Gå til innhold

Overføre gamle kasett-video til data?

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om det finnes noe som gjør det mulig å overføre gamle kasett-filmer/video'er til dataen, jeg tenker ikke på vhs filmer, men slike som fantes i gamle video-kamera (fra 1993-99?).

Det står P5-60 på kasetten, 8mm VIDEO.

håper dere kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurte på om det finnes noe som gjør det mulig å overføre gamle kasett-filmer/video'er til dataen, jeg tenker ikke på vhs filmer, men slike som fantes i gamle video-kamera (fra 1993-99?).

Det står P5-60 på kasetten, 8mm VIDEO.

håper dere kan hjelpe meg :)

Jeg har "digitalisert" alle mine små videokassetter som jeg brukte i et Panasonic video kamera fra ca 1993 var det. Det gikk greit i min LG kombinerte DVD, VHS opptaks og avspillings maskin. Jeg satte bare den lille kassetten i en video adapter, spilte den mens jeg kopierte den til en DVD plate, her fikk jeg redigert litt også underveis.

RandiA

Lenke til kommentar

ja det hørtes ikke dumt ut, men problemet er at foreldrene mine leide alltid kamera når vi var ute på ferie når jeg var liten, derfor har vi ikke et slikt kamera, bare fullt av tape's :p

kan jo kjøpe et

takk:)

Lenke til kommentar
ja det hørtes ikke dumt ut, men problemet er at foreldrene mine leide alltid kamera når vi var ute på ferie når jeg var liten, derfor har vi ikke et slikt kamera, bare fullt av tape's :p

kan jo kjøpe et

takk:)

Jeg bruker ikke kameraet når jeg gjør det der. Bare en adapter- kassett som du setter den lille video-film-kassetten inne.

RandiA

Lenke til kommentar

Adapteren som RandiA foreslår er for VHS-C og vil derfor ikke fungere til trådstarters Video8-kassetter.

Beste forslag er å låne/leie/kjøpe et Digital8-kamera som kan spille Video8 og overføre med Firewire. Eller så er det firmaer som gjør slike jobber, men det koster fort litt...

Endret av Mr D
Lenke til kommentar

Det finnes for øvrig ikke slike adaptere til Video8 heller. Grunnen er at VHS-C og VHS bruker identisk type bånd, mens Video8 bruker en helt annen standard som ikke er kompatibelt med VHS.

Får du tak i et Video8 eller Hi8 kamera koster det neppe mer enn et par hundrelapper brukt. Da må du også kjøpe en analog til digital konverter til datamaskinen eller kjøre signalene via firewire gjennom et digitalt mini-DV videokamera med analog inngang.

Digital8 kan også fungere for direkte overføring via firewire, men ikke alle disse er kompatible med Video8.

Skal du få et firma til å gjøre overføringen til DVD eller mini-DV for deg, koster det fort et par hundrelapper pr. time.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...