bli veldig uåversiktlig.. Jeg tror det har mye med saken å gjøre Endret 2. august 2008 av Ccconker Lenke til kommentar
bögfisk Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Det med at spill var bedre før er bullshit. Spill er teknologi og teknologien utvikler seg; det blir som å si at mobilene var bedre før. Lenke til kommentar
Ccconker Skrevet 2. august 2008 Del Skrevet 2. august 2008 Det med at spill var bedre før er bullshit. Spill er teknologi og teknologien utvikler seg; det blir som å si at mobilene var bedre før. Spørs hva du legger i ordet "bra". Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Det med at spill var bedre før er bullshit. Spill er teknologi og teknologien utvikler seg; det blir som å si at mobilene var bedre før. Du misforstår kva som legges i "bedre før". Selfølgeleg er teknologien og dermed eyecandyen bedre, men det som er poenget er at det blir ferre og ferre spel som virkeleg utforsker nytt land innanfor spelsjangerene. Klassikerene innanfor spelhistorien er dei som fann opp nye sjangere eller tilførte sjangeren noko veldig nytt. Lenke til kommentar
Merk. Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Dagens spillindustri er som Hollywood; mangler originalitet og mekker bare oppfølgere, spin-offs og remakes Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Lengre versjon? Jeg har fortsatt mareritt fra tid til annen om to filer kalt autoexec.bat og config.sys. Dere som er gamle nok vet hva jeg snakker om og husker dem med gru. Det har mildt sagt blitt noen timer med å flytte den filen dit, ta den filen ut, erstatte den med den og.... neeeeeesten få nok minne til å kjøre spillet. Nå for tiden har vi kun ett tall å forholde oss til når det gjelder minne, men i gamle dager måtte vi forholde oss til både conventional og emotional RAM, eller hva den å het, i tillegg til den faktiske størreslen på RAM. Alt av drivere måtte lastes opp i de første 625kb eller noe sånt (er mange år siden), så det var svært ofte man ramlet litt over der, så vi måtte omorganisere alt sammen og velge hva vi ville ha med. Hehe, ja grøss og gru. Hadde vel til slutt 5-6 setups på 286'ern min jeg, for å få kjørt spillene jeg hadde. Målet var å ha mest mulig av base 640kb ledig, men avhengig av spillet måtte resten av ram'en ligge i extended (highmem.sys, husker du?) eller expanded (emm386.sys) mode. Eller ingen av delene. Og gøyale spill som Kings Quest, Hero Quest, Police Quest, og Space Quest (denne hadde en parodi av seg selv i SQ4 - da man gikk inn i en tidsmaskin og ble ført tilbake til SQ1, med SQ1 grafikk!). Jeg synes iallefall Quest-spillene var ustyrlig morsom, og jeg er ganske sikker på at engelsk-kunnskapene ble bedre av de - fordi vi måtte skrive inn alt vi ville gjøre. No point and click here. Det ble jo revolusjon når quemm-programmet dukket opp.. tror jeg hadde en 486 da. Jeg er enig i hva du skriver, men jeg vil trekke frem noen RTS'er som jeg synes har gjort noe for sjanger'n, nemlig Ground Control 1 og 2, samt Homeworld (RTS i 3D!). Man må jo så klart nevne Warcraft (1,2,3) og ikke minst Starcraft, som har blitt spilt av millioner. Starcraft har vel også egne "sportkanaler" på TV i Sør-Korea, der spillet virkelig har holdt koken i mange år. Men om spill var bedre før enn nå.. tviler. Mye henger nok i nostalgi, men før i tiden kunne man heller ikke lansere et spill og så legge ut en patch senere. Derfor var spillene ferdige og testet innen de ble sluppet, for meg så virker det som om alle spillfirma har gitt Quality Assurance avdelingen fyken. Og da snakker jeg om ganske opplagte bugs som burde ha blitt tatt hånd om i første runde med testing. Spill blir pushet til release lenge før det er ferdig, og som regel er det fullt av bugs. Grafikken er jo selvfølgelig bedre i dag enn for ørten år siden. Men det er litt komisk at folk bruker det som et argument i at spill har blitt bedre. Spiller dere en multiplayer FPS med all grafikk på maks, eller stiller dere ned grafikken for å få maks bilder i sekundet for å forbedre responsen deres? OK, det var litt satt på spissen, men kun for å peke på at en god del folk justerer ned grafikken for å øke spillbarheten (dette gjelder vel omtrent alle som har giddet spille CS?). Mange spill ser ganske fantaskiske ut, selv om de krever banalt mye ut av hardware'n. Men det er jo alltid gøy med super gfx! Lenke til kommentar
VinterUlv Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 Jeg må bare legge til, jeg synes Nintendo Wii har gjort en liten revolusjon i spillingen. Prøvde et spill som het "Bloom Blox" eller noe i den duren, fantastisk enkelt spill. Alt du skal gjøre er å kaste en ball på tårn o.l. som er bygd opp av diverse blokker. Målet er å rive mest mulig. Utrolig gøy for alle aldre. Lenke til kommentar
steinhun Skrevet 3. august 2008 Del Skrevet 3. august 2008 (endret) De beste spillene jeg har spilt og fortsatt spiller til dags dato er: PC: 1. Heroes of Might and Magic III 2. Diablo 2 3. Hitman: Codename 47 4. Baldurs Gate 1/2/ToB (Icewind Dale) 5. Need for Speed: Porsche Unleashed 6. F.E.A.R. 7. FarCry 8. Hitman: Blood Money 9. Dungeon Siege Konsoll 1. Goldeneye (N64) 2. Super Mario World (SNES) 3. Donkey Kong (SNES) 4. Worms (PS2) 5. Mario Kart (N64) Sikkert noen jeg har glemt... Men like fullt en god liste syns jeg. Endret 3. august 2008 av Celeb0rn Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 (endret) Final Fantasy X-2? Den scenen der er kun introen, så om du lar den ødelegge spillet er det fristende å si noe negativt om intelligensen din. Men at du ennå ikke "har turt å prøve" det sier jo sitt... Hint: Drit i Yuna og følg heller med på hva Rikku og Paine foretar seg. Hint: Hørt om ordet undercover? Uansett, dersom dette er "undercover" eller whatenot så ER denne j*vla sangen med! De har kunnet valgt noe HELT annet istedet som IKKE gjør gjør meg direkte flau, that's all. Synes dette bryter med alt som har med Final Fantasy å gjøre. Dårlig popmusikk finnes ikke i mine øyne i et FF-univers, det vil si, nå gjør det det Endret 4. august 2008 av Kenny Bones Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Dårlig popmusikk finnes ikke i mine øyne i et FF-univers, det vil si, nå gjør det det Har du spilt VIII? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 4. august 2008 Del Skrevet 4. august 2008 Var spill bedre før? Nei, The Angry videogame nerd skulle vel egentlig ganske fint oppsummere at det fantes en meget stor bøtte med møkker da og. Når jeg tenker tilbake på mine dager som gamer slår det meg at i dag trenger man egentlig mye mer i spillene før de blir "akseptert". Tiden hvor man stappet et spill i konsollen og var fornøyd med det som utstpilte seg på skjermen av piksler og pip lyder. I dag trenger man historie og grafikk, lyd og musikk og gudene vite hva mer man trenger i pakke for å bli fornøyd. Spillene var vel ikke nødvendigvis noe bedre før i tiden men vi er blitt mer kresen av oss, krever mye mye mer av spillene før vi er fornøyd. Så i konklusjon, spillene var ikke noe bedre før i tiden men gamerne var kanskje mindre kravstor da i forhold til i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå